Zo'n 10 jaar geleden was ik vrij actief in het onderhouden van mijn toenmalige autootje (een Mazda mx5). Het begon met een washmitt en autoshampoo en eindigde in onderstaand assortiment. Onderaan de pagina staat een TLDR voor degenen met minder tijd 
M'n huidige auto (Mazda 2) profiteert weer net zo hard van een goede poetsbeurt als m'n oude autootje, dus ik hoop af en toe weer wat tijd vrij te kunnen maken hiervoor.
Allereerst moet ik m'n assortiment weer up-to-date brengen en aangezien ik al zo lang uit de running ben, hoop ik daar wat hulp bij te kunnen krijgen.
Ik ben op zoek naar tips voor zowel exterieur als interieur. Vroeger had je het 5-stappen-plan (wassen-kleien-polijsten-voeden-waxen/sealen) en ik denk dat dat een mooi streven is. Ik twijfel nog over de meerwaarde van een foamlans.
Wassen:
De washmitts zijn nog van goede kwaliteit muv de Cobra spons. De blauwe mitts zijn het nieuwst en gebruik ik voor de bovenste helft van de auto (die doorgaans niet zo vies is). De witte mitts gebruik ik voor de onderste helft van de auto, waarvan de kleinste gebruikt wordt voor de velgen. De Carpro merino wool mitt wordt op het moment niet gebruikt, maar kan ik natuurlijk weer gewoon in gebruik nemen. Als shampoo gebruik al jaar en dag de Dodo Juice Born To Be Mild en ben daar eigenlijk prima tevreden over, hoewel niet al het vuil altijd gemakkelijk te verwijderen is. Ik gebruik verder twee emmers, waarbij de schone emmer is voorzien van een gridguard.
Kleien:
Ik heb op het moment geen klei in huis. Als lube dacht ik de Spray&Wipe van BP's te gebruiken, daar heb ik nog een extra fles van staan, dus is ruim voorradig. Vwb de klei twijfel ik nog tussen de
- Monello Dolce Verde en de
- PB's Poly Elastic Clay
Die eerste vanwege de prijs, die tweede vanwege de reviews.
Polijsten:
Ik heb drie polijstpasta's, te weten; PB's SSR1, Monello Raffini Finale en Monello Raffini Mezzo. De SSR1 en Raffini Finale zijn volgens mij vergelijkbaar qua polijstkracht. Ik weet niet meer hoe ze zich tot elkaar verhouden qua gebruiksgemak. Of de Raffini Mezzo noodzakelijk is, zal de praktijk moeten uitwijzen. Wellicht bij de deurhendel, waar de vorige eigenaar aardig wat krassen heeft achtergelaten, maar daar kan/durf ik niet machinaal te polijsten. Ik zie dat de polijstpads van Monello niet meer in de uitvoering te koop zijn zoals ik die heb (Smartpads CCS). Voor het polijsten heb ik de Oranje pad - cuttingfactor 4/6, de Witte pad - cutting factor 2/6. Normaal gebruikte ik de Zwarte pad - cutting factor 0/6 voor het aanbrengen van de glaze, maar uit de beschrijving te zien, is die pad wellicht beter geschikt voor de laatste finishing polijstbeurt (met de Raffini finale of PB's SSR1?) of is dat doorgaans niet nodig?
Voeden/Glaze:
Aangezien m'n auto een dieprode kleur heeft, kan ik hier waarschijnlijk gewoon gebruik maken van de PB's Black Hole die ik nog heb staan. Voorheen gebruikte ik hier de Zwarte pad - cutting factor 0/6 voor, maar aangezien ik die maar 1 exemplaar heb en deze niet meer te koop is, moet ik een keuze maken of ik deze voor de laatste polijstbeurt of voor aanbrengen glaze gebruik.
Waxen/sealen:
Voor deze laatste stap heb ik PB's EX-P en PB's Natty's Paste Wax Blue, wellicht in combinatie te gebruiken (eerst sealant, dan wax voor extra glans). Hiervoor had ik de Gouden Finishing pad kunnen gebruiken, maar helaas ben ik die kwijtgeraakt. Op zich zou het ook met de hand moeten kunnen (wel meer werk). Voor het uitboenen zou ik dan de 6 Inch Microfiber Bonnets kunnen gebruiken.
Interieur:
Mijn interieur wordt doorgaans niet zo vies. De kunststof delen worden wel wat dof, maar dat kan ik weer ophalen met de PB's Natural Look en de Dodojuice Mister Pink detailing mitt. Onlangs heb ik ook de Gliptone Liquid Leather Cleaner & Conditioner Kit aangeschaft voor het lederwerk in de auto. M'n grootste probleempunt is een plakkend stuur (of is het extreme grip?), maar dat lijkt vooralsnog met dit goedje niet opgelost te zijn.
Ruiten:
Voor de ruiten heb ik een aantal producten van ProVision; o.a. de Glass Scrub en Rain Clear. Hoewel ik deze al een tijd niet meer gebruikt heb ivm matige resultaten bij lagere snelheden (ik kom doorgaans niet vaak meer op de snelweg). Ik heb wel aardig wat krassen in de voorruit en achterruit (waarschijnlijk van de ijskrabber), maar ik twijfel of ik die er uit krijg met de scrub. Na wat zoeken twijfel ik of het überhaupt mogelijk is die krasjes te verwijderen. Voor de binnenkant heb ik onlangs ReVision Glass & Surface Cleaner van Mothers Wax gekocht. Deze moet ik nog in gebruik nemen.
Wielen:
Voor de wielen heb ik nog Migliore Wheel Seal en Wolfgang Black Diamond Tyre Gel. Die laatse kan ik aanbrengen met de zwarte Dressing Applicator van Lake Country.
Verder denk ik dat ik genoeg handpads en doeken heb om alles te verwerken, het enige waar ik over twijfel zijn de droogdoeken. Deze voelen inmiddels als normale katoenen badhanddoeken aan en lijken ook niet meer zo geweldig streeploos te drogen. Ik ben daarbij ook op zoek naar een nieuwe schoonmaakmiddel voor de doeken en pads. Ik heb nog een beetje Cobra Micro-restore Concentrate staan, maar deze is zo op en is niet meer te koop.
TLDR:
Ik heb een aardig assortiment producten, maar dankzij een lange verwaarlozing van deze hobby weet ik niet meer zeker hoe ik het assortiment moet aanvullen.
Ik wil m'n rode Mazda 2 uit 2017 weer eens onder handen nemen met het 5 stappenplan; Wassen, Kleien, Polijsten, Voeden, Sealen/Waxen.
M'n huidige auto (Mazda 2) profiteert weer net zo hard van een goede poetsbeurt als m'n oude autootje, dus ik hoop af en toe weer wat tijd vrij te kunnen maken hiervoor.
Allereerst moet ik m'n assortiment weer up-to-date brengen en aangezien ik al zo lang uit de running ben, hoop ik daar wat hulp bij te kunnen krijgen.
Ik ben op zoek naar tips voor zowel exterieur als interieur. Vroeger had je het 5-stappen-plan (wassen-kleien-polijsten-voeden-waxen/sealen) en ik denk dat dat een mooi streven is. Ik twijfel nog over de meerwaarde van een foamlans.
Wassen:
De washmitts zijn nog van goede kwaliteit muv de Cobra spons. De blauwe mitts zijn het nieuwst en gebruik ik voor de bovenste helft van de auto (die doorgaans niet zo vies is). De witte mitts gebruik ik voor de onderste helft van de auto, waarvan de kleinste gebruikt wordt voor de velgen. De Carpro merino wool mitt wordt op het moment niet gebruikt, maar kan ik natuurlijk weer gewoon in gebruik nemen. Als shampoo gebruik al jaar en dag de Dodo Juice Born To Be Mild en ben daar eigenlijk prima tevreden over, hoewel niet al het vuil altijd gemakkelijk te verwijderen is. Ik gebruik verder twee emmers, waarbij de schone emmer is voorzien van een gridguard.
Kleien:
Ik heb op het moment geen klei in huis. Als lube dacht ik de Spray&Wipe van BP's te gebruiken, daar heb ik nog een extra fles van staan, dus is ruim voorradig. Vwb de klei twijfel ik nog tussen de
- Monello Dolce Verde en de
- PB's Poly Elastic Clay
Die eerste vanwege de prijs, die tweede vanwege de reviews.
Polijsten:
Ik heb drie polijstpasta's, te weten; PB's SSR1, Monello Raffini Finale en Monello Raffini Mezzo. De SSR1 en Raffini Finale zijn volgens mij vergelijkbaar qua polijstkracht. Ik weet niet meer hoe ze zich tot elkaar verhouden qua gebruiksgemak. Of de Raffini Mezzo noodzakelijk is, zal de praktijk moeten uitwijzen. Wellicht bij de deurhendel, waar de vorige eigenaar aardig wat krassen heeft achtergelaten, maar daar kan/durf ik niet machinaal te polijsten. Ik zie dat de polijstpads van Monello niet meer in de uitvoering te koop zijn zoals ik die heb (Smartpads CCS). Voor het polijsten heb ik de Oranje pad - cuttingfactor 4/6, de Witte pad - cutting factor 2/6. Normaal gebruikte ik de Zwarte pad - cutting factor 0/6 voor het aanbrengen van de glaze, maar uit de beschrijving te zien, is die pad wellicht beter geschikt voor de laatste finishing polijstbeurt (met de Raffini finale of PB's SSR1?) of is dat doorgaans niet nodig?
Voeden/Glaze:
Aangezien m'n auto een dieprode kleur heeft, kan ik hier waarschijnlijk gewoon gebruik maken van de PB's Black Hole die ik nog heb staan. Voorheen gebruikte ik hier de Zwarte pad - cutting factor 0/6 voor, maar aangezien ik die maar 1 exemplaar heb en deze niet meer te koop is, moet ik een keuze maken of ik deze voor de laatste polijstbeurt of voor aanbrengen glaze gebruik.
Waxen/sealen:
Voor deze laatste stap heb ik PB's EX-P en PB's Natty's Paste Wax Blue, wellicht in combinatie te gebruiken (eerst sealant, dan wax voor extra glans). Hiervoor had ik de Gouden Finishing pad kunnen gebruiken, maar helaas ben ik die kwijtgeraakt. Op zich zou het ook met de hand moeten kunnen (wel meer werk). Voor het uitboenen zou ik dan de 6 Inch Microfiber Bonnets kunnen gebruiken.
Interieur:
Mijn interieur wordt doorgaans niet zo vies. De kunststof delen worden wel wat dof, maar dat kan ik weer ophalen met de PB's Natural Look en de Dodojuice Mister Pink detailing mitt. Onlangs heb ik ook de Gliptone Liquid Leather Cleaner & Conditioner Kit aangeschaft voor het lederwerk in de auto. M'n grootste probleempunt is een plakkend stuur (of is het extreme grip?), maar dat lijkt vooralsnog met dit goedje niet opgelost te zijn.
Ruiten:
Voor de ruiten heb ik een aantal producten van ProVision; o.a. de Glass Scrub en Rain Clear. Hoewel ik deze al een tijd niet meer gebruikt heb ivm matige resultaten bij lagere snelheden (ik kom doorgaans niet vaak meer op de snelweg). Ik heb wel aardig wat krassen in de voorruit en achterruit (waarschijnlijk van de ijskrabber), maar ik twijfel of ik die er uit krijg met de scrub. Na wat zoeken twijfel ik of het überhaupt mogelijk is die krasjes te verwijderen. Voor de binnenkant heb ik onlangs ReVision Glass & Surface Cleaner van Mothers Wax gekocht. Deze moet ik nog in gebruik nemen.
Wielen:
Voor de wielen heb ik nog Migliore Wheel Seal en Wolfgang Black Diamond Tyre Gel. Die laatse kan ik aanbrengen met de zwarte Dressing Applicator van Lake Country.
Verder denk ik dat ik genoeg handpads en doeken heb om alles te verwerken, het enige waar ik over twijfel zijn de droogdoeken. Deze voelen inmiddels als normale katoenen badhanddoeken aan en lijken ook niet meer zo geweldig streeploos te drogen. Ik ben daarbij ook op zoek naar een nieuwe schoonmaakmiddel voor de doeken en pads. Ik heb nog een beetje Cobra Micro-restore Concentrate staan, maar deze is zo op en is niet meer te koop.
TLDR:
Ik heb een aardig assortiment producten, maar dankzij een lange verwaarlozing van deze hobby weet ik niet meer zeker hoe ik het assortiment moet aanvullen.
Ik wil m'n rode Mazda 2 uit 2017 weer eens onder handen nemen met het 5 stappenplan; Wassen, Kleien, Polijsten, Voeden, Sealen/Waxen.
- Heeft een foam-lans een duidelijke meerwaarde? Of is het vooral om swirls te beperken?
- Voor de stap "wassen" heb ik alles wel compleet, het enige zijn de droogdoeken die niet meer je-van-het zijn (voelen als badhanddoeken). Is dat nog te herstellen of moeten er nieuwe komen?
- Welke MF-restorer kan ik het beste nemen? Ik heb nog een klein beetje Cobra Micro-restore Concentrate staan, maar deze is zo op en is niet meer te koop.
- Voor de stap "kleien" zoek ik klei. Ik twijfel tussen Monello Dolce Verde en PB's Poly Elastic Clay. Als lube gebruik ik de Spray&Wipe van PB's.
- Voor de stap "polijsten" weet ik niet of ik de juiste spullen heb. Ik heb een DAP500 met 5,5" pads; cutting factor 4/6 en 2/6. Als polijstpasta heb ik PB's SSR1 en Monello Raffini Mezzo en Finale. De SSR1 en Finale lijken mij vergelijkbaar. Ik zou hier nog wel een goede handpad willen, omdat er krasjes zitten op plekken waar ik niet met de 5,5" pad bij kan (deurgreep).
- Voor de stap "voeden" gebruik ik PB's Blackhole en heb ik volgens mij niets extra's nodig.
- Voor de stap "waxen/sealen" heb ik PB's EX-P en Natty's Paste. Ik kan dit evt handmatig aanbrengen en uitboenen met de DAP500 en 6 Inch Microfiber Bonnets.
- M'n stuur plakt bij warm weer, of het is extreme grip en voelt als plakken. Ik hoopte dat met Gliptone Leather care set goed te krijgen, maar lijkt vooralsnog geen verbetering te geven. Iemand een betere tip?
Laatst bewerkt: