• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Opnieuw gespoten

bros

Detailing chief
7 jun 2014
385
103
47
Het zal hier misschien wel eens vaker gevraagd worden maar kan er niks over vinden. Mijn auto, Seat van 2007, wordt aan beide kanten overgespoten omdat er een buurvrouw tegen heeft gezeten! Netjes gemeld en het wordt opgelost maar wie van jullie kan mij zeggen wanneer ik weer wat met de lak kan doen.

Dat kun je het beste vragen aan de spuiter!

Ik heb toevallig laatst het dak van de Seat laten spuiten en kon eigenlijk vrijwel gelijk waxen en poetsen.

Ik dacht dat je minimaal een maand of 2 moest wachten voordat je er iets als wax op zou smeren. Ik ben zeker geen expert, maar volgens mij had het te maken met het 'uitdampen' van de lak of iets dergelijks. Bepaalde stoffen in de lak die het spuiten makkelijker maken moeten eerst verdampen, voordat je de boel afdicht met een wax, sealant of coating. Correct me if I'm wrong

Daarom zei ik al,. Vraag het de spuiter!

Bij ons was het geen probleem, ik was ook in de veronderstelling dat je de lak moest laten "rusten".

Klopt wat Jansen zegt; in de verf zitten solventen (i.e. oplosmiddelen die de verf vloeibaar/spuitbaar maken) welke moeten uitdampen. Het gros van deze solventen verdampt na een 15 à 30 minuten, echter des te minder solventen aanwezig zijn in de verflaag, hoe trager het uitdampproces werkt.

Sinds de sterkte van de lak afhankelijk is van het uitdampen is het belangrijk om deze tijdens dit uitdampproces "met rust te laten". Dus liever geen wax, sealant of coating erop smeren omdat dit het uitdampen hindert.
Polijsten zou wel mogelijk zijn, sinds dit in de verfsector meestal op verse lak gedaan wordt, juist omdat deze dan iets makkelijker te bewerken dan wanneer volledig uitgehard.

Persoonlijk denk ik dat twee maanden aan de lange kant is, ik zou gokken op een 3 tot 4 weken (dus een kleine maand) wachten met bescherming aan te brengen.

Even dit oude topic kapen ipv een nieuw topic te starten.

Even de situatie;
Begin februari is mijn V40 helemaal bewerkt door iemand met een sleutel :oops:. Begin maart is hij dus volledig overspoten geweest.
Nu sindsdien heb ik er niets aan gedaan, (buiten de wekelijkse wasbeurt uiteraard) omdat men vertelde toch 6 weken te wachten.
Nu begin mei zou ik graag hem volledig voor de zomer klaar zetten, dus ook polijsten etc...

Nu is mijn vraag;
Zijn er addertjes onder het gras bij overspoten lak? Moet ik ergens voor opletten? Of kan ik gewoon aan de slag gaan zoals de auto niet-overspoten was?

Die glimt weer mooi zie ik!
Dat is niet een origineel BMW voorscherm he?
Hij sluit niet mooi aan bij je motorkap, staat te ver naar binnen. Dat had ik bij mijn imitatie zijscherm toen ook op de E36.
Kan je je motorkap niet nog iets naar achteren schuiven op de scharnieren, of komt die boven dan weer niet mooi te zitten?
Of je moet eens proberen die rubberen dop voren wat meer naar binnen te draaien, waar je motorkap op leunt.

Die glimt weer mooi zie ik!
Dat is niet een origineel BMW voorscherm he?
Hij sluit niet mooi aan bij je motorkap, staat te ver naar binnen. Dat had ik bij mijn imitatie zijscherm toen ook op de E36.
Kan je je motorkap niet nog iets naar achteren schuiven op de scharnieren, of komt die boven dan weer niet mooi te zitten?
Of je moet eens proberen die rubberen dop voren wat meer naar binnen te draaien, waar je motorkap op leunt.

Het is een origineel BMW scherm. De oorspronkelijke zat ook op deze manier als gevolg van een frontaal tikje door de vorige eigenaar. Heeft met de bevestiging te maken. Maar ik ga je raad wel opvolgen ;)

Aah oké, dat verklaart alles.
Bij mij stoorde dat me elke keer als ik naar mijn auto keek haha.