• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Oude waxlaag verwijderen ?

Guest007

Detailing chief
16 mei 2009
262
85
Heb hier al wat zitten rondkijken op het forum maar vind geen sluitend antwoord op mijn vraag.

A/ Hoe verwijder je best een oude waxlaag ? Moet ik daarvoor een speciaal produkt gebruiken (heb wel al de SSR-1 maar wil niet telkens de lak polijsten om een waxlaag te verwijderen) of is het voldoende (zoals sommigen aangeven) om een overdosis wasshampoo te gebruiken of verwijderd een kleikit ook de waxlaag ?
B/ Hoeveel keer per jaar moet de waxlaag volledig verwijderd worden ? Hoeft dit telkens opnieuw als ik een nieuwe waxlaag aanbreng ?
C/ louter informatief : waarom moet een oude waxlaag verwijderd worden ?

A Dat kan met een cleaner of met klei. Als je met klei of de cleaner aan de gang gaat kun je het beste het 5 stappenplan volgen.
B Ik geef m'n auto 1 keer per jaar een complete 5 stappenplan beurt, sommigen mensen doen het vaker. Nee, dat hoeft niet.
C o.a. word je auto dof van zoveel lagen oude wax. Vooral als je de neiging hebt om te veel wax aan te brengen

A: Shampoo overdoseren zal een groot deel van de waxlaag verwijderen, kleien de rest. Ik las laatst een stukje op DW over mensen die wat moeite hadden om hun Collinite laag te strippen. Soms vereist het wat meer moeite. Er zijn trouwens speciale shampoo's voor (ik weet dat er eentje is van Chemical Guys). Als je je waxlaag echt helemaal wilt strippen, kun je ook je oude Halfords/Valma shampoo nog eens gebruiken (tenzij hier duidelijke bezwaren tegen zijn :weetniet ).
B: Hoe vaak dat *moet* kan ik geen antwoord op geven. Een paar keer per jaar is meer dan genoeg (zie punt C). Normaal gesproken kun je een verse waxlaag aanleggen op een oude laag, mits het een 'pure' wax is (geen all-in-one producten met cleaners).
C: Een waxlaag kan door de tijd heen vervuilen en zal op een gegeven moment zoveel vuil opgenomen hebben dat het beter is om deze te verwijderen. Ik heb ook weleens iets gelezen over 'vergelen' van wax, maar dat werd elders weer tegengesproken (carnauba zou van nature geel zijn).

Klei zal slechts een deel van de waxlaag verwijderen, een waxlaag verwijderen lukt het beste met een cleaner/polijstmiddel, dan is deze echt weg. Waarom zou je een oude waxlaag (indien deze nog aanwezig is) willen verwijderen? Gewoon een nieuwe laag aanbrengen :weetniet

Mijn antwoord was te snel en daardoor niet uitgebreid genoeg. Wat ik bedoelde te zeggen was dat als je je auto 2 a 3 maal per jaar een full detail geeft, dus kleien, polijsten etc. dan verwijder je al de oude waxlaag door deze acties. Tussen de full details is het niet nodig om je waxlaag tussentijds te verwijderen, het aanbrengen van een nieuwe waxlaag over de oude is dan voldoende en kan geen kwaad.

Moet dat dan dezelfde wax zijn als de laatste die aangebracht is ????? of mag/kan dit ook een andere zijn (dus ook van een andere fabrikant)

clayen.. ligt aan de omstandigheden hoe de auto altijd geparkeerd staat. als ie altijd buiten onder bomen geparkeerd staat zal ie wel vaker gekleid moeten worden naar mijn mening.