• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Oh hallo allemaal

Een beetje ;)

Welkom hier! In elk geval goed dat je erover nadenkt!

250 bar lijkt mij ook wat aan de hoge kant, maar de helft moet ook al goed genoeg zijn denk ik. Daarnaast is het denk ik niet zo schadelijk als je denkt en is een HD reiniger in mijn ogen een absolute must voor het wassen van een auto, behalve als er echt alleen maar hele lichte vervuiling aanwezig is.



Ik moet die eerste wasstraat nog vinden die fatsoenlijk alle externe delen reinigt (veel 'gemiste' delen zijn onder een spoiler, de inham van de kentekenplaat, het velgbed, een grill, mistlapen, etc) laat staan dat de meer interne delen, zoals de dorpels worden schoongemaakt. Daarentegen worden de delen die wél worden gereinigd doorgaans te hard aangepakt door de (vuile) borstels of doeken waardoor er krassen ontstaan.

Desalniettemin, ga vooral zelf aan de slag en ontdek wat werkt voor jou!
Mooi gezegd, het is vooral uitvinden wat werkt voor mijzelf. Ik ben echter ook op zoek naar wat werkt voor de mensen onder ons, waarbij swirls niet heel erg een probleem zijn. Ik vind, zoals velen van jullie, auto's schoonmaken heerlijk werk en ik hoop het dan ook voor vrienden, familie en kennissen te kunnen doen. Aangezien ik graag processen optimaliseer, moet het een mooie balans zijn tussen snelheid, efficiëntie, kosten, veiligheid en resultaat.

Ik hoop dan ook een manier te vinden om geen problemen te krijgen met regelgeving, daar ik het waarschijnlijk ook op straat zal moeten doen. (Hemelwaterriool vervuiling). ONR Lijkt mij hierin een mogelijke oplossing. Maar inderdaad, zwaar vervuilde auto's hiermee wassen heb ik ook wat vraagtekens bij.

Je hebt hoogstwaarschijnlijk groot gelijk dat de HD niet zo schadelijk is als ik nu doe laten blijken. "Vaak ben je te bang" is wel een gezegde wat hier mogelijk opgaat voor mij.

Ik ben ook erg benieuwd naar de meningen van andere gebruikers hier m.b.t. de resultaten van de wasstraat.
 
.... Bedankt voor het lezen! Ik ben altijd wat lang van stof, als het over onderwerpen gaat waar ik gepassioneerd in ben.....

Ach dat stof spoelen we er hier wel af. ;) Welkom op het forum Rik.

Wat de HD betreft, die druk is de druk voor de nozzle(s), en als je bijvoorbeeld goed wil foamen met een HD heb je een bepaalde minimum druk nodig om onderdruk (door de snelheid van het water) te creëren, waardoor de foam ontstaat. Daarbij is ook de afstand tussen spuitmond en lak van belang, als je op 2 cm van je lak gaat spuiten, spuit je bij een steenslagplekje gelijk de lak er af, hou je 20 - 50 cm aan zul je weinig last hebben.

Wat regelgeving betreft: als je de gemeentelijke APV naleest, staat er bijna altijd in dat bedrijfsmatig wassen aan de openbare weg is verboden. Gewoon je eigen privé auto is eigenlijk nooit verboden als je het goed leest. Over dit onderwerp staat ook ergens een heel topic op het forum.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Heijneker
Ach dat stof spoelen we er hier wel af. ;) Welkom op het forum Rik.

Wat de HD betreft, die druk is de druk voor de nozzle(s), en als je bijvoorbeeld goed wil foamen met een HD heb je een bepaalde minimum druk nodig om onderdruk (door de snelheid van het water) te creëren, waardoor de foam ontstaat. Daarbij is ook de afstand tussen spuitmond en lak van belang, als je op 2 cm van je lak gaat spuiten, spuit je bij een steenslagplekje gelijk de lak er af, hou je 20 - 50 cm aan zul je weinig last hebben.

Wat regelgeving betreft: als je de gemeentelijke APV naleest, staat er bijna altijd in dat bedrijfsmatig wassen aan de openbare weg is verboden. Gewoon je eigen privé auto is eigenlijk nooit verboden als je het goed leest. Over dit onderwerp staat ook ergens een heel topic op het forum.

Bedankt weer voor het warme welkom.

En voor de uitgebreide uitleg, ook m.b.t. de gemeentelijke APV, zo had ik het nog nooit begrepen! Maar ik had het dan ook nog niet goed gelezen, ik zal mij eens verdiepen in de APV('s) die voor mij van belang zijn en het bijbehorende topic hier!

Je hebt inderdaad gelijk, dat het water snel zijn "kracht" verliest na het verlaten van de spuitmond, absoluut. Ik ben echter ook niet heel bang voor beschadigingen aan de lak, alleen voor water dat op plekken mogelijk komt waar het eigenlijk niet hoort. Of waar we het liever niet hebben. Sensoren, connectoren, corrosie, scharnieren, interieur. Ik heb ook een hekel aan natte raamrubbers o_O. Heb je een prachtig schone ruit, komen er van die smeren op, zodra je ze bedient.

Ik denk eigenlijk ook dat ik wat overdrijf hierin, dus misschien dat ik deze visie in de loop van tijd bijstel. Maar als ik een manier vind waarbij ik het (HD of Lopend water) niet per sé nodig heb voor een normale was, zou dat in ieder geval top zijn! Ik streef naar KISS!
 
Ik durf eigenlijk niet eens meer alleen maar "Welkom hier" te zeggen na al deze lange berichten! :blush:
Maar welkom!
 
Laatst bewerkt:
Welkom.

Ik vind de discussie ONR wassen of wassen met HD wel interessant. Optimum heeft volgens mij nog een topper in zijn arsenaal, de spraywax! Nu da's een andere discussie.

Het wassen in de winter waarbij de auto stevig vervuild is na aantal weken niet te wassen, stel ik mij wel vragen bij om het op die manier proper te krijgen. Je verbruikt dan ook weer meer product omdat je de wagen dan moet "presoaken". Dat is dan weer tegen je principe van veel chemicaliën te gebruiken. En hoe krijg je dan vuile velgen en wielkasten deftig proper? Ik ga er dan toch niet mijn "Red sponge" of propere MF doeken voor gebruiken. In de zomer waarbij je elke week de wagen onderhoudt, zie ik al meer potentieel met ONR, omdat de vervuiling dan veel minder is. Ik denk er zeker niet negatief over, laat dat duidelijk zijn.

Mijn insziens gaat het over een vaste procedure hoe je de wagen wast. Sommige houden van de HD, met Foamen als prewash en 2 bucket methode erna. Tis kwestie wat je graag doet, je tevreden bent van het resultaat en er voldoening uit haalt.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx