• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ontvetten: alternatief voor gasolie

GTS DTI

Detailing rookie
14 mrt 2010
30
0
Ik heb een Yamaha R6 en om de ketting te smeren heb ik speciaal kettingvet, van een heel ´kleverige´ samenstelling in spuitbus.
Dit is zo kleverig om het afslingeren van het vet van de ketting tijdens het rijden zoveel mogelijk te beperken.
Dit is natuurlijk niet helemaal te voorkomen. Dit kettingvet is heel hardnekkig om van de velg te verwijderen.
Ik gebruik hiervoor gasolie rood in een oude meguiars wheel brightener spuitbus. Dit gaat monsterachtig.
Omdat de gasolie zelf ook vettig is wordt het behandelde oppervlak en kunststoffen niet direct superschraal.
Mijn ervaring is dat dit met andere ontvetters wel gebeurt, daarnaast kregen de ontvetters die ik in het verleden heb gebruikt het kleverige ketting vet niet goed weg.

Alleen: het gebruik van gasolie gewoon buiten op straat is milieutechnisch natuurlijk niet
wenselijk.
Welke ontvetter benadert de eigenschappen van gasolie het dichtst?

Ik verwijder het kettingvet van de velg van mijn motor met lampolie of WD40, werkt perfect! Had daarvoor verschillende ontvetter geprobeerd, maar dat gaf niet het juiste resultaat.

nicknameless zei:
Meguiar's Super Degreaser.

De naam zegt al voldoende :ja
Ik twijfel er sterk aan of dat sterk genoeg is om kettingvet (wat gemaakt is om te blijven kleven) te verwijderen met aanvaardbare moeite.

Volgens mij kan je beter naar WD-40 of remmenreiniger of kettingreiniger oid overgaan en achteraf de velg en/of band gaan voeden met de respectievelijke producten.

Ik persoonlijk zou voor WD-40 gaan. Ik gebruik dat al een hele tijd om de achterste velgen van mijn brommers/motoren te reinigen. Maakt goed schoon en laat tevens wat bescherming achter voor het metaal.

Vergeet niet dat de meeste soorten kettingvet voor de motor ook teflon bevatten en zoals mijn voorganger al aangeeft, ingredienten om te voorkomen dat het er af slingert, het is dus niet zo maar simpel "vet"

Ik doe bovenstaand klusje inderdaad ook altijd met rode gasolie (de Belgen onder ons noemen het ook wel "mazout" ...) Werkt super en is heel goedkoop... (€0,70/ltr)

Om te voorkomen dat het op straat terecht komt, leg ik een oude badhanddoek op een stuk plastic onder de ketting en achterwiel. :idee

De handdoek vangt het spul mooi op, ff bij het milieupark inleveren en klaar...

Gasolie werkt trouwens ook goed om de ketting zelf schoon te maken!

meuh

kootje zei:
Ik doe bovenstaand klusje inderdaad ook altijd met rode gasolie (de Belgen onder ons noemen het ook wel "mazout" ...) Werkt super en is heel goedkoop... (€0,70/ltr)

Voor de nederlanders onder ons (mazout) Is het rode diesel,en word gebruikt als stookolie of als illegale diesel:ja

Zoals ik al zei, gewone lampolie werkt ook perfect, gewoon op een doek doen en de velg afnemen en het vet "vliegt" weg! Lampolie is ook erg goedkoop en bij iedere supermarkt wel te krijgen. :-)^

Ik gebruik altijd Rode landbouwdiesel voor mijn witte PVM wielen van de motor. Werkt echt goed en de velgen blijven goed schoon.