• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ontvetten na Professional Polish?

jojo323

Detailing addict
8 sep 2013
98
60
Apeldoorn
Voor het aanbrengen van de wax doe ik een rondje Professional Polish, iemand enig idee of ontvetten hierna nog nodig is?
Twee weken geleden heb ik een laagje Phantom aangebracht en de beading vind ik hier echt minimaal, ik vraag me af of dit te maken heeft met de PP.
 
Auto ondertussen ook al weer gewassen ?

Dit zal echt niet aan de PP liggen of aan het niet hebben ontvet voordat de wax erop ging
 
Auto word elke week netjes gewassen.
De just waxed look is er duidelijk na het wassen en drogen.

P5lomHj.webp
 
Uiteraard ontvetten of wassen of ruimschoots afnemen met QD. Al het residu moet weg zijn alvorens je de wax aanbrengt.

Verstuurd vanaf mijn GT-I8260 met Tapatalk
 
+1 met Tim hierboven. Als je het residu maar goed afneemt, dat kan ook met een Qd, hoeft niet per se met een ontvetter.
 
Pro polish is een cleaner, zou je in principe dus perfect kunnen gebruiken als laatste stap voor wax of sealant. Sterker nog, daar is het product voor ontwikkeld...
Ontvetten na Pro Polish is bij juist gebruik (dun/zuinig!!) niet nodig. Afnemen met een detailspray zonder toevoeging is mogelijk maar niet noodzakelijk in mijn opinie.
Gebruik dit product al JAAAAREN naar volle tevredenheid, voor veel meer dan alleen maar lakwerk cleanen :)
 
+1 voor Ivo.

Dat hele ontvet verhaal wordt lukraak naar voren gebracht.
Ontvetten is mijn inziens maar in 2 gevallen noodzakelijk :

- na een polijst stap om je correctie te controleren,
- voor het aanbrengen van een coating.

Bij een gewone clay & wax beurt zie ik de toegevoegde waarde echt niet.
Een wax blijft er echt niet een maand langer door zitten.
 
Duidelijk, PP is dus een prima laatste stap voor het aanbrengen van een wax, dat is ook wat ik er van begrepen had.
Blijf het erg vreemd vinden dat er nauwelijks beading is na het aanbrengen van de Evolution V2.

Zojuist per PM contact gehad met Chris van S.
Hij heeft een costum wax van Obsession op twee verschillende auto's aangebracht, beide auto's hebben dezelfde voorbereiding gehad.
De ene auto laat een prima beading zien, bij de andere auto kun je nauwelijks van beading spreken.
Is hier een duidelijke verklaring voor?
 
Pro polish is een cleaner, zou je in principe dus perfect kunnen gebruiken als laatste stap voor wax of sealant. Sterker nog, daar is het product voor ontwikkeld...
Ontvetten na Pro Polish is bij juist gebruik (dun/zuinig!!) niet nodig. Afnemen met een detailspray zonder toevoeging is mogelijk maar niet noodzakelijk in mijn opinie.
Gebruik dit product al JAAAAREN naar volle tevredenheid, voor veel meer dan alleen maar lakwerk cleanen :)
Ik gebruik het sinds kort ook, het bevalt zeer goed.
Prima handmatig te verwerken, brengt echt veel makkelijker aan met hetzelfde of nog beter resultaat dan Lime Prime.
 
Omgevingsfactoren bij aanbrengen van de wax kunnen een effect hebben op wax/beading (hoge luchtvochtigheid, hoge temperatuur, of wellicht anderszins...)
 
Hoe heb je bepaald wanneer de wax kon worden afgenomen ?
Hoe lang heeft de auto droog gestaan na het afnemen van de wax ?
 
Cure tijd is niet zo van belang bij deze wax, of je nu 20 minuten wacht of een paar uur.
De wax droogt niet echt op zeg maar.
Ik vermoed dat de auto zeker 2 dagen droog heeft gestaan, maar dat weet ik niet helemaal zeker meer. Ik weet dat het wel behoorlijk warm was rond hemelvaartsdag.
 
Ik zou toch even een swipe test doen voor het afnemen. Wat @ivo's zegt is zeker van belang. De ene lak is de andere niet dus zelfs dit kan verschillen per auto. Zoals die Chris al heeft mee gemaakt. Elke lak is dus anders en dit is is in water gedrag en verwerking te merken.
 
Bedankt voor alle tips.
Ik denk idd dat het residu van PP het probleem is.
Vanmiddag heb ik een paneel behandeld, gewassen en daarna PP en de wax opgebracht.
Een uur gewacht en met een pompsprayer wat water op de auto gespoten met als resultaat een ontzettend mooie beading.
Hierna de boel droog gemaakt met een droogdoek en nog een keer met de pompsprayer gespoten, ditmaal totaal geen beading meer.
Het lijkt er dus op dat de wax niet hecht aan de met PP behandelde lak.

Ik zal morgen eens kijken hoe het gaat wanneer ik na PP een QD gebruik om het residu te verwijderen.
De focus ligt niet goed bij deze foto, maar je ziet duidelijk dat er beading is, na het droogmaken is er dus geen enkele beading meer.

ExE6tb5.webp
 
Bij bijna alle middelen is hoe dunner hoe beter. Echter is de hechting (nergens bewezen) beter als je voor het waxen de boel afneemt met een IPA. Bijvoorbeeld Gyeon Prep, Nanolex Ex of DJ Clearly Menthol.
 
Ik kan via mijn werk makkelijk aan 70% ethanol met 10% IPA komen, is dat spul ook (veilig en effectief) te gebruiken hiervoor?

Ik had met de EX-P en QD+ na PP ook de eerste keer mooie beading en daarna niks meer. Een paar weken later in de natty's blue gezet en nu wel mooie beading...
 
En toch ben ik ervan overtuigd dat dit na Professional Polish niet nodig zou moeten zijn.
Enige wat ik kan bedenken is dat de gebruikte wax ERG gevoelig is voor enig residu van voorgaande stappen.
Ik heb namelijk nog nooit meegemaakt dat een wax niet hechtte na Pro Polish als finish (en ik heb al aardig wat waxjes gehad/geprobeerd....)