• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Op een harde lak juist minder zwaar polijsten.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Gelet dat niemand kan zien of meten, of het werkelijk gaat zoals op de plaatjes is aangegeven, draait het toch uiteindelijk op gevoel en ervaring.

En neem er bij dat geen enkele lak het zelfde reageert,sterker nog sommige auto,s reageren per paneel al anders.

Is het dus leuke theorie en bevindingen wat je mee kan nemen in je achterhoofd maar waar je in de praktijk vrij weinig mee zult kunnen.

My 2 cent's
 
ThaBird precies mijn gedacht, tevens gaan vooral oude polishes dit probleem geven. Neem bijvoorbeeld een M105 waarvan de korrel niet afbreekt. Dan heb je dit probleem niet.
De zenith methode is goed, maar uiteindelijk is het gewoon iedere keer zelf evalueren hoe een lak/polish combinatie reageert.
 
@Carclean.com

Gezien dit feit, wat is jullie advies nu?

veranderd er weinig met de standaaard gang van zaken? of adviseren jullie nu iets anders?
 
tinus zei:
Ik kan me alleen niet voorstellen dat je met een dap900 zo grof moet gaan om uberhaupt swirls/krasjes eruit te krijgen. Hoe harder de lak, hoe minder grof je moet gaan, des te langer je door moet werken met het product.
Heb opvolgende verhaal doorgelezen, maar kom toch terug op een stukje gedachtegang van mijn kant:
Op een gegeven moment red je het simpelweg toch gewoon niet met een minder grovere combinatie van zowel middel als pad
Als je simpelweg de formule zou gaan pakken: harde lak = minder grof en langer doorwerken, dan kom je er mijns inzien simpelweg niet :'(

Als we het simpel willen houden dan is het eigenlijk meer een zéér goede onderbouwing in woord en beeld van het feit dat je niet alleen goed moet opbouwen ( niet te zwaar beginnen ) maar zeker goed moet afbouwen.
Zeker als je een zéér grof polijstmiddel zoals bv Inizio Forza, dat je dan terugstapt naar Mezzo en Finale en daarbij de behorende pads
.
Niet te grof eindigen ( polishing=pad ipv finishing pad ) en het product zijn werk te laten doen en dus niet te snel stoppen en een nieuwe dot polijstmiddel op de pad knallen

Rodders zei:
Als ik jouw gedachten gang van bovenstaande plaatjes moet volgen kan je best eerst alle krassen wetsanden.
Hiermee doel je dus op het feit dat je middels lokaal wetsanden specifieker te werk gaat ipv een heel paneel zwaar te belasten middels polistmiddel en pad ?

Wat betreft welke pad / welk middel / hoeveel passes etcetc, dat is idd de crux en zal het fingerspitzengefühl ( veelal door ervaring ) de doorslag geven.
Dat is ook 1 van de redenen waarom er geen standaard lijstje bestaat en het alombekende woord 'testspot' in het leven is geroepen
 
en om dan nog maar een vraag te stellen...

gebruik je dan liever wol of liever foam op een harde lak

wol (tot 1500 toeren) is meer voor de cut en foam meer voor de finish..
althans volgens mike philips
 
De keuze voor wol of foam hangt af van de diepte van de krassen in de harde lak. N.a.v. ons laatste detail ben ik eens wat rond gaan bellen en mailen. Heb je alleen lichte krassen kun je beter voor een woolpad kiezen en de polijstkorrel zijn werk laten doen. Heb je diepe krassen kies dan voor een grotere foampad met een toerental tussen de 1200-1500 rpm. De woolpad heeft weliswaar een hogere cuttingfactor per cm2 maar genereerd minder warmte de hogere omtreksnelheid aan de rand van de foampad zorgt hier dan weer voor meer cutting.
Zoals al eerder gezegd staat of valt alles bij een testspot. Feit is wel dat je met SSR weinig tot geen resultaat zal halen. Monello Forza en Meguiars M105 zijn de betere keuzes voor een harde lak.
 
En bij plastic delen is de mindere warmtegeneratie van wol ook bv weer een pluspunt
Ook vind/denk ik dat het meteen opschalen naar wol ook met voorzichtigheid dient te gebeuren, soms is een extra pass met een lichtere pad ( en/of middel ) ook al afdoende .... niet meteen het zwaarste van het zwaarste pakken als het de 1e keer niet meteen lukt
 
Inderdaad, op plastic delen heb je meer aan wol dan aan foam. Uiteindelijk kom je toch weer terug op de ervaring van de detailer
 
echter zijn deze beweringen/conclusies dan weer anders dan Mike Philips beweert.

als hij zegt dat wool meer voor de "cut" is dan versta ik daaronder dat het meer in de lak bijt en dus meer weghaalt..
dus ik begrijp daaruit dat dat meer voor de diepere krassen is. :weetniet

dat je daardoor meerdere oppervlakte krassen zou krijgen in de vorm van hologrammen en microkrassen is dan een logisch vervolg.

daarna gebruik je de foam pad om mbv van meer warmte meer te corrigeren aan de oppervlakte, waardoor een egale oppervlakte verkregen zou worden.:-p

het toerental van de woolpad zou dan niet hoger mogen zijn dan 1500 omw/min.
daarnaast zou bij de woolpad iets meer produkt gebruikt mogen worden vanwege de open structuur.
de korrel moet op de lak zijn werk doen en niet in het wol.

wellicht eens een keer een proefplaatje gaan halen op de sloop om wat wijzer te worden.
het blijft een leuke materie.8d
 
Met harde lak blijft het toch een verhaal appart. Er is eigenlijk niemand die een heel duidelijk antwoord kan geven. Misschien moeten we inderdaad eens een proefplaatje halen op de sloop om eens wat te testen, hoeveelheid produkt icm met pads en snelheden.
 
meer toeren dus meer cutting ook wel weer meer warmte maar denk dat dat geen probleem opleverd voor de mensen die rotery gebruiken
met ervaring weet je hiermee wel om te gaan