• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vragen mbt wetsanden en polijsten epoxy

Ah dit positieve geluid kwam net iets te laat... Geeft niet, heb ik in ieder geval een indicatie waarop ik me tijdens het schuren op kan richten. En weet ik dat foto 3 en 4 eruit te polijsten zijn!

Dat is al geweldig nieuws, werd al een beetje hopeloos.
 
Ik heb ook een keer geprobeerd een epoxy tafel te schuren en te polijsten, maar dit is niet gelukt...

Post in topic 'Hebben we nog wat gedaan vandaag [Deel 15]' https://forum.carclean.com/threads/hebben-we-nog-wat-gedaan-vandaag-deel-15.12701/post-291040

Ik meende me te herinneren dat epoxy te zacht is en lastig te polijsten is met veel middelen geschikt voor auto's. Dit omdat veel korrels grof, van verschillende grootte en scherp zijn en dus weer swirlmarks veroorzaken in het epoxy.

Je hebt pasta's nodig waarvan de korrel even groot en gelijkmatig is.

Misschien dat @Dibbuz dan weet welke je nodig hebt?

Ergens in een donker gedeelte van m'n achterhoofd dwarrelen de afkortingen DAT en SMAT...
 
Ja het is hopeloos spul, dat in combinatie met iemand die net begint met polijsten is geen succes.

Je ziet op internet en youtube vanalles voorbij komen dat geschuurd en gepolijst is. Dat ziet er dan altijd prachtig uit maar in werkelijkheid weet je ook niet of daar nog krasjes zijn achtergebleven.

Ik pruts toch nog even door, ga het nu niet zo snel meer opgeven.
 
Ik kom uit Tilburg maar een stukje rijden zou ik ook niet erg vinden.
Maar het zou me toch ook gewoon moeten lukken (uiteindelijk).
Daar waar je aangaf dat het schuurbeeld mooi was, de krasjes oppervlakkig genoeg zouden zijn om eruit te polijsten..... Dat had ik beter af kunnen wachten.... Ik was alweer opnieuw begonnen bij 1000. Niet heel handig maar nu bijna klaar met 2000, moet nog een klein stukje.
Omdat ik er nu toch al vrijwel de hele dag mee bezig ben wil ik de het komende uur (2 uren) het nogmaals doen maar dan met korrel 3000.
Ik hoop dat dat een nog mooier beeld geeft. Als ik daarmee tussen half 8 en 8 uur klaar ben kan ik nogeens proberen te polijsten.

Wordt vervolgd.....
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
DSC_2216.JPG


DSC_2217.JPG


DSC_2218.JPG


Huidige stand van zaken zoals hierboven, net begonnen met de 3000. Dat moet wel kunnen toch?
 
P1000 is nog veel te grof om te polijsten, zelfs voor autolak is dit te grof. Ik zou na P1000 eerst eens doorgaan met P1500 en P2000, vanaf dan kan je nog eens proberen, maar ik zou zeker niet polijsten voor je met P2000 helemaal rond bent.
Die 2 eerste foto`s lijken mij nog niet goed genoeg, de laatste ziet er weer beter uit?... Optisch bedrog? Maar om dit per foto te beslissen is erg moeilijk.
Probeer met de minst agressieve combinatie van pads en polijstpasta. Je kan altijd naar grover gaan mocht dit nodig zijn, ik ben bang dat de epoxy net wat te elastisch is om makkelijk te kunnen polijsten.
 
Ik dacht rond te zijn met de 1000 en 2000, beeld zoals op de laatste foto.

Een keer met een schapenvacht en rupes da coarse en ik hou dit over:



DSC_2222.JPG



Is toch om te huilen....

Ik heb vanaf half 3 tot bijna 5 uur staan schuren met 1000, van 5 tot half 7 met de 2000 en van half 7 tot net met 3000. Hoe komt het dan dat ik dit als resultaat krijg? Ik begrijp er werkelijk niks van....
 
Hmmm, die foto van na polijsten ziet er slechter uit dan wat het was na de laatste schuurstap. Kan ook zijn dat wat je nu ziet de schade is van de polijststap. Heb je al eens een fijner gepolijst om te kijken wat dat oplevert?
 
  • Leuk
Reactions: Jahe en RoCo
Wat ik doe:

Ik schuur een klein stukje, maak het droog en schoon. Schuur hetzelfde stukje met wat meer uitloop. Weer droog en schoon. En zo werk ik beetje bij beetje alles af. Klaar.... Opnieuw.... Totdat alles er zo uitzag

DSC_2211.JPG


Het hele werk was dof, geen gekke schuurpatronen of piggytails te zien ( nou ja, niet diegene die net te voorschijn komen)
Dit heb ik dus zo'n 2,5 uur staan doen. Vervolgens nog ruim 1,5 uur met korrel 2000.

Ik begrijp er echt niets van
 
Van P1000 naar P2000 is hoe dan ook een te grote sprong, probeer eerst met een P1500, eventueel zelfs een P1200...
Met P2000 krijg je never nooit krassen van P1000 eruit, al schuur je de hele week door.

Kleine stapjes maken en tussentijds controleren.

De uiteenlopende reacties bieden ook niet bepaald veel ondersteuning kan ik mij voorstellen. Die zegt dit die zegt dat.
Uiteindelijk kan ik u mijn ervaringen delen, niet alleen praatjes maar werkelijk 15 jaren aan praktische ondersteuning achter de theorie. Ik zit namelijk dagelijks te schuren ect.
 
Laatst bewerkt:
Maar dat is toch gek.... Al die matteerschijven gaan in stappen van 1000. Dus er zit niks tussen 1000 en 2000 zover ik kon vinden. Kan natuurlijk met gewoon papier proberen maar dat is helaas op (de 1200-1500 in ieder geval).


Polijst schade, ik verwacht het niet maar zal het eens met iets vriendelijkers proberen
 


Er zijn meerdere bronnen/ merken/... waar je dit kan kopen hoor.
 
Hartelijk dank! Ga zo eens wat bestellen.

Net even een klein stukje gedaan met een microfiber pad en daar knapte het al wel behoorlijk van op:

DSC_2224.JPG


DSC_2227.JPG



Zitten nog wel wat piggytails, geen idee of ik die nog wel zou kunnen polijsten... Ga het ook niet meer proberen vanavond, het wordt te donker om het nog goed te kunnen zien. En ik denk dat ik die schuurschijven hierboven ga bestellen, dan heb ik mooi 2 stappen ingebouwd tussen de 1000 en 2000.

Heb ik dan 2 dagen verprutst? Nee, 2 dagen geprutst maar wel weer wijzer geworden!
Ik denk dat ik 'm morgen helemaal strak schuur met de 1000 zoals het schuurbeeld pak 'm beet vanmiddag om half 2 was.... En dan laat ik het rusten tot de spullen binnen zijn.

Vind trouwens dat er nog best veel krassen uitgepolijst zijn. Misschien dat dat nog beter zou kunnen maar dat ga ik vanavond niet meer proberen.

Wordt vervolgd....
 
+1 voor @Jansen. Laat ik voorop stellen dat ik geen ervaring heb met epoxy maar als ik het zo zie dan zou het me niets verbazen als je te zwaar inzet meteen na het schuren en het polijsten nieuwe schade introduceert.
Als ik een auto polijst begin ik met een testspot en dat is altijd een milde combinatie, als die niet het gewenste effect geeft schaal ik pas op. Wol + coarse is meteen een van de zwaarste combinaties, probeer eerst eens een finishing combi, daarna een medium en dan pas een wat zwaardere. De finishing combi zal waarschijnlijk niet genoeg zijn om je schuur restanten weg te krijgen maar het geeft je wel informatie. Ik kan me zo voorstellen dat epoxy relatief zacht is vergeleken met auto lak dus misschien verbaast het je nog wel. Blijf goed kijken en schaal ook je polijst stappen weer af voordat je terug gaat naar het schuren. Is schuren echt per se nodig? Dat doe je m.i. alleen om diepere oneffenheden weg te krijgen waar je met polijsten veel langer over zou doen. Misschien zou een medium + finishing polijst combi wel genoeg kunnen zijn om te bereiken wat je zoekt. In ieder geval een poging waard.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Dank voor je reactie. Het schuren was wel noodzaak, nou ja alles is relatief natuurlijk. Maar er zat een putje in, echt heel klein maar hij zat er wel. Dan heb ik 2 opties, schuren en polijsten of schuren en opnieuw een laagje gieten. Ik heb gekozen voor het eerste. Uiteraard wist ik dat het lastig zou worden, ik ben hier niet bedreven in maar probeer het wel te leren. Als ik het had geschuurd en gegoten dan had het ook 7 dagen moeten uitharden naar eindsterkte. Dit is iets arbeidsintensiever, dat zeker! Maar met voldoende rust en tijd en alle tips die ik hier ontvang heb ik nog steeds vertrouwen in een goed eindresultaat.

Ook in het polijsten mag ik nog veel leren! Neem deze tips dan ook mee mocht ik er weer mee verder kunnen.
 
Omdat de postbode tot op heden nog geen volgsysteem code heeft gestuurd verwacht ik dat mijn bestelde schuurschijfjes pas morgen gaan komen...
Ik had dus mooi de tijd om te bedenken wat ik wilde, hoe ik het zou aanpakken en heb daar jullie tips in meegenomen.

Ik kon verder gaan met polijsten en zien wat dat zou brengen. Helaas zag ik piggytails die haast wel van een enorm varken moesten zijn geweest.... Dus ja, polijsten werd al lastig en nu haast onmogelijk. Doordat ik geen idee had hoe diep deze gezellige varkensstaart was maar wel zag dat het meer op een feestslinger leek dan om een krasje besloten terug te gaan schuren.
Dit was ik initieel gisterenavond al van plan maar nu wist ik het wel zeker! Dus besloten terug te grijpen op papier. Eerst het hele werk met P800 geschuurd en nu binnen bezig met 1000 nat.

Dit is het zoals het er nu bij ligt, duidelijk te zien dat de linkerzijde al met de 1000 is gedaan vind ikzelf. Dat geeft toch weer wat moed.

DSC_2228.JPG
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR en Alex_G
Oke, ik ben rond met de 1000

DSC_2229.JPG


DSC_2231.JPG



Is dit een beetje een schuurbeeld waarmee ik straks door kan naar de 1200? Of zeggen jullie dat dit nog wat beter moet/kan?
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR