En weer een verslag uit de trukendoos van 2008 getrokken 
Volgens mij heb ik tijd teveel…Ach, het regent nu toch
Onderstaand auto detailing project laat de polijst behandeling zien van het exterieur van een 1994 groene Renault Twingo met de excentrische polijstmachine.
De behandeling was vorig jaar oktober gedaan.
De auto is van de vriendin van het broertje van mijn vriendin… Jaja, heb je’m?
Helaas is de auto dupe geworden van vandalisme en was de motorkap bekrast, de spiegels waren kapot getrapt, de achterruitwisser was eraf gerukt, de voorband was leeg laten lopen en het kentekenplaat was meegenomen… ]-0
Als ze de daders hebben, kom ik persoonlijk met een hakmes hun handjes “vandaliseren” :-"
Al met al best zielig, dus heb ik aangeboden om de krassen aan te pakken. En omdat ik niet van half werk hou, heb ik gelijk de hele auto een behandeling gegeven. Eigenaresse met zusje wilden ook meehelpen, dus hebben we met z’n drieën de auto aangepakt.
Gebruikte producten:
Wassen & Drogen
[*]Megs GC Shampoo
[*]Megs APC
[*]Megs Wash Mitt
[*]Megs Water Magnet
Kleien
[*]PB Clay
[*]Megs LT (1:1)
Polijsten
[*]Machinaal: Megs M83 + LC Orange Cutting Pad
[*]Machinaal: Megs M80 + LC White Polishing Pad
Waxen
[*]Machinaal: Megs M26 wax + W9006 Finishing Pad
Ramen
[*]Megs Glass Cleaner
Rubber, kunststof, banden
[*]PB Trim Restorer
Accessoires & doeken
[*]Megs Spray bottles
[*]Megs Triple Duty Detail Brush
[*]PB Dispenser knijpfles
[*]3M 3434 afplaktape
[*]Bosch PEX 400AE (excentrisch)
[*]Megs Microfiber Towels
[*]Megs Applicator Pads
[*]PB Microfibre Applicator Pad
Onderstaande foto’s laten de auto zien van de vóór situatie met de bekende lakdefecten:
[*]Waskrasjes (oppervlakkige en diepe)
[*]Willekeurige diepe krassen
[*]Oxidatie
Het kunststof was ook aardig uitgedroogd en liep al bijna weg door de schimmel… en kon wel wat voeding gebruiken.
Wassen
Eerst zijn de wielkasten, banden en velgen ontvet met een mix van APC en water en daarna gewassen met de CG Shampoo. Het kunststof is gewassen met een mix van APC en water en de Triple Duty Detail Brush.
De auto is gewassen met de GC Shampoo, Washmitt en de twee-emmer methode waarbij de deursponningen, binnenkant benzineklepje en de uitlaat ook gelijk zijn meegenomen.
Drogen is gedaan met de Watermagnet.
Kleien
De auto is vervolgens gekleid met de Poly Elastic Clay in combinatie met een mix van LT en water om de oppervlakte vervuilingen te verwijderen die anders in de polijstpad terecht konden komen en de kwaliteit van het machinaal polijsten sterk kon verminderen. Een schoon en glad oppervlak als resultaat. De klei liet eveneens zien dat zelfs na het wassen van de auto, de lak nog steeds niet schoon was.
Test oppervlak
Om met machinaal polijsten het gewenst eindresultaat te bereiken is een test oppervlak gekozen om verschillende combinaties van polijstmiddelen en -pads uit te proberen met de excentrische polijstmachine.
Gestart met de minst schurende combo, is uiteindelijk de volgende combinatie uitgekomen om de lakdefecten de corrigeren met het gewenst resultaat:
M83 op een Cutting Pad om vervolgens te eindigen met M80 op een Polishing Pad om het oppervlak en eventuele microkrasjes veroorzaakt door de cutting pad, te verfijnen.
50/50 resultaat
De waskrasjes (oppervlakkige en diepe) en bijna alle willekeurige diepe krassen zijn succesvol verwijderd.
De scherpe randen van de diepe krassen zijn afgerond door het natuurlijk proces van machinaal polijsten waardoor deze krassen minder opvallen door het blote oog.
Rubber, kunststof, banden
De rubbers en kunststof strippen zijn weer gevoed met Trim Restorer. Wat een verschil!
De banden zijn hiermee ook weer mooi gemaakt. Back to black :-b
Uiteindelijk resultaat
Onderstaande foto’s laten de auto zien met het uiteindelijk resultaat. De ramen zijn behandeld met NXT Glass Cleaner en om de lak te beschermen zijn twee lagen van M26 (Carnauba wax van de “Tree of Life”) op een Finishing Pad aangebracht. Helaas was het buiten alweer donker waardoor overzicht foto’s niet mogelijk waren
Ondanks dat de binnenfoto’s niet scherp zijn, laten ze de ongelooflijke glans wel degelijk goed zien :ja
Conclusie
Vriendin van broertje van vriendin is blij met het resultaat. Ze heeft nog nooit van zo dichtbij haar auto bekeken :-b
Ik ben ook zeer blij met het resultaat. Helaas zijn de diepe krassen nog steeds aanwezig, maar gelukkig zijn de scherpe randen afgerond door het natuurlijk proces van machinaal polijsten.
Door het gebruik van de agressieve combinatie van M83 op een cutting pad om de lakdefecten te corrigeren met het gewenst resultaat op de excentrische polijstmachine, waren microkrasjes hierdoor niet te vermijden. Deze microkrasjes zijn verwijderd door middel van de combinatie van M80 op een polishing pad. Deze twee combo’s corrigeerden uiteindelijk de waskrassen (oppervlakkige en diepe), de oxidatie en bijna alle willekeurige diepe krassen. De lak is ontzettend glad en glimt als een spiegeltje!
De rubbers en kunststof strippen kunnen weer ademen en zien er ook weer als nieuw uit. Zeker met deze auto mogen de zeer aanwezige kunststof bumpers niet overgeslagen worden.
Het was weer eens een leuke en bevredigende detaildag!
Gr,
Carl
Volgens mij heb ik tijd teveel…Ach, het regent nu toch
Onderstaand auto detailing project laat de polijst behandeling zien van het exterieur van een 1994 groene Renault Twingo met de excentrische polijstmachine.
De behandeling was vorig jaar oktober gedaan.
De auto is van de vriendin van het broertje van mijn vriendin… Jaja, heb je’m?
Helaas is de auto dupe geworden van vandalisme en was de motorkap bekrast, de spiegels waren kapot getrapt, de achterruitwisser was eraf gerukt, de voorband was leeg laten lopen en het kentekenplaat was meegenomen… ]-0
Als ze de daders hebben, kom ik persoonlijk met een hakmes hun handjes “vandaliseren” :-"
Al met al best zielig, dus heb ik aangeboden om de krassen aan te pakken. En omdat ik niet van half werk hou, heb ik gelijk de hele auto een behandeling gegeven. Eigenaresse met zusje wilden ook meehelpen, dus hebben we met z’n drieën de auto aangepakt.
Gebruikte producten:
Wassen & Drogen
[*]Megs GC Shampoo
[*]Megs APC
[*]Megs Wash Mitt
[*]Megs Water Magnet
Kleien
[*]PB Clay
[*]Megs LT (1:1)
Polijsten
[*]Machinaal: Megs M83 + LC Orange Cutting Pad
[*]Machinaal: Megs M80 + LC White Polishing Pad
Waxen
[*]Machinaal: Megs M26 wax + W9006 Finishing Pad
Ramen
[*]Megs Glass Cleaner
Rubber, kunststof, banden
[*]PB Trim Restorer
Accessoires & doeken
[*]Megs Spray bottles
[*]Megs Triple Duty Detail Brush
[*]PB Dispenser knijpfles
[*]3M 3434 afplaktape
[*]Bosch PEX 400AE (excentrisch)
[*]Megs Microfiber Towels
[*]Megs Applicator Pads
[*]PB Microfibre Applicator Pad
Onderstaande foto’s laten de auto zien van de vóór situatie met de bekende lakdefecten:
[*]Waskrasjes (oppervlakkige en diepe)
[*]Willekeurige diepe krassen
[*]Oxidatie
Het kunststof was ook aardig uitgedroogd en liep al bijna weg door de schimmel… en kon wel wat voeding gebruiken.
Wassen
Eerst zijn de wielkasten, banden en velgen ontvet met een mix van APC en water en daarna gewassen met de CG Shampoo. Het kunststof is gewassen met een mix van APC en water en de Triple Duty Detail Brush.
De auto is gewassen met de GC Shampoo, Washmitt en de twee-emmer methode waarbij de deursponningen, binnenkant benzineklepje en de uitlaat ook gelijk zijn meegenomen.
Drogen is gedaan met de Watermagnet.
Kleien
De auto is vervolgens gekleid met de Poly Elastic Clay in combinatie met een mix van LT en water om de oppervlakte vervuilingen te verwijderen die anders in de polijstpad terecht konden komen en de kwaliteit van het machinaal polijsten sterk kon verminderen. Een schoon en glad oppervlak als resultaat. De klei liet eveneens zien dat zelfs na het wassen van de auto, de lak nog steeds niet schoon was.
Test oppervlak
Om met machinaal polijsten het gewenst eindresultaat te bereiken is een test oppervlak gekozen om verschillende combinaties van polijstmiddelen en -pads uit te proberen met de excentrische polijstmachine.
Gestart met de minst schurende combo, is uiteindelijk de volgende combinatie uitgekomen om de lakdefecten de corrigeren met het gewenst resultaat:
M83 op een Cutting Pad om vervolgens te eindigen met M80 op een Polishing Pad om het oppervlak en eventuele microkrasjes veroorzaakt door de cutting pad, te verfijnen.
50/50 resultaat
De waskrasjes (oppervlakkige en diepe) en bijna alle willekeurige diepe krassen zijn succesvol verwijderd.
De scherpe randen van de diepe krassen zijn afgerond door het natuurlijk proces van machinaal polijsten waardoor deze krassen minder opvallen door het blote oog.
Rubber, kunststof, banden
De rubbers en kunststof strippen zijn weer gevoed met Trim Restorer. Wat een verschil!
De banden zijn hiermee ook weer mooi gemaakt. Back to black :-b
Uiteindelijk resultaat
Onderstaande foto’s laten de auto zien met het uiteindelijk resultaat. De ramen zijn behandeld met NXT Glass Cleaner en om de lak te beschermen zijn twee lagen van M26 (Carnauba wax van de “Tree of Life”) op een Finishing Pad aangebracht. Helaas was het buiten alweer donker waardoor overzicht foto’s niet mogelijk waren
Ondanks dat de binnenfoto’s niet scherp zijn, laten ze de ongelooflijke glans wel degelijk goed zien :ja
Conclusie
Vriendin van broertje van vriendin is blij met het resultaat. Ze heeft nog nooit van zo dichtbij haar auto bekeken :-b
Ik ben ook zeer blij met het resultaat. Helaas zijn de diepe krassen nog steeds aanwezig, maar gelukkig zijn de scherpe randen afgerond door het natuurlijk proces van machinaal polijsten.
Door het gebruik van de agressieve combinatie van M83 op een cutting pad om de lakdefecten te corrigeren met het gewenst resultaat op de excentrische polijstmachine, waren microkrasjes hierdoor niet te vermijden. Deze microkrasjes zijn verwijderd door middel van de combinatie van M80 op een polishing pad. Deze twee combo’s corrigeerden uiteindelijk de waskrassen (oppervlakkige en diepe), de oxidatie en bijna alle willekeurige diepe krassen. De lak is ontzettend glad en glimt als een spiegeltje!
De rubbers en kunststof strippen kunnen weer ademen en zien er ook weer als nieuw uit. Zeker met deze auto mogen de zeer aanwezige kunststof bumpers niet overgeslagen worden.
Het was weer eens een leuke en bevredigende detaildag!
Gr,
Carl