• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Opnieuw starten met stappenplan en wat advies nodig

FS1977

Detailing trainee
20 aug 2020
10
45
Hallo allemaal,

"Vroeger" voor de kinderen of toen ze nog heel klein waren ben ik langzaamaan begonnen met het poetsen (of detaillen als je wilt) van de eigen auto's. Begonnen met een simpel 3 stappenplan uit de consumentenlijn van Meg's maar langzaamaan uitgebreid. Daarna is er een behoorlijk aantal jaren niks meer van terecht gekomen, door drukte met de kids en hun sport en hobbies. Handwasje wel altijd blijven doen, hetzij in de wasbox of op de oprit met de hoge druk en snowfoam maar verder dan dat niet meer gekomen.

Nu heb ik weer even wat meer tijd en wil ik weer eens een leuk stappenplan uitvoeren op mijn huidige auto. Alleen is mijn collectie inmiddels zo gedifferentieerd en ook behoorlijk oud, dat ik het gevoel heb dat ik niet (meer) de juiste spullen heb die elkaar mooi opvolgen en of aanvullen. Om wat beter inzicht te hebben wat ik heb en wat ik denk dat vervangen moet worden:

- Een stoffige DAP 900 V2. Niet heel vaak gebruikt, is nog prima.
- Bij de DAP zat een starterkitje Monello, de Mezzo en de Finale. Mind you, dit heb ik in 2012 besteld, dus is 12 jaar oud o_O
- Er zaten ook Kompressor pads bij voor op de DAP. Die beginnen een beetje slecht te worden dus nieuwe nodig
- Van Meguiars heb ik de M80 en M83, aangeschaft in 2008 :eek:
- Een flesje Black Hole, ook aangeschaft in 2008 :eek:
- Meguiars M105, aangeschaft in 2017
- Klei setje van Mothers, maar die is te oud, dus moet een nieuw setje
- Paar flesjes Instant Detailler van Mothers
- Natty's Liquid Blue, vrij recent aangeschaft dus nog prima
- Collinite Liquid Insulater Wax #845, vrij recent gekregen voor vaderdag dus ook nog prima
- Born to be Mild shampoo
- Artico Magico Snowfoam
- Bug Squash
- Hele collectie handpads, waarvan sommige aan het verpulveren zijn :joy:, dus die moeten zeker vervangen worden.

Doeken, droogdoeken, washmitt's e.d. heb ik regelmatig vervangen.

Dan de staat van de auto die ik wil behandelen. Die is nu 4 jaar oud en ik heb hem 2 jaar in bezit, diep blauw metallic (voor de kenners Marina Bay Blue en nee het is geen (echte) M). De eerste twee jaar heeft die de wasstraat wel van binnen gezien. Er zitten dus wat swirls op. Daarnaast paar ingebrande plekjes vogelpoep en op de motorkap en voorbumper wat insecten, wat gebruiksporen (krasje van een jas of tas erlangs). Verder niks bijzonders.

Nou heb ik tot nu toe nog niet echt een vraag gesteld, maar ik wil dus wat orde in de chaos scheppen. Daarom, wat mis ik nog voor een goed stappenplan? Waar kan ik beter afscheid van nemen? En wat kan ik nog toevoegen?
 
Leuk om de oude hobby weer op te pakken!

Niet al te lang geleden kwam dit topic online. Wassen met Jansen. Vond ik een fijne beschrijving/stappenplan/tool lijstje.
Wanneer polijstmiddelen (coatings, en sprays) goed opgeborgen zijn geweest is het best lang houdbaar. Maar 12/14 jaar vind ik wel lang. Donker, niet te heet, en niet bevroren? Dan goed schudden en gewoon proberen.
Pad verouderen wel. Sneller als ze in de zon hebben gestaan. Dan verpulveren ze snel.
 
Inderdaad leuk dat je weer de hobby wil oppakken. (En nóg leuker dat je weer extra tijd hebt, haha!) :D

Om wat orde te scheppen, zou ik beginnen met een stapje terug doen en de basis bekijken;

1) Kan ik met m'n huidige spullen 'veilig' en goed wassen? (Serieus detailen of soms een handwasje, deze stap is er altijd)
- Je hebt, denk ik, de nodige materialen. (Emmers, Gritguard(s),washandschoenen, droogdoeken, etc)
- Born to be Mild shampoo. (Prima shampoo)
- Artico Magico als voorwas. (pH-neutraal, eigenlijk te slapjes en inmiddels zijn er betere producten)
- Bug Squash

2) Kleien
- Je hebt een oud Mothers-setje, maar is blijkbaar aan vervanging toe.
- Je zou de Monello - Dolce Verde kunnen overwegen. (Prima klei, goede prijs en stevige opbergdoos)
- Als glijmiddel bijv. Slip Shot (Dan heb je voor zo'n €8,00 een liter)

3) Polijsten
- DAP900 V2 (Prima machine)
- Je zou kunnen overwegen om de Kompressors simpelweg te vervangen voor de nieuwere pads van Monello. (Raffini-lijn, vergelijkbaar)
- Medium en Fijn polijstmiddelen. (12 jaar oud, dus flink schudden en simpelweg even voelen/ruiken en testen)
... Mocht dit einde verhaal zijn, dan zou je dezelfde Monello-polijstmiddelen kunnen aanschaffen. (Er zijn natuurlijk nog meer opties)
- Meg's M105 zou misschien je grove polijstmiddel kunnen zijn. (M105 / Mezzo / Finale) Heb je waarschijnlijk ook wel nodig als de lak hard is.

- Black Hole (cleaner-glaze) zal hoogstwaarschijnlijk weinig toevoegen, zeker als je gaat polijsten. (Proberen)

4) Wax & Detailer
- Natty's (Prima)
- Collinite - 845 (Prima)
- Mothers - Instant Detailer (Op zich prima spul)


Het komt aan op persoonlijke voorkeur, maar je zou wat aanvullingen kunnen doen;
- Velgenreiniger en/of de-ironizer.
- Sterkere prewash.
- Bandendressing
- Kunststof-en/of-rubber dressing.
- Een APC als all-round reiniger.
- Boostend product. (Shampoo met wax, wetcoats, foam met bescherming voor de HD, etc. Zo kan je regelmatig de wax een zetje geven)
 
Thanks voor de reacties! Daar kan ik wel mee vooruit.

De spullen lagen gewoon in een kast in de garage. Dus donker, ja. Bevroren, nee. Niet te heet, mwah. Kan wel beetje opwarmen in de garage in de zomer, ik heb daar geen airco in :p.

Emmers, gridguards, Mitt's en droogdoeken allemaal aanwezig. APCtje en bandenspul heb ik ook nog wel. Net als de trim restorer van Poorboys (die heb ik voor de Mini op mijn profielfoto ook wel nodig met al die kunstof wielbogen....).

Ik ga kijken naar nieuw pads voor de machine, de Monello Non Ferro heb ik in het verleden gebruikt, dus die komt ook op het lijstje net als een sterkere pre-wash. De clay met lube is een goeie tip. Zal daarbij ook nog wat nieuwe goede sprayflesjes aanschaffen. Heb er een paar van de action, maar dat werkt voor geen meter joh. De Natty's en/of Collinite doe ik graag met de hand, dus daar zal ik dan nog handpadjes voor aanschaffen. Nog tips daarin? Boostend product ga ik me ook even in verdiepen.

De start wordt in ieder geval de kasten opruimen en alles wat ik niet meer ga gebruiken weggooien ;).
 
Inderdaad leuk dat je weer de hobby wil oppakken. (En nóg leuker dat je weer extra tijd hebt, haha!) :D

3) Polijsten
- DAP900 V2 (Prima machine)
- Je zou kunnen overwegen om de Kompressors simpelweg te vervangen voor de nieuwere pads van Monello. (Raffini-lijn, vergelijkbaar)
Even hier nog over, de Monello pads zijn 5,5 inch, terwijl ik ze nu van 6 inch heb. De 6 inch vond ik op zich wel prettig, is de 5,5 niet net de krap op een 125mm backingplate of is het juist goed dat het rondom precies past en niks "oversteekt"?