Één en ander is mede afhankelijk van de samenstelling van je LSP (Last Step Product, zoals sealants en wassen).
Indien je LSP Carnauba bevat, is het eigenlijk wel raadzaam om deze na verloop van tijd te verwijderen en opnieuw aan te brengen.
Waarom?
Daar ben ik eigenlijk achter gekomen tijdens een duurtest van een aantal wassen op een stilstaande auto.
Dit was precies tijdens de zeer natte zomer van verleden jaar, waardoor er eigenlijk zeer veel vuil (in de regen meekomend) over de wagen werd gespoeld.
Toen ik een kijkje ging nemen na een aantal maanden, was op de delen waar nog meeste autowas aanwezig was, ook nog de meeste vervuiling aanwezig.
Logisch zou je zeggen, want een auto die nog goed in de was staat, blijft na een bui het langste nat, waardoor de achtergebleven vervuiling indroogt.
Verbazingwekkender was echter, dat na het wassen de delen die nog in de autowas stonden donkerder van tint waren als waar geen autowas zat of waar de autowas bijna verdwenen was.
Bij navraag op het Dodojuice forum bleek dit een heel normaal iets.
Carnauba is hygroscopisch (zuigt water op), waardoor de vervuiling deels in de waslaag gaat zitten.
Tevens is een waslaag een zelfopofferende laag om de ondergrond te beschermen.
Mijn test (op een witte auto) liet het echter tot het extreme toe zien, omdat in dit geval de auto al die tijd stilstond en bij een rijdende auto de meeste vervuiling tijdens het rijden in de regen wegspoeld.
Alhier kan je de hele topic erover vinden; https://forum.Carclean.com/cc_postst10978/Scholl-Concepts--DDJ-test.aspx
Bovenstaand legt het waarom dus al uit; of je waslaag is al grotendeels verdwenen, of hij bevat inmiddels al het e.e.a. aan ingetrokken vervuiling die je met een wasbeurt niet verwijderd krijgt.
En om nu een verse waslaag over een vervuilde waslaag heen te leggen is ook weer zoiets.
Let wel; dit geldt dus voor Carnauba houdende LSP's.
Jouw Megs NXT 2.0 bevat geen Carnauba en dan kan het heel goed dat indien deze verder geen hygroscopische stoffen bevat dat dit hele verhaal niet opgaat.
-