• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Orangepeel "normaal"?!

TimmekeTim

Detailing trainee
16 feb 2011
12
47
het valt me op dat quasi elke BMW quasi een appelsien lijkt.
Is dat normaal?!

Lijkt me toch nogal sterk dat een "premium" auto zo wordt afgeleverd.
Ik heb ook eentje in bestelling... kan ik bij levering verwachten dat de garage deze corrigeert?
Ik heb zelf niet het materiaal noch de kennis, maar zou het niet echt leuk vinden met een nieuwe auto te moeten rijden die ik niet volledig netjes krijg.

Wat zijn jullie meningen?
 
Sinaasappelhuid komt steeds meer voor, bij elk merk. Mercedes, BMW, Audi, VW, Skoda, Seat, Peugeot, Citroen maakt niet uit welk merk. Heeft met milieu eisen en productie snelheid te maken. De dealer zal hier standaard niks aan doen. Je auto zal eventjes gepolijst worden voor aflevering maar geen orange peel correctie. Dit kun je wel vragen/laten doen.
 
Jup, elke auto heeft hier last van. Is simpelweg niets aan te doen omdat er steeds strengere eisen worden gesteld bij het spuiten. (Ik dacht dat Azië dit zelfs nog strenger heeft)

Volgens mij had dit te maken met dingen als vloeimiddelen.

Als je de dealer vraagt; "Kun je die shit van mijn auto halen, die sinaasappelhuid?" ... dan weet hij niet eens wat je bedoeld, haha!
 
Zelfs de duurdere segmenten hebben het soms best wel erg. Wat ik opvallend vind is dat de enkele motoren die ik heb gedaan erg weinig orange peel hebben.
 
Mja, ik zou het door de dealer laten omdat hij verantwoordelijk is dan, en het allicht dan zal doen zodat de wagen afgeleverd kan worden.
Als er dan swirls etc inzitten, die krijg ik er met men DAP wel uit.
Maar aan orangepeel begin ik niet. Geen zin om door mijn lak te gaan.
Zijn er hier die het zelf afhalen? En doenbaar? Of gewoon negeren en me er proberen verder niet aan te storen?
 
Er zijn twee manieren:

- Wetsanden
- Polijsten met denimpads

De tweede optie is wat gebruiksvriendelijker, maar ook daarvoor is redelijke kennis van polijsten (met een rotary) voor nodig. Er zijn hier op het forum wel een aantal mensen die het zelf aangepakt hebben, met name met de denimpads.
 
En nog een toevoeging: Wat versta je onder 'doenbaar'? Dit is zeker zelf aan te pakken, maar de vraag is hoeveel uur je erin wilt steken. Ik heb er geen ervaring mee, maar ik schat dat je hier zeker 20-40 uur mee bezig zult zijn, inclusief alle andere stappen in het proces, afhankelijk van je ervaring, kennis, en kunde.
 
door de dealer laten doen omdat hij verantwoordelijk is
Verantwoordelijk voor iets wat simpelweg normaal is? Elke auto heeft orange peel en het is niet iets wat als slecht word bestempeld. Het is niet een gebrek of defect aan de auto, iets waar de dealer wél verantwoordelijk voor is. :D

Zoals o.a. @Jansen en @Tim al aangaven, zijn er zeker wel opties om dit te laten doen of zelf te doen. Echter is mijn mening dat als je een volledige orange peel behandeling wilt, je dan best wel diep in het detailen duikt en/of diep in je portemonnee. Dus, flink wat kennis en ervaring opdoen en het vervolgens zelf doen of even flink in de portemonnee duiken en het laten doen. :p


Greeeetz
 
  • Leuk
Reactions: Tim
Ik zou het niet door de dealer laten doen. Die weten waarschijnlijk niet eens waar je het over hebt en/of die bellen iemand en dan is het einde zoek. Tuurlijk kan je achteraf dan wel verhaal halen etc etc, maar daarbij heb je alle ellende eromheen en dan moet je nog maar hopen dat het goed komt.

Begin je er zelf aan (stel dat) is een lakdikte meter wel een must. Sommige auto's zijn al zo dun gespoten vanuit de fabriek dat er eigenlijk al geen beginnen aan is. Laat dit dus eventueel checken oid voor dat je begint.

Zoals @Jansen aangeeft, denk er absoluut niet te ligt over. Er gaan uren en uren aan polijsten inzitten.

Ik heb een begin gemaakt aan onze C-max en ben net over de helft waar ik tot nu toe al 23 uur in heb zitten. Dus alleen iets meer dan de helft gepolijst met Denimpads (ongeveer 70/75% Orangepeel verwijderd) en een stap afgebouwd en gewaxt.

47bc69d75d1fc0c97b5ddee0c35f05fb.jpg
84aeb8f1c2e390cc6f1fef29b1da5db0.jpg


Kortom mocht je het willen doen. Ik zou er gewoon geld insteken en een belletje naar Diventa Bella doen. Het is immers een eenmalige investering. Swirls komen terug. Orangepeel eenmaal verwijderd komt het niet meer terug.
 
Even twee weken later hierop inhaken, is over laten spuiten een optie? Zijn er spuiterijen die nog orangepeel vrij kunnen spuiten binnen de huidige wetgeving of is het dan zaak om op bestelling een 'dubbele' blanke laklaag op te laten brengen en vervolgens de helft af te (laten) wetsanden of polijsten met denim pads?

@tembaco naast de tijd die erin gaat zitten ook een kostelijke zaak lijkt me, die denim pads gaan niet zo lang mee toch? Is dat een project om te oefenen of gewoon puur uit hobby de c-max strak krijgen? Niet beter de Mercedes gedaan dan? ;)
 
@350Z

Het gaat om ongeveer 2 pads per paneel. Dus tel maar uit. Daarin tegen is het iets wat je permanent verwijderd en dus niet meer terug komt zolang je niet maar de spuiter hoeft.

De bedoeling is om mij 60ml Mohs voor de C-Max te gebruiken. Echter was de Orangepeel zo erg dat ik het zonde vind om een dure coating over zo'n "slechte" lak aan te brengen.

Ik heb destijds heel veel pads gekocht en wellicht dat ik er nog wat mee doe op de Benz. Hoewel de Benz lang niet zo erg is en daarbij wil ik wat "vlees" over houden op de Benz aangezien die toch nog wel even blijft.
 
  • Leuk
Reactions: 350Z
@350Z

Het gaat om ongeveer 2 pads per paneel. Dus tel maar uit. Daarin tegen is het iets wat je permanent verwijderd en dus niet meer terug komt zolang je niet maar de spuiter hoeft.

De bedoeling is om mij 60ml Mohs voor de C-Max te gebruiken. Echter was de Orangepeel zo erg dat ik het zonde vind om een dure coating over zo'n "slechte" lak aan te brengen.

Ik heb destijds heel veel pads gekocht en wellicht dat ik er nog wat mee doe op de Benz. Hoewel de Benz lang niet zo erg is en daarbij wil ik wat "vlees" over houden op de Benz aangezien die toch nog wel even blijft.
Duidelijk verhaal, kan me voorstellen dat je geen dure coating wil aanbrengen als het er dan alsnog niet heel mooi uitziet.

Maar als 'de Benz toch nog wel even blijft' de c-max dan niet? Dan lijkt me dat juist weer zonde van het werk! Beiden wel erg prettige auto's trouwens.
 
Er zijn twee manieren:

- Wetsanden
- Polijsten met denimpads

De tweede optie is wat gebruiksvriendelijker, maar ook daarvoor is redelijke kennis van polijsten (met een rotary) voor nodig. Er zijn hier op het forum wel een aantal mensen die het zelf aangepakt hebben, met name met de denimpads.

Je hebt niet perse een Rotary nodig, dit kan ook bijvoorbeeld met een dap900, maar het gaat wat langzamer, maar wel veiliger.

de huidige auto's zitten vrijwel allemaal onder orangepeel zooi, dit vanwege de watergebaseerde lak zooi, het allemaal zo goedkoop mogelijk moet enz, sommige aziatische wagens zijn daar een uitzondering op, die gebruiken volgens hun eigen zeggen meer verdunner waardoor het beter uitvloeit.

Ook als je in Nederland je auto laat overspuiten zul je orangepeel hebben, afhankelijk van de spuiter hoe erg, maar het met de hand spuiten bij een goede spuiter zorgt voor een dikkere laag waar je dus meer kan corrigeren.

zo ook mijn onlangs gespoten motorkap, de eerste ronde met denim pads en S20black is gebeurd, al veel strakker, maar nog niet helemaal zoals ik het wil hebben, maar je moet je altijd de vraag stellen hoe ver wil je gaan, als je door de lak heen zit is het te laat.

n6o1hg1bxldlm.jpg