• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

opzoek naar de juiste prewash & snow foam

Nick Griepsma

Detailing rookie
27 mrt 2024
2
2
25
Groningen
Beste mensen,

ik ben onlangs jarig geweest en heb een hele mooie Nilfisk HD gekregen met de juiste washmit en droogdoek. Nou heb ik na het doen van wat research een goeie prewash en wasfoam nodig om echt goed aan de bak te gaan. Ik heb al wat rondgekeken en heb voorbij zien komen dat een touch less van BH een goed product is en dit zowel als prewash als wasfoam voor de handwas gebruikt kan worden. Klopt deze informatie en wat zijn jullie ervaringen/aanbevelingen met dit soort producten?

Groeten Nick

Ik vind Nanolex pre wash fijn spul (dit is voor in een pompsprayer) schuimt ook niet erg.
Als foam is de bilthamber touchless prima spul.
Persoonlijk vind ik de meeste foam’s die ik heb geprobeerd prima werken trouwens .

Als je een HD hebt, zou een foamlans zeker een toevoeging zijn. Denk dan aan bijv. de Monello Lancia 2.0.

De Bilt-Hamber - TouchLess is een prima prewash, welke je in een sprayfles/drukpomp/foamsprayer kan gebruiken, maar ook in de foamlans.

Je spreekt over een ''wasfoam voor de handwas''. Persoonlijk zou ik in je sop-emmer nog steeds wat shampoo gebruiken als je de auto een tweede keer inschuimt om als extra lubricatie te dienen. Geen shampoo bij je was-water en dan alleen het schuim van het foamen, dat werkt in mijn ervaring wat minder goed omdat een goede washandschoen enorm veel water opneemt en je het schuim dus flink verdunt.

Ik vind Nanolex pre wash fijn spul (dit is voor in een pompsprayer) schuimt ook niet erg.
Als foam is de bilthamber touchless prima spul.
Persoonlijk vind ik de meeste foam’s die ik heb geprobeerd prima werken trouwens .

Welke gebruik je van Nanolex? De professional prewash concentrate of de 'normale'? Ik ben nog op zoek naar een goed middel om ergste vervuiling tussendoor eraf te krijgen als ik even langs een wasbox ga. Dus voor de 'tussendoor' wasjes.

Welke gebruik je van Nanolex? De professional prewash concentrate of de 'normale'? Ik ben nog op zoek naar een goed middel om ergste vervuiling tussendoor eraf te krijgen als ik even langs een wasbox ga. Dus voor de 'tussendoor' wasjes.
Dan is de TouchLess van Bilthamber ook een fijne, ik heb laatst een vergelijking gemaakt met de Nanolex prof pre wash concentraat en geen echte winnaar gevonden. Prijstechnisch is de Bilthamber sterker.

Wat betreft wassen met Touchless. Ik zou dan liever een neutrale shampoo of foam gebruiken om mee te handwassen. Zelf gebruik ik 1 emmer met gritguard/dirtlock en meerdere handschoenen of doeken om mee te wassen. Onderdompelen in shampoo water en wassen, regelmatig keren en als ik hem te vuil vind worden aan de kant leggen (2e lege emmer bv) en dan een nieuwe doek/handschoen uit de emmer trekken

Heb eigenwijs als ik ben de Nanolex Professional Prewash concentrate in huis gehaald en vandaag geprobeerd in de wasbox.

Oude 2 liter bouwmarkt pompverstuiver mee en 2% produkt erin gedaan, verder afgetopt met water. Met de pompsprayer opgebracht, vervolgens even laten inwerken en voordat het droog werd grondig afgespoten. Auto nu voor 80-90% schoon. Had sinds de laatste wasbeurt toch weer bijna 1200 kilometer gereden, super tevreden mee. Voor mij een goede oplossing voor tussen de grote wasbeurten door bijhouden.

Insprayer duurde wel heel erg lang. Zal een betere (kwazar of IK) sprayer veel sneller werken?

Even een beetje leven weer in dit topic blazen.
Ik raak een beetje door mijn pre-wash/foam heen dus wordt weer tijd om een nieuwe jerrycan aan te schaffen.
De bilthamber touchless ben ik erg tevreden over dus die schaf ik sowieso aan.. Dit is namelijk ook een handig product in een sprayer tegen insecten etc.
Nu zat ik te kijken naar een andere/voordelige voorwas maar ik kan niet echt de grote verschillen vinden.
Voor mijn auto in de mohs coating is de touchless eigenlijk altijd een prima keuze maar misschien niet perse altijd nodig..
De nanolex professional prewash concentrate heb ik ook en ben ik tevreden over, al weet ik niet zo zeer hoe vriendelijk deze voor waxen is, maar eventueel een optie nog voor grootverpakking ook.

Wat ik ongeveer zoek is een redelijke betaalbare en zuinige voorwas/foam.
Dit betekent dus zon 1 op 5 á 1 op 10 in de foamlans dus het liefst ongeveer tot 200mL product per was.. De meeste producten verschillen over het algemeen kwa prijs niet heel ver van elkaar op een paar na.
Aangezien het is om te gebruiken naast de touchless, kijk ik een beetje naar ph-neutraal / wax (hoog carnauba) vriendelijke producten.

Lijstje van producten die veelbelovend zijn maar waarvan ik niet precies weet of uit kan vogelen in welke volgorde van sterkte/productiviteit kan zetten, vandaar ook mijn vraag aan jullie kwa tips/ervaring om een keuze te kunnen maken.

-Bilthamber Auto-foam, schijnt ongeveer even goed te zijn als touchless op afspoelbaarheid na, 4% PIR niet perse zuinig maar zou ook lagere PIR kunnen, is deze ook wax vriendelijker?
-Gyeon foam, schijnt veilig en neutraal te zijn, hoe is de werking tegen vervuiling ongeveer? Lijkt ook redelijk zuinig en wax vriendelijk te zijn.
-Koch chemie gsf, gentle snow foam, schijnt vergelijkbaar te zijn met gyeon foam en lekker te ruiken? Hoe verhoud deze zich tot de rest?
-Autofinesse avalanche, klinkt als een ph-neutrale foam die wat extra citrus heeft om vuil los te weken. Hoe staat deze in verhouding tot de rest kwa werking.
-Valet pro foamula 1, prijstechnisch aantrekkelijk, en kwa verhouding ook, ph-neutrale foam en wax vriendelijk maar hoe is het vuil losweken van dit product?
-Monello artico magico, klinkt als ph neutraal, wax vriendelijk, zuinige verhouding en lekker ruikend. Is deze ook een beetje degelijk kwa vuillosweken?

Daarnaast heb je nog de dodojuice apple ifoam en de kenotek foam, kenotek is er helaas alleen in kleinere verpakking. Zouden ook een optie kunnen zijn.

De hamvraag eigenlijk;
Zijn deze producten allemaal een beetje vergelijkbaar kwa werking of zijn er een aantal echt wel beter dan de andere producten?
Ik ben best bereid om een aantal producten te proberen en te vergelijken maar wellicht kunnen jullie ervaringen helpen om mijn keuzeveld wat te verkleinen. Zoniet, dan zit er niets anders op om in de loop der tijd of tijdens een toekomstige leuke kortingsactie misschien wat liter flessen van de verschillende producten te kunnen gaan testen.

Waar ben je precies naar op zoek? Een pH-neutrale prewash, omdat...? Van de producten uit je lijstje zijn bij mijn weten Gyeon foam, Auto-foam en Avalanche niet pH-neutraal. Niet dat dat iets uitmaakt, want er is al vaak zat aangetoond dat de pH-waarde van een prewash niet van invloed is op het al dan niet aantasten van een wax.

En wat versta je onder een goede 'werking'? Wil je dat het vuil goed losmaakt, dat het goed schuimt, lekker ruikt?

• Leuk
Reacties: Jellezz
Een onderhoudsfoam, naast de wat sterkere touchless.
PH-neutraal bedoel ik meer als in niet erg schadelijk tegen een carbauba wax. Sealants en coatings kunnen over het algemeen iets meer hebben tegen een sterkere prewash, vandaar de carnauba als richtlijn. Echte PH-waarde maakt me niet uit verder, zoals je zegt is PH-waarde niet altijd leidend kwa aantasting van waxen.

Goede werking; vuil goed losmaken inderdaad. Misschien dat het minder doet dan een sterkere prewash maar dan kan ik altijd van prewash veranderen als het een zwaar vervuilde auto of in de winter is bijvoorbeeld.

Goede dikke schuim interesseert mij persoonlijk minder, zolang het maar niet allemaal binnen een minuut de auto al is afgelopen.
En een leuk geurtje is een bonus maar geen noodzaak.

Ik ben vooral benieuwd wat een beetje de verschillen zijn tussen de foams, ik kan de beschrijvingen lezen en de reviews maar ik denk dat ervaringen van forumleden net iets meer informatie kunnen geven.
Als er weinig verschil tussen de aangegeven prewashes zit dan kies ik er eentje op basis van geur of mengverhouding bijvoorbeeld.

Ik had gevonden dat jij ooit tevreden was over de avalanche met een prewash test die je gedaan had. Verder hoor ik weinig over avalanche en wellicht is er later een foam bijgekomen die nog fijner werkt.

Ik geef zelf niet zoveel om geur, maar wil vooral dat het zo goed mogelijk vuil losmaakt. Wat dat betreft heb ik nog geen betere gevonden dan Touch-Less, al was Avalanche ook heel goed! Die ruikt wat beter en schuimt meer, maar is ook wat duurder in gebruik (volgens mij, heb het al heeeel lang niet meer gebruikt).

Als je 'een keer iets ander wil gebruiken' dan zou ik Avalanche pakken. Ga je dan een hele andere ervaring krijgen? Nee, behalve dat het iets beter ruikt dan Touch-less, mits het nog steeds hetzelfde product is.

Autofoam heb ik ook staan, en doet het ook prima. Heel vergelijkbaar met Touch-less in reinigingskracht en schuim.

Gyeon Foam heb ik al lang niet meer gebruikt, maar was er zo'n 5-6 jaar geleden niet echt fan van (maar misschien is de formule wel veranderd). Reiniging was matig en ook vrij duur volgens mij.

• Leuk
Reacties: Jellezz