• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Orange peel een betrekkelijk nieuw fenomeen, of toch niet?

Cordoba

Detailing guru
6 jul 2012
4.302
193
62
Afgelopen vrijdag was ik in Diekirch in de Luxemburgse versie van het Nationaal Automuseum. Een klein museum met een tiental auto's van rond de 50 jaar oud, en verder vooral auto's van heel bijzondere merken, waar maar tientallen of hooguit honderden auto's van gemaakt zijn. In het museum stond ook een Audi 60, zo te zien in originele lak, maar een gigantische orange peel.
SAM_6769.JPG

SAM_6765.JPG

Naar mijn idee, zag je vroeger zelden of nooit auto's met orange peel. Ik dacht dat dit verschijnsel vooral de laatste jaren veel meer te zien is, doordat de fabrikanten steeds minder lak op de auto zetten, met orange peel als gevolg. Van oude auto's kan ik me ook niet herinneren (met uitzondering van schadegevallen) dat ik ooit een oude auto met orange peel heb gezien. Klopt dat, of is mijn beeld van het verleden niet correct? Mensen die vaker klassiekers/oldtimers detailen, moeten toch ook een beeld hebben hoe dat vroeger zat?
 
Orange peel (sinaasappelhuidje is meer de normale taal) komt niet alleen voor door de te dunne laklaag wat fabrikanten tegenwoordig doen...
Het te snelle drogen (niet kunnen strak trekken) is vooral de reden van sinaasappelhuidje.
Ik denk dat vroeger er wel meer auto's waren met minder sinaasappelhuidje omdat productie aantallen en fabriek stromingen anders waren. Nu willen ze overal seconden winnen....
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Ik heb mij laten vertellen dat de huidige lakken minder tijd krijgen om te vloeien. (Lak moet sneller hard zijn c.q. uitharden) Er is mij ooit eens haarfijn uitgelegd hoe-en-wat, maar mijn geheugen is zo lek als een zeef, haha!
 
  • Leuk
Reactions: Aficior
orangepeel krijg je veelal door waterbasis lakken, vroeger had je fatsoenlijke lakken die na 30 jaar nog goed waren en waar vogelstront geen invloed op had netjes strak (tenzij je een slechte spuiter had), helaas mag dat in Europa niet meer dus als er tegenwoordig maar een klein poepje ergens opvalt vreet het erin.
 
  • Leuk
Reactions: Tim
Zoals @opelmark zegt, is het inderdaad. Vroeger waren de lakken niet op waterbasis en konden daardoor makkelijker / beter vloeien. Ook gaf de fabriek het chassis meer tijd om te vloeien.

Voor de hedendaagse auto's is het dus een combinatie van lakken op waterbasis én korte droogtijden. Maar niet per se dunnere lagen.

Het voorbeeld van @Cordoba is ook voor oude auto's mogelijk, niet elke lak of elke spuitstraat was gelijk. Spuiten was trouwens toen veelal handwerk, dus ook dat kon voor variatie zorgen.
 
  • Leuk
Reactions: opelmark en Cordoba
Ik zag laatst nog een video over een nieuwe M3 die gedetailed werd. Ik kon mijn ogen niet geloven...

orangepeel.jpeg


Als ik zoveel geld had uitgegeven voor een M3 zou ik huilen denk ik.

Ik vermoed dat het voor de gemiddelde bezitter niet zo boeit. Ja, voor de exclusieve wagens (hoewel ik een M3 toch ook best exclusief zou noemen), en voor de echte liefhebbers. Maar globaal in de markt komen ze er mee weg, wat ook de reden moge zijn (tijd/geld/milieunormen/efficientie).
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Ik kan het topic niet meer vinden, maar ik kan mij herinneren dat iemand van het forum naar een beurs/meeting/event was geweest met hele dure bolides, maar verbaasd was over de slechte lakken. (Zelfs als ze door pro's gedetailed waren en dergelijke) Die persoon had toen een lading foto's geplaatst.
 
  • Leuk
Reactions: Wide-O
Ben best benieuwd, en wil er wel naar zoeken. Herinner je je nog een sleutelwoord? (plaats, speciale auto, thread starter o.i.d). Ik ging er van uit dat de echte topmerken toch echt wel “vlekkeloos” zouden zijn. :confused:
 
Kijkend op mijn smartphone naar de foto van die groene Audi denk ik te constateren dat dat scherm is overgespoten.
Je ziet ook een stukje van de motorkap van die auto. Dat deel lijkt flink strakker te zijn op mijn smartphone schermpje.

Ik mag regelmatig oudere auto's detailen. Zo erg als deze Audi heb ik het nog nooit gezien. Ik denk dat het schadeherstel is geweest van dat scherm.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Timm en Cordoba
Die lichtblauwe die er naast staat. Ook schitterend. Mijn ouders hadden vroegere een super lieve buurman die zo'n Audi had. Helaas was deze auto ook zeer populair bij de roestkevertjes.
Hij had daarvoor een super oplossing. Porion vul- en reparatie mortel. Het leek een beetje op plamuur. Hij stopte heel die auto ermee vol.
Na twee jaar moest je de motorkap met twee man openen en met twee bezemstelen stutten om de motorkap open te houden. Prachtig.
 
@Aficior Die 100S wat zeker voor die tijd een mooie auto, helaas was ook dit exemplaar niet erg origineel, behalve de 'sportieve' buitenspiegels op de voorschermen, naast de originele buitenspiegels die gewoon op het portieren staan, zie je aluminium wisserarmen, waar niet de originele aluminium (of zilverkleurige) wisserbladen op zijn gemonteerd, maar wissers met zwart metaal deel).
SAM_6768.JPG
 
De sinaasappelhuid hangt van meerdere factoren af zoals eerder al vermeld. Merk van vernis en zelfs bij 1 merk heb je meerdere varianten, stond de vernis warm of koud -> Lopend of eerder dikkere stroop... Hoe is deze gespoten,..., heeft deze voldoende uitgedampt voor het bakken,... Vaak zie je ook dat bv. de grondlaag niet helemaal uitgehard is en een zuigend effect heeft waardoor je na verloop van tijd een "mattere" look krijgt, mogelijk zelfs zichtbare schuurkrassen. Ook de temperatuur speelt een rol, probeer maar eens een auto te spuiten als het 35 graden of meer is buiten, niet alleen de spuiter heeft hier last van.

Nieuwe BMW's en Mercedessen worden zelfs gepoederd in de fabriek waardoor je nog meer sinaasappelhuid krijgt, voordeel hiervan is dat je bij bv. een kras meer ruimte hebt in het corrigeren gezien die lagen dikker en harder zijn, probeer dit maar eens bij een Frans automerk. Als je met een grijs "scotchbrite" matje al wat te hard drukt zit je al door de vernis.