• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vragen mbt wetsanden en polijsten epoxy

Dank jullie! Je komt op een punt waarop je het zelf ook niet meer zeker weet... Dinsdag veel fouten gemaakt, woensdag alles redelijk hersteld maar daarna toch weer gaan prutsen.
Vandaar dat ik het maar weer even wilde checken.

Nu geduld bewaren, krijg net de bevestigingsmail dat het is verzonden. Komt morgen tussen 17:00 en 20:00 uur dus ik moet het nu wegleggen en er tot die tijd niets meer aan doen.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Misschien is het ook een idee om te beginnen met p2000 (of p1200) i.p.v. p1000. Dan hoef je namelijk al minder te corrigeren in de volgende stappen.
 
Als je klaar bent met P1000 zie ik geen reden om opnieuw met P1000 erover te gaan, je kan gewoon met de volgende stap verder.
 
@dennisdennis-12 dat kon in dit geval niet, ik moest omhoog werken vanaf P600. Er zat een heel klein putje in het werk dat eruit geschuurd moest worden...

@AndyVR zoals op de laatse foto's van gisteren zie je dat ik het al had proberen te polijsten. Eerst grof en daarna al een stuk verfijnder.
Vanmorgen zag ik echt enkele hele dikke lange piggytails dus wist ik niet zeker of die er überhaupt met 1000 uit zouden gaan. Ik had gisteren immers op een gegeven moment best een net schuurbeeld. Vandaar dat ik dacht, geen gezeik meer en je doorloopt nu alle stappen zo nauwkeurig mogelijk! Het moest toch terug geschuurd worden. Misschien klinkt het allemaal omslachtig maar ik wil het nu gewoon goed hebben.
Beter dan wat ik straks bereikt heb krijg ik het niet. Ik doe er niks meer aan totdat de 1200 en 1500 morgen binnen zijn. En daarmee zaterdagochtend mee starten. Plan is om het nu stapsgewijs tot 4000 op te schuren, tijd zit er nu toch al veel in.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Just to be sure: ga daarna dan niet weer met volle kracht polijsten maar begin eens zo licht mogelijk zoals aangegevan door de andere. Laat die wolpad met compound maar even voor wat het is.

Je hoeft namelijk geen defecten meer weg te halen, alleen het oppervlak te egaliseren; zeker vanaf p4000!
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR en Tjeerd81
Ik doe niks meer wat buiten jullie goedkeuring valt! Zal vanaf zaterdag alles bijhouden en als ik begin met polijsten pak ik eerst een middel harde foam pad met finish compount, als dat niet helpt pas een stapje omhoog.
 
Aangezien ik vanmiddag niet echt verder kon, geen nieuw werk kon maken of een bestaand werk in de epoxy kon zetten eens rond zitten kijken.... En toen vond ik deze:

IMG_20200725_115636_564.jpg


IMG_20200719_195849_277.jpg


Dit is een van mijn eerste panelen en hoort eigenlijk al lang bij een vriend thuis te hangen.... Maar steed komt er iets tussendoor. Echt zo'n projectje dat niet afkomt....
Dus ik dacht, ik heb vanmiddag en morgen toch niet veel ruimte iets anders te doen en ik ben nu toch bezig....

DSC_2232.JPG


DSC_2233.JPG


Hier ook alle oneffenheden er met P600 uit gehaald. Vervolgens met P800 en daarna binnen verder met 1000 nat. Bovenstaand is het resultaat. Ik ben nog niet tevreden maar heb morgen nog voldoende tijd om ook deze mooi voorbereid te hebben. Kan ik het weekend hier misschien ook al weer een stapje verder mee komen...
 
  • Leuk
Reactions: ArnoP en AndyVR
Zo, einde van de middag werden de ontbrekende schuurschijfjes geleverd (1000-1200-1500) dus ik kon weer vooruit.

Op de helft met korrel 1200, links is nog niet gedaan en de vlek recht is vocht wat verdampt.

DSC_2236.JPG


Dit is was het schuurbeeld:

DSC_2237.JPG


Plaatje na 1500:

DSC_2238.JPG


Zo was ie met korrel 3000:

DSC_2239.JPG


DSC_2240.JPG


En nu is ie zo na de 4000:

DSC_2242.JPG


Ik hoop dat ik het zo goed heb gedaan, vind het er zelf allesinds netjes uitzien.

Wil nu gaan polijsten:

Bigfoot, zachte pad, finishing compount laag toerental, goed?
 
Persoonlijk zou ik starten met de lichtste combi die je hebt qua pad/polish. Opschalen kan altijd, afschalen heb je op de harde manier reeds geleerd zou ik zeggen ;)
Rustig aan en succes!
 
  • Leuk
Reactions: RoCo en AndyVR
Ziet er heel goed uit, chapeau !
Ik sluit mij verder aan bij de reactie hierboven, te grof kan betekenen dat je werk voor niks is geweest.
 
Ik zit al een poosje mee te lezen, en respect voor al het werk en je doorzettingsvermogen! Ook complimenten voor je kunstwerk trouwens; ziet er ook waanzinnig mooi uit.

Maareh, is het geen idee om nu eerst eens een klein stukje, zeg 15x15 cm, met de hand te polijsten? Gewoon om ook een gevoel te krijgen hoe dat gaat, hoe stroef of hoe gemakkelijk dat gaat. Zal anders aanvoelen dan autolak, en dan kan je wellicht ook al een inschatting krijgen van waar je machinaal mee moet gaan polijsten.

Het is maar een idee...
 
Ik ben zo zacht/fijn mogelijk begonnen. Witte pad met poorboys ssr1, dat deed niet echt veel.... Zachte pad gepakt met rupes geel, finish compount. Deed wel wat meer maar bleven toch nog krasjes zichtbaar. Medium pad met rupes coarse (blauw) ging een stuk beter. Dit een aantal malen herhaalt, tussendoor goed schoongemaakt uiteraard.
Vervolgens afgebouwd met rupes geel op een andere medium pad. Misschien was dat wel voldoende geweest om een paar keer te herhalen maar besloot daarna terug te pakken op de witte pad met de poorboys en heb het daarna met een liquid wax afgewerkt.

Het vreemde was wel dat mijn bigfoot er gedurende het proces (een na laatste stap) mee stopte.... Toeren liepen terug, kwamen weer op en ploep toen was het gedaan.... Nog even geprobeert en hij ging nog een keer aan maar ook vrijwel direct weer uit? Iemand daar een idee bij?
Met zweet tussen de billen de aller zachtste pad op de rotex gezet.... Wax erop en gaan..... Pffff was even spannend maar dat ging eigenlijk best prima. Nu nog even kijken wat dat nou met die bigfoot is, hoop niet dat ie terug moet...

Nou, plaatjes bij het praatje:

DSC_2245.JPG


DSC_2247.JPG


DSC_2248.JPG


DSC_2251.JPG


DSC_2252.JPG


DSC_2256.JPG


DSC_2260.JPG


DSC_2258.JPG



Ik denk dat ik een heel eind ben.... Morgen maar eens goed bekijken maar veel kan het niet meer zijn denk ik.

@Kuip hartelijk dank! Afhaken kan altijd nog maar dat eindigt in teleurstelling, nu ben ik ergens ook wel weer trots dat ik ben doorgegaan en veel heb geleerd.

@AndyVR dank voor alle aanwijzingen en tips! Enorm gewaardeerd!
 
Rupes heb ik pas 2 maanden en zo goed als niet gebruikt.... Maar gelukkig kan je met de rotex ook polijsten.

Het ziet er op de foto's beter uit dan in het echt helaas.... Zie naar mijn spijt nog erg grote, dikke piggytails lopen, geen idee of ik die eruit kan polijsten? Of dat ik terug mag naar het schuren.... Dat stond eigenlijk gepland voor morgen, nu lijkt het toch nog nodig. Ach ja, wel weer volle avond gehad zo.
 
DSC_2263.JPG


Is dit er uit te polijsten of terug schuren..... Pfff wat is dit lastig.... Moest wel m'n nek bijna breken om ze te zien maar als je er zo loodrecht langs kijkt tegen het licht in zie je deze dus nog.

Dus als iemand nog een advies heeft, graag! Dan weet ik morgen waarmee ik moet starten.
 

Bijlagen

  • DSC_2264.JPG
    DSC_2264.JPG
    139,6 KB · Weergaven: 96
Als je wilt weten of je het eruit kan polijsten, dan misschien eens kijken of je het eruit kan polijsten? :p Als je na één hit ziet dat het weinig veranderd, is er dus wel resultaat te boeken en zou je het er dus uit kunnen polijsten. Of dit echter rendabel is en terugvallen op een lichte schuurstap meer oplevert, dat kan je dan beoordelen.

Je hebt in ieder geval wel flinke vooruitgang geboekt, man! Lekker bezig. ;)
 
Mwa, het doet wel iets maar bar weinig... De vraag is even hoever terug in schuurstappen?

Klein stukje proberen te schuren hoogste korrel, polijsten, is het er nog, korreltje zakken?

Ik baal er wel echt goed van maar heb tegelijk ook wel de verwachting dat het goed gaat komen.

Oh ja, kan ik met de rotex ook alle polijst stappen doorlopen? Bij gebrek aan een andere machine...
 
Dan lijkt polijsten dus niet rendabel. Persoonlijk zou ik dit ook weer als ''test'' gaan zien en eens kijken naar welke schuur-stap ik terug kan gaan. Zou ik met p3000 meer kunnen behalen? ... Dat weet ik pas wanneer ik het een *bepaalde tijd schuur en daarna weer polijst tot hoogglans.

* Zie die 'bepaalde tijd' als een 'hit' zoals je bij het polijsten doet; Je brengt pakt een bepaalde hoeveelheid polijstmiddel en polijst een bepaalde grootte werkvlak totdat het polijstmiddel is doorgewerkt/afgebroken. (Transparant worden)
Bij het polijsten van een auto doe je meestal zo'n 3-4 erwten polijstmiddel op de pad en is je werkvlak zo'n 50x50cm. Je werkt het polijstmiddel dan door tot het flink transparant is geworden. Wanneer je dat bijv aangeeft; ''Ik heb 3 hits moeten doen'', dan weet een ander ongeveer wat het verzette werk is geweest.

Wat mij bij (wet)sanden altijd duidelijk blijft; Liever iets meer aandacht besteden aan de ene stap, want achteraf zien dat het toch niet helemaal lekker is gegaan, dat is Kwalitatief Uitermate Teleurstellend. ;) Aangezien jouw werken aardig wat vlees hebben om te kunnen schuren/polijsten, is het risico al een heeeeel stuk minder dan wanneer je een flinterdunne autolak gaat schuren.
 
Laatst bewerkt: