• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Opnieuw in de wax zetten

TheJagerMeister

Detailing trainee
27 mrt 2012
3
47
Even een kort vraagje van een beginner.

Moet je de oude wax laag eerst verwijderen alvorens een nieuwe te zetten? Ik heb in oktober de wagen gepolijst met 3 stappen van 3M en vervolgens in de wax gezet met NXT 2.0. M'n wagen staat veel in de garage waardoor de wax er nog niet helemaal af is. Is het verstandig nu de auto eerst met klei aan te pakken of kan ik er na een goed wasbeurt weer wax opzetten?
 
Je kunt er zo een wax overheen zetten, maar gezien de tijd die ertussen zit zou ik persoonlijk wassen/kleien/paintcleanen en dan waxen ;)
 
Gewoon een nieuwe laag eroverheen knallen kan gewoon.
Het is echter wel beter om de oude laag eerst te verwijderen maar het hoeft niet persé.
 
Exact, even een aanvulling op mijn vorige bericht, de reden waarom ik persoonlijk ook zou kleien en cleanen is dat de standtijd van je verse laag wax dan langer zal zijn dan wanneer je 'm zo over de oude heen smeert ;)
 
Je kan het van twee kanten bekijken. Vanuit duurzaamheid is wassen/kleien/cleanen als voorbereiding het beste, zoals ook reeds gezegd door Ivo's. Ik kan dit uit eigen ervaring beamen. Als je deze vraag dus in het najaar zou stellen zou ik deze handelswijze zowiezo adviseren want dan trek je het de hele winter door. In het voorjaar en zomer kun je vaker in de wax zetten en is dat duurzaamheidsaspect van minder belang.

De andere kant van het verhaal is dat (uit eigen ervaring) een auto die na het wassen minstens is gekleid veel schoner is en dat zie je. De kleur van de lak komt veel mooier uit. Tevens is de laklaag veel gladder en dat werkt door in de gladheid van de waxlaag. De lak zal hierna ook veel langer schoon blijven (minder vuil krijgt er vat op) en het wassen is hierna ook veel makkelijker.

Het is natuurlijk ook maar net hoeveel tijd je er voor hebt. Vaak was ik hem gewoon en dan in de PBquickwax of zoals de laatste keer de Reload, grote sprongen snel thuis.

Voor de laatste beurt voor de winter plan ik altijd een dagje in.

Groeten GdV
 
Één en ander is mede afhankelijk van de samenstelling van je LSP (Last Step Product, zoals sealants en wassen).
Indien je LSP Carnauba bevat, is het eigenlijk wel raadzaam om deze na verloop van tijd te verwijderen en opnieuw aan te brengen.

Waarom?
Daar ben ik eigenlijk achter gekomen tijdens een duurtest van een aantal wassen op een stilstaande auto.
Dit was precies tijdens de zeer natte zomer van verleden jaar, waardoor er eigenlijk zeer veel vuil (in de regen meekomend) over de wagen werd gespoeld.
Toen ik een kijkje ging nemen na een aantal maanden, was op de delen waar nog meeste autowas aanwezig was, ook nog de meeste vervuiling aanwezig.

waxtest2.webp


Logisch zou je zeggen, want een auto die nog goed in de was staat, blijft na een bui het langste nat, waardoor de achtergebleven vervuiling indroogt.
Verbazingwekkender was echter, dat na het wassen de delen die nog in de autowas stonden donkerder van tint waren als waar geen autowas zat of waar de autowas bijna verdwenen was.

waxtest3.webp


Bij navraag op het Dodojuice forum bleek dit een heel normaal iets.
Carnauba is hygroscopisch (zuigt water op), waardoor de vervuiling deels in de waslaag gaat zitten.
Tevens is een waslaag een zelfopofferende laag om de ondergrond te beschermen.
Mijn test (op een witte auto) liet het echter tot het extreme toe zien, omdat in dit geval de auto al die tijd stilstond en bij een rijdende auto de meeste vervuiling tijdens het rijden in de regen wegspoeld.

Alhier kan je de hele topic erover vinden; https://forum.Carclean.com/cc_postst10978/Scholl-Concepts--DDJ-test.aspx

Bovenstaand legt het waarom dus al uit; of je waslaag is al grotendeels verdwenen, of hij bevat inmiddels al het e.e.a. aan ingetrokken vervuiling die je met een wasbeurt niet verwijderd krijgt.
En om nu een verse waslaag over een vervuilde waslaag heen te leggen is ook weer zoiets.

Let wel; dit geldt dus voor Carnauba houdende LSP's.

Jouw Megs NXT 2.0 bevat geen Carnauba en dan kan het heel goed dat indien deze verder geen hygroscopische stoffen bevat dat dit hele verhaal niet opgaat.

-
 
NXT 2.0 is zelfs hydrofobisch ;) tegenovergestelde. Maar helaas is de standtijd van de NXT 2.0 niet echt denderend, deze is na 6 tot 8 weken al verdwenen ben ik bang.
 
Is inderdaad zo te zien een Charade. ;)
(test is gedaan op een sloopauto, bij een vriend van mij die een garagebedrijf heeft)