• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Overstappen van D/A naar Rotary, wat zijn de voordelen?

Coen

Detailing rookie
27 sep 2009
71
0
Beste mannen en vrouwen :!

Ik ben nu aardig fanatiek met de DAP 500 de oude, maar wil mischien over stappen naar een rotary. Maar hoeveel sneller
werk je met een rotary of is het enkel dat het je gemakkelijker af gaat. En wat zijn nog meer de voor en nadelen van een
rotary tegen over een D/A :!

Is er al een nieuwe datum bekend wanneer de rotary workshop er komt:!

Groeten Coen

Het werken met de DAP of met een rotary kan je echt niet met elkaar vergelijken. De DAP kan je met 1 hand vasthouden en bedienen, waar het bij de rotary echt met 2 handen moet gebeuren om geen schade aan te richten. Ik vergelijk het werken met een rotary eigenlijk altijd met een boodschappenkarretje dat flink vol met boodschappen zit en 1 wiel heeft dat de andere kant op wil. je moet hem constant tegenhouden. Dit is met een rotary net zo.
Het voordeel van een rotary is dat je sneller en meer lakdefecten kan wegwerken, dus je zult sneller meer resultaat behalen met een rotary. Het nadeel van de rotary is dat je veel sneller beschadigingen aan de lak toebrengt omdat de machine veel meer kracht heeft dan de DAP en hij werkt anders. Je lak wordt sneller warm en zeker op rondingen en randen moet je erg voorzichtig zijn met de rotary. Tevens is het werken met de rotary veel vermoeiender dan met een DAP omdat je hem dus constant is "bedwang" moet houden. Er zijn ook maar weinig mensen die goed kunnen finishen met een rotary dus je zult hoogstwaarschijnlijk moeten nabewerken met de DAP ( maar ja, die heb je al, dus dat scheelt).
Als je besluit een rotary te nemen, kan ik je aanraden eerst te oefenen op een slooppaneel, ook op de rondingen. Succes in ieder geval met de keuze en de evt. aankoop.

Een rotary is het zware werk en als je niet op let vreet het je lak op.

Heb zelf ook een pro900 aangeschaft na een 2 jaar een DAP gebruikt te hebben.
En ja, je moet weer helemaal opnieuw leren ermee te werken, maar oefening baart kunst!
Eerste paar keer denk je dat je het nooit leert! ]-0
Op youtube zijn veel filmpjes te vinden hoe en wat en verder gewoon zelf aan de gang.
Zoals eerder vermeld is een sloop paneel een om te oefenen is een goed plan.
Ik heb er geen spijt van!

Iedereen doet er heel angstig over. Maar tis gewoon een kwestie van doen, en vooral van goed na blijven denken. Ik zeg absoluut niet dat ik het supergoed kan, en kan ook nog wat tips gebruiken, maar de basis is vrij goed te doen.

Ik heb nog nooit met een DAP o.i.d. gewerkt, alleen maar met rotary's. Ik heb nog nooit problemen ondervonden. Echter moet je wel erg goed blijven opletten want hij kan snel uit je handen slaan door de grote kracht. Rondingen zijn soms erg lastig maar dat leer je wel. Het is belangrijk dat je de machine zijn eigen weg laat vinden en niet gaat tegenhouden want dan gaat hij stuiteren met als gevolg......8-o Ik vind het altijd fijn om wat tegendruk te geven waardoor het resultaat nog beter is 8-)

Tuurlijk kan je meteen aan de rotary, maar zorg dan in elk geval wel dat je de theorie goed onder de knie hebt !
Stuiteren kan ook komen doordat de pad niet goed 'plat' op het te bewerken deel staat en de andere kant op gaat
( 1 kant op gaat ie soepel, andere kant op merk je meteen de kracht van de rotary ( ff moeilijk uit te leggen, maar hen met een rotary snappen het wel )
Rondingen zijn niet lastig, maar listig gezien het feit dat je in no-time door je lak heen kan gaan

Maar goed, de voordelen:
- meer ( zwaardere ) defecten wel weg te halen ( nee, ook niet alles ( soms is de koek gewoon op ))
- sneller defecten weg te halen

Kleine toevoeging/vraag aan mensen die ervaring hebben met meerdere riotary's; Hoe bevalt de PRO900 t.o.v. bijv de populaire PE150?