• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Onderhoud van materialen

va1987

Detailing rookie
25 feb 2026
2
2
Goedemorgen,

Ik ben hier nieuw. De laatste tijd veel inspiratie opgedaan via CC video’s en het forum. Inmiddels heb ik aardig wat spulletjes aangeschaft via de webshop, maar ik heb een vraag: hoe zit het met het onderhoud van al mijn schoonmaak spullen?

Denk hierbij aan:
- microvezel doeken
- droog doeken
- grote washandschoen
- microvezel velgen handschoen
- wafeldoek voor de ramen
- applicator pad (ramen)

- velgen borstel
- banden borstel
- dressing applicator pad (banden)

Moet ik spullen in de week zetten? Zo ja, met welke middelen? Of gaat het grootste gedeelte in de wasmachine? Zo ja, moeten hier ook schoonmaak artikelen bij, of juist niet?

En hoe doen jullie het qua opslag? Mijn spullen liggen in de garage. Maar daar is het vrij koud en vochtig. Doe ik er verstandig aan om alles op kamertemperatuur te stallen of maakt dit niet uit?

Wat ik al zei: ik ben hier nieuw en heb zoals jullie merken veel vragen. Ik wil graag leren en hoor graag van de ervaren mannen zoals jullie. Alvast erg bedankt voor de hulp!

Mvg, Alex

In de basis wat ik met mf producten doe:
-Wassen apart met mf wasmiddel
-drogen (ik droog niet in een droger)
-ik bewaar de meeste doeken voor het wasproces in een afsluitbare plastic kist.
-ex coating doeken hoereer ik maximaal en indien ik ze was dan stop ze bij een willekeurige was (wel afhankelijk waar ze voor gebruikt zijn).

• Leuk
Reacties: Cordoba en RedCat
Voor wat betreft wassen van de microvezel producten; ik gebruik sinds een jaar nu het wasmiddel van Poorboys , en ben er heel tevreden mee.
Daarvoor spoelde ik alles eerst met warm water en daarna in een emmer met Biotex handwas middel.

In de wasmachine op 40° C en centrifugeren op 800 toeren, na het eruit halen goed rondom uitkloppen (vooral de hele zachte doeken met lange vezels)
En dan op een wasrekje.
Kijk alleen uit met de polijstpads met velcro om ze te bevestigen aan de steunplaat op de machine, de velcro kan loskomen of zich hechten aanandere doeken.

En dan de opslag van al dat moois, al mijn spullen (doeken, borstels, accessoires, detail vloeistoffen etc staan/liggen/zitten.. in een kast met van die rol/schuif deuren, alles gesorteerd in kratjes met een deksel (die worden zelfs in Nederland gemaakt)

Ik denk dat zolang het niet op de grond staat het wel losloopt, onze garage is ook maar enkel steens maar de doeken voelen bijvoorbeeld nooit klam aan.

Hopelijk kun je wat met deze informatie uit mijn ervaringen.

Borstels maak ik altijd schoon in een klein emmertje waarbij ik steeds het water ververs als het vuil wordt, en vervolgens gewoon laten drogen, de rest is hierboven al door anderen benoemd.

Als pads vol zitten met vuil gebruik ik de al genoemde Typhoon, voor ze in een net in de wasmachine gaan. Mf doeken was ik met Nanolex microfiber wasmiddel in de machine, en dan alles maar op 400 rpm centrifugeren, daarna gaat het in een losse centrifuge (iets van 2700 rpm), ook pads om zo al veel water uit de pads te krijgen. Vervolgens alles verder drogen op een droogrek binnen (waait er geen zand op) en machinepads altijd met het velcro naar boven laten drogen (anders laat de lijmlaag los doordat deze lang nat blijft).

• Leuk
Reacties: Suze