• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail Opel meriva van de buren.

Kees-sw

Detailing guru
19 dec 2014
2.798
193
57
Bergentheim (Overijssel)
Het is alweer een tijdje geleden, maar wilde jullie deze niet onthouden:
"Hey buurman, mien vrouwke hef met de waaang teeeng de lanteernpaol annezeet'n; kun ie doar wat met?
* voor de niet-oosterlingen uit Nederland:
Hey buurman, mijn vrouw heeft met de auto tegen de lantaarnpaal aan gezeten; kun je daar wat aan doen?

Nu is het lijdend voorwerp een Opel Meriva van bouwjaar 2004 met al veel meer gebruikers-sporen, maar voor de buren heb ik wel wat over en kon mij op deze wagen heerlijk uitleven zonder dat die "fabrieksnieuw" eruit hoefde te zien. Mezelf al meteen voorgenomen om niet alleen de krassen veroorzaakt door de lantaarnpaal op de beide portieren rechterzijde onder handen te nemen, maar om de gehele wagen een exterieur-detailtje te geven.
Helaas in mijn enthousiasme geen before-foto's gemaakt (dan zou deze pagina gevuld zijn met een foto's van de schade-krassen, van zeer vieze lak, heeeeel veeeeel (diepe) krassen, nog veel meer swirls en kinderhandjes-afdrukken op de ruiten)....

- Begonnen met een pre-wash cocktialtje van Stjärnagloss snowfoam/DodoJuice Cruzilla/Nanolex PreWash in de foamlans.
- Vervolgens afgespoten met de Nilfisk E160.1 HD-reiniger.
Auto gewassen (uiteraard 2-emmer-systeem) met Meg's NXT Carwash/ diverse (gebruikte) washmitt's, randjes en kiertjes gekwast met PoorBoysWorld APC 1:10 uit de rode Mercury sprayfles.
- De (reeds zwaar beschadigde en zeer vuile) alu-velgen en de banden gewassen met Autofinesse Wheel Cleaner, en meerdere malen ingespoten / ge-heractiveerd met Nanolex Wheel Cleaner & Iron Remover. De bijna versleten Monello Thickmitt die ik altijd voor velgen gebruikte daarna rechtstreeks in de Kliko gemikt.....
- Alles nogmaals afgespoten met de HD om vervolgens te gaan kleien: Monello klei/PBW Spray & Wipe 1:1. Man man, die klei was daarna zo goor dat die linea recta achter de Thickmitt is aangegaan.
- Wagen nogmaals ingefoamd, maar nu alleen met Nanolex PreWash 1:10 en wederom nadien afgespoten.
- "drogen" met open tuinslang had totaal geen nut daar er totally nul-komma-nul bescherming op de lak zat, dus maar gedroogd met Monello Senza Acqua droogdoeken (1x de grote, 2x de Piazza).
- Gepolijst met mijn Rupes 15 mark II/Nanolex Grey thin cutting pad's 125mm/Scholl S3. Plaatselijk met de DAP 900V2 kleine plate/Monello geel 4"/Scholl S3. Zelfs de "kus met de lantaarnpaal" gepolijst met Rupes/Scholl witte spiderpad/S3.
-Afgeschaald naar Monello wit 5,5" en 4"/Scholl S30.
- Uiteraard tijdens en na het polijsten gebruik gemaakt van Nanolex EX.
Aangezien die dag er op zat alles opgeruimd en de gebruikte spullen (meerdere ValetPro MultiPurpose doeken, de Senza droogdoeken, washmitt's, diverse borstels/kwasten en alle polijstpads) gewassen in de wasmachine met een scheutje PBW Typhoon, of handmatig schoongemaakt met Dreft en/of PBW Tornado pad cleaner.

Een paar dagen later (mijn baas vraagt ook heel wat tijd van mij):
- de wagen "schoongemaakt" met Waxaddict Quick Detailer/meerdere ValetPro multipurpose doeken om daarna een beschermlaag aan te brengen: Collinite 845 met een Monello Disco Duo en uitgebuft met meerdere monello Peluche Verde's.
- Trims behandeld met Stjärnagloss Gummi; ingesmeerd met een 2e Disco Duo.
- ruiten binnenzijde schoongemaakt met DDJ Clearly Menthol en een wafeldoek.
- Als kers op de taart de banden voorzien van een laagje Gyeon Tire.

Uiteraard zijn lang niet alle krassen en andere defecten eruit, het eindresultaat zou in onze detail-ogen middelmatig zijn maar de wagen glom als nooit tevoren!

En dan nu de foto's:
20210928_161639.jpg
20210928_161656.jpg


20210928_161719.jpg
20210929_191246.jpg


20210929_191704.jpg


20210929_191851.jpg

(Fles Gyeon Tire is zo goed als leeg, maar in 1 van de dozen op de achtergrond zit een nieuwe fles).

Reactie van de buren: "Oh prachtig Kees! Zeg maar wat je van ons krijgt."
Ikke: Ach joh, doe maar een flesje Beerenburg; vriendendienst, hè.
Komen ze de volgende dag met een fles Sonnema Beerenburg EN een grote vleesschotel aanzetten. Ik blij, zij blij!
 
Mooie good-karma-klus Kees!

Hoezo middelmatig? Je moet het doen met wat je voorgeschoteld krijgt he....dus als je het maximaal haalbare behaald hebt, dan is die toch gedetailed :heart_eyes:
 
  • Leuk
Reactions: Kees-sw
Dank voor je vertaling in de opening van je verslag @Kees-sw . Mij als Westerling hielp dat toch aardig.

Eens met @The Joy Of Detailing . Wat hadden voor-foto's het contrast benadrukt.

QUOTE
-Afgeschaald naar Monello wit 5,5" en 4"/Scholl S30.
UNQUOTE
Jouw verslag en handelingen lezend, zou je afgeschaald ook kunnen vervangen door afgeschaafd!!!
Mooi werk man.

Al met al een prachtig resultaat en gaaf dat je buren zo blij en dankbaar zijn. Geheel terecht volgens mij. De buurt is er zelfs door opgeknapt!