• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Roestschade - Wetsanding & polijsten + lakken

Leuk dat dit topic nog steeds gelezen wordt. :cool:

Ja, je kunt een paneel, na opruwing, nogmaals met blanke lak behandelen. Waarom je dat wilt is een 2e, maar het kan. Misschien omdat de laklaag dun is geworden........
Voorwaarde is en blijft dan natuurlijk dat de kleurlaag die onder de blanke lak zit niet beschadigde of aangetast is.

Als die blanke laglaag dik genoeg is kun je hem wetsanden om hem spiegelglad en mooi reflecterend te krijgen. Wel polijsten na het wetsanden, anders kun je die glans vergeten. ;)
Een 1K lak zit in al die spuitbussen die lang houdbaar zijn. Een 2K lak moet je in principe zelf mengen; Lak en Verharder. Je kunt een 2K lak ook in een spuitbus krijgen, maar die is niet al te lang houdbaar c.q. verwerkbaar. Een 2K lak hardt beter uit en is sterker.

De sinaasappelhuid op de lak krijg je doordat een spuitbus de lak niet fijn genoeg vernevelt. Werk je met een compressor en een spuitpistool dan zijn de lakdruppeltjes die je opbrengt veel kleiner waardoor de opgebrachte laklaag veel gladder trekt. 2e punt is dat je met een spuitbus druk verliest omdat de bus leeg raakt. Ook dat is nadelig voor de verneveling. Het ligt in dit geval dus niet aan siliconen of iets dergelijks. Het waren ook geen putjes, maar hobbeltjes. Als je dan een extra laag opbrengt dan kun je die toplaag, na uitharding, gebruiken om glad te wetsanden en vervolgens te polijsten naar hoogglans.
En ja hoor, er zit wel degelijk een primer laag op het blanke metaal. ;)
 
Van harte trouwens met de positieve beoordeling in het item Klokje rond in de Autoweek van afgelopen week. Ik las het artikel en bij het woord detailling kreeg ik al een vermoeden dat ik de auto kende van dit forum. Even de zoekfunctie gebruiken em daar werd mijn vermoeden bevestigd. Erg leuk artikel om te lezen. Heb je al iets kunnen doen aan het aandachtspunt t.a.v. de olielekkage? En het roestprobleem aan de achterschermen waar een foto van in het artikel staat, gaat dat over hetzelfde spatbord als je hierboven zo knap hersteld hebt?
 
Wel dus! Ik had het artikel ook gelezen in de AW en dit topic schoot me meteen te binnen. Leuk verhaal om te lezen!

Heb je je 7 meter caravan ook gedetaild?
 
Om maar gelijk met de laatste vraag te beginnen: Ja, die 7,5 meter is ook gedetaild. Zie: https://forum.Carclean.com/cc_postst4156/Wilk-545--caravan--onderhanden-genomen.aspx

Complimenten hoor dat jullie die link gelegd hebben tussen "Klokje rond" en dit topic. :)^ En uiteraard bedankt voor de complimenten.

De roestschade op de foto komt van de andere kant van de auto. Tsja, 13 jaren en 336621 kilometers gaan uiteindelijk toch tellen. Dat andere scherm ga ik dit voorjaar aanpakken. Nu, na de keuring, heb ik die rand beschermd met een wax voor holle ruimtes. Zodra de temperaturen weer stijgen ga ik aan de gang.

Na de keuring ben ik inderdaad met de Galant bezig geweest. De olielekkage zat op 2 plekjes. 1 lekkage kwam langs het oliefilter. Dat filter zit op de voor/zijkant van het blok en als je olie ververst heb je zowiezo al een uitdaging om dat een beetje netjes te doen. Maar goed, alle troep is daar van het blok gehaald en ik heb het oliefilter een kleine slag aangedraaid. Op dit moment lekt er geen olie meer langs het filter.
Aan de achterkant van het blok zweette de kleppendekselpakking van de achterste 3 cilinders engiszins. 1 boutje van het kleppendeksel zat redelijk los en dus heeft dat boutje ook een slagje gekregen. Tot nog toe is dat voldoende gebleken om de olie binnen te houden. Bij de volgende bougie-vervangingsronde pak ik gelijk de kleppendekselpakkingen mee. Omdat het hele spruitstuk, en alles wat daaraan vast zit, er af moet om bij de 3 achterste cilinders te kunnen komen is dat geen klusje dat je even tussendoor doet. Ik hou dit in de peiling. :ja

Ook de andere aandachtspunten zijn aangepakt of staan op de agenda. Op 2 koppelstangetjes van de stabilisatorstangen zat speling. Ik heb gelijk alle 4 de stangetjes vervangen. 1 wiellager achter had een heel kleine speling. Het nieuwe lager heb ik al thuis liggen, nu nog een moment prikken om het te monteren. Tsja, dat flexibele deel van de uitlaat dat ingescheurd is. Da's al heel lang zo. De uitlaat is nog gasdicht, dus voorlopig laat ik dat zo. Dan stond er nog steenslag voorruit bij de opmerkingen. Da's waar. Er zitten een paar heel kleine plekjes in. Maar ja, nog wel de originele ruit hé!
Stuurhuis speling? Klopt. Op de binnenste kogel van een stuurstang zit iets ruimte. Die kogel kun je gewoon vervangen en dat laat ik dit jaar doen. Denk bij de APK. In het artikel stond niet vermeld dat er 2% vocht in de remvloeistof gemeten is. 3% is de maximale waarde, daarna krijg je het befaamde rode lampje te zien. De remvloeistof heb ik 14 dagen geleden gelijk vervangen. Deze Galant heeft nu blauw rembloed. :D Kon ik gelijk goed zien wanneer de leidingen volledig doorgespoeld waren.

En last but not least: Het motortje van de passagiersstoel. Na de keuring heb ik (toch) een motortje kunnen bemachtigen. Ook die ligt thuis te wachten op montage. Met dank aan een forumlid van het Galant forum. ;)

Al met al ben ik natuurlijk hartstikke blij met de uitkomsten van "Klokje Rond". Ik weet nu heel goed hoe de Galant "er bij staat". Op basis van de keuring heb ik een prachtig TüV rapport gekregen met alle gegevens en bevindingen.
Alleen jammer dat de videobeelden verloren zijn gegaan. :( Er zijn mooie plaatjes vastgelegd, maar helaas mocht het niet zo zijn dat die bekeken kunnen worden. Gelukkig heb ik de foto's nog. :heart_eyes:

290820101432.jpg

Galant_40.jpg
 
Tof hoor in klokje rond van de autoweek. Heb het artikel niet gelezen, maar lijkt mij erg leuk om eens aan meet doen. Wat een prachtige foto van je Galant!
 
He Kees ,

Wat sta je stoer op de foto zeg,
en die Galant petje af met 336.000 km achter de kiezen. ziet er top uit. En zuinig op lpg. dat haal ik niet met m'n 307 1.6
 
Mooi hoor. Nog altijd fan van de galant. Heb het model eerder 5 jaar lang gereden (overgenomen van mijn vader). Dan ding rijdt nu nog altijd (inmiddels naar een oom overgegaan) als een tierelier (300.000 op de teller), niet kapot te krijgen!!
 
Stepposs;293498 zei:
Ik heb echter wel een tip, de zones die je gaat spuiten kan je het beste maximaal met 1000 nat schuren, die schuurkrassen ga je niet zien in je lak en je hechting is nog in orde, wij schuren op het werk alles 500 droog en dat zie je al niet om maar een voorbeeld te noemen.

Aan deze opmerking heb ik in de laatste dagen van de afgelopen winter nagedacht. Op die dagen dat het ruim onder nul was en er een fiks oostenwindje stond. Want 8-o er kwamen allemaal bartsjes in de lak op dat achterscherm. Niet aan de oppervlaktelaag, maar in de onderlaag. Ik heb toen voorzichtig een stukje gewetsand en kwam er zo achter dat die barstjes echt in de onderste laag zaten en dat ik ze niet kon herstellen met een polijstbeurt o.i.d.

Dus ben ik afgelopen week wederom met dit, en gelijk het scherm aan de andere kant van de auto, bezig geweest. De oude en gebarsten laklaag heb ik er helemaal afgeschuurd. Vervolgens alle plekken die ik daarbij tegenkwam bijgewerkt en de schermen behandeld met Epoxy grondlak. Een dag later ben ik gestart met het opbrengen van een primer laag om de ondergrond glad en egaal (ook qua kleur) te krijgen. Toen die laag na een paar dagen buffelen naar mijn zin en goed droog was heb ik alles afgenomen, ontvet en met een Schotchbrite schuurpad opgeruwd voordat het uiteindelijke spuitwerk kon starten. Tijdens de hele klus heb ik maximaal korrel 500 schuurpapier gebruikt.
02052013439_zps19cd0dce.jpg

Het viel mij op dat de lak veel beter pakte op deze ondergrond. Niet direct de dreiging om te gaan druipen nadat je een laag opgespoten hebt. En datzelfde goldt voor de blanke laklaag. :)
Na 5 dagen drogen heb ik beide panelen gewetsand met korrel 2000 en vervolgens gepolijst met Monello.

En je hebt gelijk. Schuurkrassen zie je niet in de lak. Bij de hechting heb ik dit keer een veel beter gevoel. De overgang tussen oude en nieuwe lak heb ik dit keer ook hoger gelegd; boven de achterruit van het achterportier.

Dus bedankt voor deze tip, daar heb ik veel aan gehad bij het herstellen van e.e.a.

Ik plaats er een overzichtsfoto bij van de Galant. Op de foto is het achterpaneel nog niet gewetsand, maar voor het beeld is het wel duidelijk denk ik.

20130504_094007-933005041_zps509e9354.jpg