• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Onbeschermde lak (geen blanke lak), is daar nog eer aan te behalen?

Magic

Detailing rookie
29 mei 2011
59
0
Hallo CC'ers,

ik heb een collega aan wie ik het hele clinic/DAP900 verhaal verteld heb, die vertelde gelijk dat ik ook eens naar zijn auto mocht kijken.
Blijkt dat hij een paar panelen heeft die onbeschermd zijn (geen blanke lak meer hebben), die heeft ie wel eens met commandeur (wie kent het niet) gedaan maar na een paar maanden was die weer terug bij af.

Is daar nog eer aan te behalen? Polijsten lijkt me echt not done, maar een glaze en daarna een sealant zou toch kunnen werken? Eens in de zoveel tijd toppen met een wax om alles nog beter beschermd te laten/houden.

Is dit een optie?
 
Ik neem aan dat de lak geoxideerd is (vaal, dof, verkleurd).

Lastig om te zeggen of polijsten not done is, omdat je de lakdikte helaas niet weet. Misschien dat iemand in de buurt een lakdiktemeter heeft?

Om de kleur weer terug te brengen zou ik een milde cleaner of aio (all in one) proberen, bijv. Autoglym Super Resin Polish. Dat spul is zo mild, met een handpad ga je daarmee niet door de lak heen. Verder werkt het prima.
 
*commandant* zeg ik :P

Dat is dus de vraag, werkt de combo glaze/sealant beter dan commandant? Ik heb heeeel vroeger wel eens een auto gedaan met commandant en dat werkte, maar hoe lang dat hield weet ik echt niet meer...

@GMToyota: op werk hebben we een laagdiktemeter (sterker nog: op werk zouden we die auto compleet over kunnen spuiten, handig werken bij AkzoNobel :-" , alleen is de wachtlijst erg erg lang).
Bij wat voor laagdikte is polijsten nog zinvol?
 
Commandant 4 is een (grof) polijstmiddel dat "houdt" niet.... het polijst alleen, niets meer, niets minder. Een glaze of sealant zijn totaal niet te vergelijken met Commandant :no
 
Stimpy68.

het is ook niet de bedoeling om commandant te vergelijken met een glaze/sealant.
De vraag is of de combinatie glaze/sealant beter (danwel langer) werkt dan om de zoveel maanden commandant gebruiken.
 
Magic zei:
Bij wat voor laagdikte is polijsten nog zinvol?

Onder de 80 micron niet doen. tussen de 80 en 100 micron oppassen. > 100 micron kan wel.


Het is "niet de bedoeling om ze te vergelijken", maar:
Magic zei:
...
De vraag is of de combinatie glaze/sealant beter (danwel langer) werkt dan om de zoveel maanden commandant gebruiken.

je vraagt er wel naar.. ;)

Met een pure glaze breng je de kleur niet terug. Met een sealant ook niet. Met een polijstmiddel wel. Dat zijn 3 verschillende dingen.

Wat is dus eigenlijk je vraag? :weetniet Wil je een 'langhoudend' middel dat je lak beschermt, dan kom je uit bij een sealant. Wil je je lak van net iets meer glans voorzien, dan heb je een glaze. Wil je je lak polijsten, dan kom je uit bij een polijstmiddel. Wat er 'beter' is, is dus niet te zeggen, omdat het 3 verschillende dingen zijn die 3 totaal verschillende dingen doen.
 
Dat wordt dus toch een laagdiktemeter meenemen dan, weten we iig hoe dik de laag is.

Mijn collega heeft ooit die blankelakloze (scrabblewoord) panelen, bewerkt met commandant . De glans kwam, logischerwijs, terug. Maar niet voor lang, ook logischerwijs.

Ik vertelde hem dat glaze/sealant verhaal en dacht dat dat misschien de oplossing was op de glans langer te behouden (op de blankelakloze delen)
De vraag is dus of dat ook zo is: is een glaze/sealant voldoende op panelen zonder blanke lak?
 
Ik zou eerst polijsten om de lakoxidatie (die er waarschijnlijk is door het ontbreken van een blanke laklaag) te verwijderen, en zou daar geen commandant voor gebruiken VEEL te grof hiervoor. Daarna een glaze om de lak weer te voeden en dan beschermen met een sealant.
 
Ik heb enkel nog de starterskit van de DAP900: finale met de groene pad als eerste opzet proberen? Mocht dat niet werken, dan eventueel mezzo met de witte pad? :schaam
Glaze en sealant moet ik nog wel bestellen.. heb ze zelf ook nodig dus zo erg is dat niet :-b

@jerry306: dat zou de laatste optie zijn, ondanks dat we bij AkzoNobel werken is "ff je auto spuiten" niet meer zo makkelijk als vroeger. :|~*
 
goed stappenplan wat je aanhaalt.
(finale op lichtgroen en anders opschalen naar mezzo op wit)