• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Oude hobby weer oppikken - Aankoopadvies

LA-384

Detailing addict
12 okt 2009
39
65
Zo'n 10 jaar geleden was ik vrij actief in het onderhouden van mijn toenmalige autootje (een Mazda mx5). Het begon met een washmitt en autoshampoo en eindigde in onderstaand assortiment. Onderaan de pagina staat een TLDR voor degenen met minder tijd ;)

51165881341_f0305db5eb_c.jpg

51166982580_944f637323_w.jpg
51165216892_eb12d4ef00_w.jpg

51165881421_0f2fd980b3_w.jpg
51166982600_94088521a4_w.jpg

51165881466_71eac0518b_w.jpg
51166133803_98df11bbda_w.jpg


M'n huidige auto (Mazda 2) profiteert weer net zo hard van een goede poetsbeurt als m'n oude autootje, dus ik hoop af en toe weer wat tijd vrij te kunnen maken hiervoor.

Allereerst moet ik m'n assortiment weer up-to-date brengen en aangezien ik al zo lang uit de running ben, hoop ik daar wat hulp bij te kunnen krijgen.

Ik ben op zoek naar tips voor zowel exterieur als interieur. Vroeger had je het 5-stappen-plan (wassen-kleien-polijsten-voeden-waxen/sealen) en ik denk dat dat een mooi streven is. Ik twijfel nog over de meerwaarde van een foamlans.

Wassen:
De washmitts zijn nog van goede kwaliteit muv de Cobra spons. De blauwe mitts zijn het nieuwst en gebruik ik voor de bovenste helft van de auto (die doorgaans niet zo vies is). De witte mitts gebruik ik voor de onderste helft van de auto, waarvan de kleinste gebruikt wordt voor de velgen. De Carpro merino wool mitt wordt op het moment niet gebruikt, maar kan ik natuurlijk weer gewoon in gebruik nemen. Als shampoo gebruik al jaar en dag de Dodo Juice Born To Be Mild en ben daar eigenlijk prima tevreden over, hoewel niet al het vuil altijd gemakkelijk te verwijderen is. Ik gebruik verder twee emmers, waarbij de schone emmer is voorzien van een gridguard.

Kleien:
Ik heb op het moment geen klei in huis. Als lube dacht ik de Spray&Wipe van BP's te gebruiken, daar heb ik nog een extra fles van staan, dus is ruim voorradig. Vwb de klei twijfel ik nog tussen de
- Monello Dolce Verde en de
- PB's Poly Elastic Clay

Die eerste vanwege de prijs, die tweede vanwege de reviews.

Polijsten:
Ik heb drie polijstpasta's, te weten; PB's SSR1, Monello Raffini Finale en Monello Raffini Mezzo. De SSR1 en Raffini Finale zijn volgens mij vergelijkbaar qua polijstkracht. Ik weet niet meer hoe ze zich tot elkaar verhouden qua gebruiksgemak. Of de Raffini Mezzo noodzakelijk is, zal de praktijk moeten uitwijzen. Wellicht bij de deurhendel, waar de vorige eigenaar aardig wat krassen heeft achtergelaten, maar daar kan/durf ik niet machinaal te polijsten. Ik zie dat de polijstpads van Monello niet meer in de uitvoering te koop zijn zoals ik die heb (Smartpads CCS). Voor het polijsten heb ik de Oranje pad - cuttingfactor 4/6, de Witte pad - cutting factor 2/6. Normaal gebruikte ik de Zwarte pad - cutting factor 0/6 voor het aanbrengen van de glaze, maar uit de beschrijving te zien, is die pad wellicht beter geschikt voor de laatste finishing polijstbeurt (met de Raffini finale of PB's SSR1?) of is dat doorgaans niet nodig?

Voeden/Glaze:
Aangezien m'n auto een dieprode kleur heeft, kan ik hier waarschijnlijk gewoon gebruik maken van de PB's Black Hole die ik nog heb staan. Voorheen gebruikte ik hier de Zwarte pad - cutting factor 0/6 voor, maar aangezien ik die maar 1 exemplaar heb en deze niet meer te koop is, moet ik een keuze maken of ik deze voor de laatste polijstbeurt of voor aanbrengen glaze gebruik.

Waxen/sealen:
Voor deze laatste stap heb ik PB's EX-P en PB's Natty's Paste Wax Blue, wellicht in combinatie te gebruiken (eerst sealant, dan wax voor extra glans). Hiervoor had ik de Gouden Finishing pad kunnen gebruiken, maar helaas ben ik die kwijtgeraakt. Op zich zou het ook met de hand moeten kunnen (wel meer werk). Voor het uitboenen zou ik dan de 6 Inch Microfiber Bonnets kunnen gebruiken.

Interieur:
Mijn interieur wordt doorgaans niet zo vies. De kunststof delen worden wel wat dof, maar dat kan ik weer ophalen met de PB's Natural Look en de Dodojuice Mister Pink detailing mitt. Onlangs heb ik ook de Gliptone Liquid Leather Cleaner & Conditioner Kit aangeschaft voor het lederwerk in de auto. M'n grootste probleempunt is een plakkend stuur (of is het extreme grip?), maar dat lijkt vooralsnog met dit goedje niet opgelost te zijn.

Ruiten:
Voor de ruiten heb ik een aantal producten van ProVision; o.a. de Glass Scrub en Rain Clear. Hoewel ik deze al een tijd niet meer gebruikt heb ivm matige resultaten bij lagere snelheden (ik kom doorgaans niet vaak meer op de snelweg). Ik heb wel aardig wat krassen in de voorruit en achterruit (waarschijnlijk van de ijskrabber), maar ik twijfel of ik die er uit krijg met de scrub. Na wat zoeken twijfel ik of het überhaupt mogelijk is die krasjes te verwijderen. Voor de binnenkant heb ik onlangs ReVision Glass & Surface Cleaner van Mothers Wax gekocht. Deze moet ik nog in gebruik nemen.

Wielen:
Voor de wielen heb ik nog Migliore Wheel Seal en Wolfgang Black Diamond Tyre Gel. Die laatse kan ik aanbrengen met de zwarte Dressing Applicator van Lake Country.

Verder denk ik dat ik genoeg handpads en doeken heb om alles te verwerken, het enige waar ik over twijfel zijn de droogdoeken. Deze voelen inmiddels als normale katoenen badhanddoeken aan en lijken ook niet meer zo geweldig streeploos te drogen. Ik ben daarbij ook op zoek naar een nieuwe schoonmaakmiddel voor de doeken en pads. Ik heb nog een beetje Cobra Micro-restore Concentrate staan, maar deze is zo op en is niet meer te koop.

TLDR:
Ik heb een aardig assortiment producten, maar dankzij een lange verwaarlozing van deze hobby weet ik niet meer zeker hoe ik het assortiment moet aanvullen.
Ik wil m'n rode Mazda 2 uit 2017 weer eens onder handen nemen met het 5 stappenplan; Wassen, Kleien, Polijsten, Voeden, Sealen/Waxen.

  1. Heeft een foam-lans een duidelijke meerwaarde? Of is het vooral om swirls te beperken?
  2. Voor de stap "wassen" heb ik alles wel compleet, het enige zijn de droogdoeken die niet meer je-van-het zijn (voelen als badhanddoeken). Is dat nog te herstellen of moeten er nieuwe komen?
  3. Welke MF-restorer kan ik het beste nemen? Ik heb nog een klein beetje Cobra Micro-restore Concentrate staan, maar deze is zo op en is niet meer te koop.
  4. Voor de stap "kleien" zoek ik klei. Ik twijfel tussen Monello Dolce Verde en PB's Poly Elastic Clay. Als lube gebruik ik de Spray&Wipe van PB's.
  5. Voor de stap "polijsten" weet ik niet of ik de juiste spullen heb. Ik heb een DAP500 met 5,5" pads; cutting factor 4/6 en 2/6. Als polijstpasta heb ik PB's SSR1 en Monello Raffini Mezzo en Finale. De SSR1 en Finale lijken mij vergelijkbaar. Ik zou hier nog wel een goede handpad willen, omdat er krasjes zitten op plekken waar ik niet met de 5,5" pad bij kan (deurgreep).
  6. Voor de stap "voeden" gebruik ik PB's Blackhole en heb ik volgens mij niets extra's nodig.
  7. Voor de stap "waxen/sealen" heb ik PB's EX-P en Natty's Paste. Ik kan dit evt handmatig aanbrengen en uitboenen met de DAP500 en 6 Inch Microfiber Bonnets.
  8. M'n stuur plakt bij warm weer, of het is extreme grip en voelt als plakken. Ik hoopte dat met Gliptone Leather care set goed te krijgen, maar lijkt vooralsnog geen verbetering te geven. Iemand een betere tip?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: kawazxr en schaef
Welcome back! ;)

1) Heeft een foam-lans een duidelijke meerwaarde? Of is het vooral om swirls te beperken.
... Het foamen van de auto is een manier van 'voorwassen' en zal in dat opzicht altijd een meerwaarde zijn. In de foamlans kan je een milde (pH-neutrale) foamshampoo gebruiken of juist een sterker product.
Ook kan je naast een normaal sopje om mee te wassen eerst nog foamen om een schuimdeken aan te brengen als extra lubricatie waarmee je vervolgens gaat wassen.

2) Voor de stap "wassen" heb ik alles wel compleet, het enige zijn de droogdoeken die niet meer je-van-het zijn (voelen als badhanddoeken). Is dat nog te herstellen of moeten er nieuwe komen?
Dat klinkt niet heel goed. Je zou eerst de doeken eens goed kunnen wassen en dan eens kijken of er verbetering is. (Zoekfunctie -> ''Doeken wassen'' o.i.d)
Vuil dat zich niet lekker laat verwijderen, kan je aanpakken met een specifieke reiniger. Denk aan teer-en-harsverwijderaars, de-ironizers, etc.

3) Welke MF-restorer kan ik het beste nemen? Ik heb nog een klein beetje Cobra Micro-restore Concentrate staan, maar deze is zo op en is niet meer te koop.
Een MF-wasmiddel die veel voorbij komt is de Poorboys World - Typhoon. Gebruik deze zelf ook naar tevredenheid.

4) Voor de stap "kleien" zoek ik klei. Ik twijfel tussen Monello Dolce Verde en PB's Poly Elastic Clay. Als lube gebruik ik de Spray&Wipe van PB's.
De combi van Dolce Verde en S&W 1:1 is mij altijd prima bevallen. Beide producten los van elkaar ook; Veel klei voor je geld en S&W is veelzijdig te gebruiken.

5) Voor de stap "polijsten" weet ik niet of ik de juiste spullen heb. Ik heb een DAP500 met 5,5" pads; cutting factor 4/6 en 2/6. Als polijstpasta heb ik PB's SSR1 en Monello Raffini Mezzo en Finale. De SSR1 en Finale lijken mij vergelijkbaar. Ik zou hier nog wel een goede handpad willen, omdat er krasjes zitten op plekken waar ik niet met de 5,5" pad bij kan (deurgreep).
Een testspot gaat je vertellen welke combi van pad + polijstmiddel je nodig hebt.
De zwarte pads hebben geen cuttingfactor en zijn inderdaad bedoel voor wax/glaze/etc. Als je een fijn polijstmiddel wilt verwerken, kan je een witte pad nemen.
Monello heeft ook handpads in verschillende gradaties en ook duo-pads met twee zijdes/gradaties. Denk dan aan een witte handpad voor een fijn polijstmiddel, oranje pad voor medium polijstmiddel.

6) Voor de stap "voeden" gebruik ik PB's Blackhole en heb ik volgens mij niets extra's nodig.
Probeer eens ná het polijsten een stukje met de glaze. Veelal heeft een glaze geen tot weinig nut meer na goed polijstwerk. Zonde van je tijd en product én in theorie verkort je de standtijd van een wax/sealant.

7) Voor de stap "waxen/sealen" heb ik PB's EX-P en Natty's Paste. Ik kan dit evt handmatig aanbrengen en uitboenen met de DAP500 en 6 Inch Microfiber Bonnets.
Ik zie eigenlijk niet de meerwaarde van machinaal afnemen. Als een wax flinterdun aangebracht is en goed is gecured, dan is afnemen een eitje. Zo'n hoes voor op je pad kan ook vrij snel vollopen met residu en een doek kan je opvouwen om meerdere schone zijdes te hebben.

8) M'n stuur plakt bij warm weer, of het is extreme grip en voelt als plakken. Ik hoopte dat met Gliptone Leather care set goed te krijgen, maar lijkt vooralsnog geen verbetering te geven. Iemand een betere tip?
De reiniger doet niet lekker z'n ding? Hoe maak je het stuur precies schoon? Stuur bekleed met leer? Veel huidvet? etc etc.
 
  • Leuk
Reactions: LA-384
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

2) Voor de stap "wassen" heb ik alles wel compleet, het enige zijn de droogdoeken die niet meer je-van-het zijn (voelen als badhanddoeken). Is dat nog te herstellen of moeten er nieuwe komen?
Dat klinkt niet heel goed. Je zou eerst de doeken eens goed kunnen wassen en dan eens kijken of er verbetering is. (Zoekfunctie -> ''Doeken wassen'' o.i.d)
Vuil dat zich niet lekker laat verwijderen, kan je aanpakken met een specifieke reiniger. Denk aan teer-en-harsverwijderaars, de-ironizers, etc.

Ik was de doeken en pads altijd in de wasmachine op het wolprogramma (40 graden). Ik heb ze lange tijd met een normaal vloeibaar wasmiddel gewassen en die micro-restore in het wasverzachter bakje. Ik heb er eigenlijk nooit echt bij stilgestaan of dat de juiste manier was. Afgelopen dagen heb ik de doeken en pads een dag laten weken in een emmer met een dosis microrestore en daarna uitgewassen op het wolprogramma met de microrestore in het wasmiddelbakje. Dat heeft geen verbetering gebracht iig. Ik zal nog eens zoeken op het forum en anders koop ik een nieuwe.

3) Welke MF-restorer kan ik het beste nemen? Ik heb nog een klein beetje Cobra Micro-restore Concentrate staan, maar deze is zo op en is niet meer te koop.
Een MF-wasmiddel die veel voorbij komt is de Poorboys World - Typhoon. Gebruik deze zelf ook naar tevredenheid.

Die had ik idd ook gezien, heb je ook ervaring met de Tornado Pad Cleaner van hun?

6) Voor de stap "voeden" gebruik ik PB's Blackhole en heb ik volgens mij niets extra's nodig.
Probeer eens ná het polijsten een stukje met de glaze. Veelal heeft een glaze geen tot weinig nut meer na goed polijstwerk. Zonde van je tijd en product én in theorie verkort je de standtijd van een wax/sealant.

Of ik heb er nooit echt over nagedacht, of men is met de tijd tot andere inzichten gekomen. Hoe dan ook klinkt het idd wel logisch. Ik begrijp dat een glaze eigenlijk kleine oneffenheden in de lak afdekt en daardoor onzichtbaar maakt. Bij goed polijsten zijn er idd geen oneffenheden meer. Een glaze is dan vooral geschikt wanneer je niet polijst denk ik?

7) Voor de stap "waxen/sealen" heb ik PB's EX-P en Natty's Paste. Ik kan dit evt handmatig aanbrengen en uitboenen met de DAP500 en 6 Inch Microfiber Bonnets.
Ik zie eigenlijk niet de meerwaarde van machinaal afnemen. Als een wax flinterdun aangebracht is en goed is gecured, dan is afnemen een eitje. Zo'n hoes voor op je pad kan ook vrij snel vollopen met residu en een doek kan je opvouwen om meerdere schone zijdes te hebben.

Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat je een wax moet uitboenen voor het beste resultaat, maar feitelijk verwijder je dus enkel het laagje wat zich niet aan de lak heeft gehecht? In mijn herinnering liet dat stoffige laagje zich ook altijd wat lastig verwijderen, dus wellicht dat daar mijn associatie vandaan kwam.

8) M'n stuur plakt bij warm weer, of het is extreme grip en voelt als plakken. Ik hoopte dat met Gliptone Leather care set goed te krijgen, maar lijkt vooralsnog geen verbetering te geven. Iemand een betere tip?
De reiniger doet niet lekker z'n ding? Hoe maak je het stuur precies schoon? Stuur bekleed met leer? Veel huidvet? etc etc.

Ik heb het pas 1x gebruikt en een stuur is ook niet echt een makkelijk oppervlak om het op aan te brengen, dus mogelijk is het idd verkeerd gegaan. Ik heb wel de gebruiksinstructies gevolgd; Eerst stuur afnemen met vochtige doek, daarna beetje Gliptone Intensive Cleaner op een droge doek en dit aangebracht op het stuur (je zag het op dat moment donker/vochtig worden), dit voorzichtig ingewreven met een borstel, maar dat leek niet veel te doen, na 5 minuten afnemen met vochtige doek, goed laten drogen en met een droge doek de Gliptone Leather Conditioner aangebracht, deze heb ik zo'n 12 uur laten zitten en daarna grondig afgenomen met een droge doek. Ik merk vooral dat m'n stuur eigenlijk erg stroef lijkt, vooral met warme handen. Als ik het stuur even vast heb op hetzelfde punt en dan loslaat, lijkt het licht te plakken (eigenlijk net als bij lederen stoelen en blote huid). Misschien is dit wel "hoe het hoort", maar ik ben een minder stroef lederen stuur gewend en vind dat eigenlijk ook fijner. Een stuur moet naar mijn mening goed door je handen kunnen glijden.
 
2) Droogdoeken wassen...
Ik heb mijn eerste droogdoeken nog, uit 2015. Deze hebben al flink wat auto's én wasmachines gezien, maar zijn nog in goede staat. Ik verwacht dus ook dat als jij de doeken goed aanpakt, dat het beter moet worden. (Denk bijv. aan weken in natuurazijn om vuil en kalk af te breken, herhaling,etc)

Mocht je (een) nieuwe willen aanschaffen, de Gyeon - Silk Dryer / Monello - Senza Aqua / Micofiber Madness - Dry me Crazy komen vaak voorbij.


3) Tornado Pad Cleaner...

Prima product, maar persoonlijk was ik mijn pads gewoon met warm water en wat Dreft. Dit masseer ik goed in en spoel goed na. Ik wil/moet deze handeling sowieso doen en beide producten leverde dus hetzelfde resultaat op. Mocht je de pads ''snel-snel'' oppervlakkig schoon willen maken, dan zou je de Tornado kunnen aanschaffen, maar je zou dan ook een grote verpakking APC+D kunnen nemen omdat deze ook goed reinigt + veelzijdig te gebruiken is + flink te verdunnen is.


6) Glaze...
Toen ik in 2015 begon met het verdiepen in het detailen, was de door jou genoemde stappenplan en combi inderdaad de go-to en zou vandaag de dag nog steeds correct zijn. ;)

Glans = reflectie. Een glaze vult oneffenheden en creëert een egale laag zodat licht strakker afkaatst. Als de lak in goede staat is door polijsten, dan creeer je dit permanent zónder tussenkomst van een glaze.
Stel je voor dat je in huis zit en door een vies raam naar buiten kijkt; Je beeld is verstoord en je ziet de omgeving minder goed. Kijk je door een brandschoon en krasvrij raam; Je ziet de omgeving haarscherp. (Zolang je bril ook maar schoon is)

Inderdaad, een glaze gebruik je veelal wanneer je handmatig polijst of helemaal niet polijst.


7) Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat je een wax moet uitboenen voor het beste resultaat, maar feitelijk verwijder je dus enkel het laagje wat zich niet aan de lak heeft gehecht? In mijn herinnering liet dat stoffige laagje zich ook altijd wat lastig verwijderen, dus wellicht dat daar mijn associatie vandaan kwam.
Je neemt inderdaad het overschot af. De rest heeft, na de goede curetijd, kunnen hechten en uitzweten. Er zijn wel waxen, voornamelijk waxen met een hoger carnauba-gehalte, die je na het afnemen ook nog gaat opwrijven.

Als het afnemen wat lastig gaat, dan kan het zijn dat je te kort of te lang hebt gewacht met afnemen. ;) Een swipetest zal je in de meeste gevallen dan een goede indicatie kunnen geven van wanneer je kan gaan afnemen.


8) M'n stuur plakt bij warm weer, of het is extreme grip en voelt als plakken. Ik hoopte dat met Gliptone Leather care set goed te krijgen, maar lijkt vooralsnog geen verbetering te geven. Iemand een betere tip?
1) Stuur afgenomen met vochtige doek.
2) Intensive Cleaner op droge doek -> Aanbrengen op stuur.
3) Voorzichtig ingewreven met borstel.
4) 5 minuten laten inwerken.
5) Afgenomen met vochtige doek.
6) Laten drogen.
7) Conditioner aangebracht met droge doek -> 12 uur laten intrekken.

Ik denk dat deze manier niet helemaal lekker heeft uitgepakt. ;) Persoonlijk doe ik altijd zo min mogelijk op een stuur, want er komt vaak gezeur van.

Mijn vermoeden is dat er nog vuil én product op/in het stuur zit. Bij warmte wordt dit weer smeuïg en blijf je met de klachten zitten. Denk aan vuil en de cleaner die er misschien nog in zitten, maar ook zeker de conditioner.
 
  • Leuk
Reactions: kawazxr
@Quantoxx

Ik denk dat deze manier niet helemaal lekker heeft uitgepakt. ;) Persoonlijk doe ik altijd zo min mogelijk op een stuur, want er komt vaak gezeur van.

Mijn vermoeden is dat er nog vuil én product op/in het stuur zit. Bij warmte wordt dit weer smeuïg en blijf je met de klachten zitten. Denk aan vuil en de cleaner die er misschien nog in zitten, maar ook zeker de conditioner.


Ik hou er ook niet zo van, maar m'n stuur plakt eigenlijk al vanaf dat ik de auto kocht. Mijn intentie was dus verbetering te krijgen door daadwerkelijk lederproducten te gebruiken. Ik kan eens proberen om enkel de reiniger te gebruiken, maar zou het leer dan niet te droog worden? Desnoods behandel ik eerst het stukje waar ik het stuur het meest vast heb.

Wat betreft de droogdoeken, ik heb het topic hierover (deels) doorgenomen en zag veelal de droger voorbij komen als dé manier om de doeken iig zacht te houden. Ook azijn zag ik regelmatig voorbij komen, dus heb de doeken 12 uur in een emmer water met azijn (verhouding +/-10:1) geweekt. Nu zitten ze in de wasmachine op 40 graden met die micro-restore en scheutje azijn als wasverzachter en zodadelijk gaan ze nog in de warmtepompdroger op synthetisch programma, kastdroog. Als dat nog geen verbetering heeft gebracht en het doeken-topic biedt geen andere inzichten, dan zijn ze toch gewoon "op" denk ik.
 
Eens met @Quantoxx. Ergens in de behandeling gaat het fout als het stuur blijft plakken.

Maak het stuur eens goed schoon met enkel Gliptone cleaner.. rustig rondjes blijven borstelen, laat maar lekker schuimen die cleaner. Daarna afnemen met vochtige doek. Zonodig beide paar keer herhalen. Niet gaan wrijven en boenen in ieder geval. Daarna laten drogen en even geen conditioner erop smeren.
Grote kans dat het stuur netjes mat wordt en niet meer plakt.
 
@MTyn Ah kijk, daar gaat het al mis! Bij mij schuimde het niet, wellicht te weinig product gebruikt? Ik merkte enkel een donkere glans met die cleaner, alsof je PB's Natural Look erop smeerde.
 
Nou, de doeken lijken weer goed nu. Voelen zacht en haken flink over katoen.
Dit weekend het stuur nog eens aanpakken en dan wordt het wachten op beter weer en een paar vrije dagen. Oh en de bestellijst maken :D
 
Je bent echt wel heel prima op weg. Foamen is leuk en theoretisch is het 'beter' voor je lak, maar is het echt nodig?

Tip die ik je kan mee geven, kijken eens naar een andere wax en skip de sealant.
Ik heb zelf toevallig ook die wax en sealant, maar ik vind het niks bijzonders.

Vroeger gebruikte ik altijd M16 en collonite wax, 100x beter. Aanbrengen is een stuk meer tricky (paneel per paneel ajb), maar de glans en standtijd is onovertroffen. Zo'n enkele wax doet het beter dan de wax en sealant die we nu hebben.

Verder zou ik gewoon lekker gaan detaillen, dan kom je er vanzelf achter wat je mist of niet prettig werkt en de meeste vragen zijn ook al beantwoord, dus, naar buiten en boenen!

Wat betreft je doeken, ik zou het volle programma draaien en niet het wolprogramma. Wolprogramma is kort en materiaal vriendelijk maar maakt wat minder schoon. Meeste doeken kunnen prima op 60 graden.
-> sorry, lees nu dat je je doeken alweer op orde hebt.
 
  • Leuk
Reactions: LA-384