Leuk dat dit topic nog steeds gelezen wordt.
Ja, je kunt een paneel, na opruwing, nogmaals met blanke lak behandelen. Waarom je dat wilt is een 2e, maar het kan. Misschien omdat de laklaag dun is geworden........
Voorwaarde is en blijft dan natuurlijk dat de kleurlaag die onder de blanke lak zit niet beschadigde of aangetast is.
Als die blanke laglaag dik genoeg is kun je hem wetsanden om hem spiegelglad en mooi reflecterend te krijgen. Wel polijsten na het wetsanden, anders kun je die glans vergeten.
Een 1K lak zit in al die spuitbussen die lang houdbaar zijn. Een 2K lak moet je in principe zelf mengen; Lak en Verharder. Je kunt een 2K lak ook in een spuitbus krijgen, maar die is niet al te lang houdbaar c.q. verwerkbaar. Een 2K lak hardt beter uit en is sterker.
De sinaasappelhuid op de lak krijg je doordat een spuitbus de lak niet fijn genoeg vernevelt. Werk je met een compressor en een spuitpistool dan zijn de lakdruppeltjes die je opbrengt veel kleiner waardoor de opgebrachte laklaag veel gladder trekt. 2e punt is dat je met een spuitbus druk verliest omdat de bus leeg raakt. Ook dat is nadelig voor de verneveling. Het ligt in dit geval dus niet aan siliconen of iets dergelijks. Het waren ook geen putjes, maar hobbeltjes. Als je dan een extra laag opbrengt dan kun je die toplaag, na uitharding, gebruiken om glad te wetsanden en vervolgens te polijsten naar hoogglans.
En ja hoor, er zit wel degelijk een primer laag op het blanke metaal.
Ja, je kunt een paneel, na opruwing, nogmaals met blanke lak behandelen. Waarom je dat wilt is een 2e, maar het kan. Misschien omdat de laklaag dun is geworden........
Voorwaarde is en blijft dan natuurlijk dat de kleurlaag die onder de blanke lak zit niet beschadigde of aangetast is.
Als die blanke laglaag dik genoeg is kun je hem wetsanden om hem spiegelglad en mooi reflecterend te krijgen. Wel polijsten na het wetsanden, anders kun je die glans vergeten.
Een 1K lak zit in al die spuitbussen die lang houdbaar zijn. Een 2K lak moet je in principe zelf mengen; Lak en Verharder. Je kunt een 2K lak ook in een spuitbus krijgen, maar die is niet al te lang houdbaar c.q. verwerkbaar. Een 2K lak hardt beter uit en is sterker.
De sinaasappelhuid op de lak krijg je doordat een spuitbus de lak niet fijn genoeg vernevelt. Werk je met een compressor en een spuitpistool dan zijn de lakdruppeltjes die je opbrengt veel kleiner waardoor de opgebrachte laklaag veel gladder trekt. 2e punt is dat je met een spuitbus druk verliest omdat de bus leeg raakt. Ook dat is nadelig voor de verneveling. Het ligt in dit geval dus niet aan siliconen of iets dergelijks. Het waren ook geen putjes, maar hobbeltjes. Als je dan een extra laag opbrengt dan kun je die toplaag, na uitharding, gebruiken om glad te wetsanden en vervolgens te polijsten naar hoogglans.
En ja hoor, er zit wel degelijk een primer laag op het blanke metaal.