• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

ParaNoya: 1994 Renault Twingo (groen)

ParaNoya

Detailing addict
31 mei 2008
279
62
En weer een verslag uit de trukendoos van 2008 getrokken :party:
Volgens mij heb ik tijd teveel…Ach, het regent nu toch ;)

Onderstaand auto detailing project laat de polijst behandeling zien van het exterieur van een 1994 groene Renault Twingo met de excentrische polijstmachine.
De behandeling was vorig jaar oktober gedaan.

De auto is van de vriendin van het broertje van mijn vriendin… Jaja, heb je’m?
Helaas is de auto dupe geworden van vandalisme en was de motorkap bekrast, de spiegels waren kapot getrapt, de achterruitwisser was eraf gerukt, de voorband was leeg laten lopen en het kentekenplaat was meegenomen… ]-0
Als ze de daders hebben, kom ik persoonlijk met een hakmes hun handjes “vandaliseren” :-"
Al met al best zielig, dus heb ik aangeboden om de krassen aan te pakken. En omdat ik niet van half werk hou, heb ik gelijk de hele auto een behandeling gegeven. Eigenaresse met zusje wilden ook meehelpen, dus hebben we met z’n drieën de auto aangepakt.

Gebruikte producten:

Wassen & Drogen
[*]Megs GC Shampoo
[*]Megs APC
[*]Megs Wash Mitt
[*]Megs Water Magnet

Kleien
[*]PB Clay
[*]Megs LT (1:1)

Polijsten
[*]Machinaal: Megs M83 + LC Orange Cutting Pad
[*]Machinaal: Megs M80 + LC White Polishing Pad

Waxen
[*]Machinaal: Megs M26 wax + W9006 Finishing Pad

Ramen
[*]Megs Glass Cleaner

Rubber, kunststof, banden
[*]PB Trim Restorer

Accessoires & doeken
[*]Megs Spray bottles
[*]Megs Triple Duty Detail Brush
[*]PB Dispenser knijpfles
[*]3M 3434 afplaktape
[*]Bosch PEX 400AE (excentrisch)
[*]Megs Microfiber Towels
[*]Megs Applicator Pads
[*]PB Microfibre Applicator Pad


Onderstaande foto’s laten de auto zien van de vóór situatie met de bekende lakdefecten:
[*]Waskrasjes (oppervlakkige en diepe)
[*]Willekeurige diepe krassen
[*]Oxidatie

Het kunststof was ook aardig uitgedroogd en liep al bijna weg door de schimmel… en kon wel wat voeding gebruiken.


Wassen
Eerst zijn de wielkasten, banden en velgen ontvet met een mix van APC en water en daarna gewassen met de CG Shampoo. Het kunststof is gewassen met een mix van APC en water en de Triple Duty Detail Brush.

De auto is gewassen met de GC Shampoo, Washmitt en de twee-emmer methode waarbij de deursponningen, binnenkant benzineklepje en de uitlaat ook gelijk zijn meegenomen.
Drogen is gedaan met de Watermagnet.

Kleien
De auto is vervolgens gekleid met de Poly Elastic Clay in combinatie met een mix van LT en water om de oppervlakte vervuilingen te verwijderen die anders in de polijstpad terecht konden komen en de kwaliteit van het machinaal polijsten sterk kon verminderen. Een schoon en glad oppervlak als resultaat. De klei liet eveneens zien dat zelfs na het wassen van de auto, de lak nog steeds niet schoon was.

Test oppervlak
Om met machinaal polijsten het gewenst eindresultaat te bereiken is een test oppervlak gekozen om verschillende combinaties van polijstmiddelen en -pads uit te proberen met de excentrische polijstmachine.
Gestart met de minst schurende combo, is uiteindelijk de volgende combinatie uitgekomen om de lakdefecten de corrigeren met het gewenst resultaat:

M83 op een Cutting Pad om vervolgens te eindigen met M80 op een Polishing Pad om het oppervlak en eventuele microkrasjes veroorzaakt door de cutting pad, te verfijnen.

50/50 resultaat
De waskrasjes (oppervlakkige en diepe) en bijna alle willekeurige diepe krassen zijn succesvol verwijderd.
De scherpe randen van de diepe krassen zijn afgerond door het natuurlijk proces van machinaal polijsten waardoor deze krassen minder opvallen door het blote oog.

Rubber, kunststof, banden
De rubbers en kunststof strippen zijn weer gevoed met Trim Restorer. Wat een verschil!
De banden zijn hiermee ook weer mooi gemaakt. Back to black :-b

Uiteindelijk resultaat
Onderstaande foto’s laten de auto zien met het uiteindelijk resultaat. De ramen zijn behandeld met NXT Glass Cleaner en om de lak te beschermen zijn twee lagen van M26 (Carnauba wax van de “Tree of Life”) op een Finishing Pad aangebracht. Helaas was het buiten alweer donker waardoor overzicht foto’s niet mogelijk waren :sob:
Ondanks dat de binnenfoto’s niet scherp zijn, laten ze de ongelooflijke glans wel degelijk goed zien :ja

Conclusie
Vriendin van broertje van vriendin is blij met het resultaat. Ze heeft nog nooit van zo dichtbij haar auto bekeken :-b
Ik ben ook zeer blij met het resultaat. Helaas zijn de diepe krassen nog steeds aanwezig, maar gelukkig zijn de scherpe randen afgerond door het natuurlijk proces van machinaal polijsten.
Door het gebruik van de agressieve combinatie van M83 op een cutting pad om de lakdefecten te corrigeren met het gewenst resultaat op de excentrische polijstmachine, waren microkrasjes hierdoor niet te vermijden. Deze microkrasjes zijn verwijderd door middel van de combinatie van M80 op een polishing pad. Deze twee combo’s corrigeerden uiteindelijk de waskrassen (oppervlakkige en diepe), de oxidatie en bijna alle willekeurige diepe krassen. De lak is ontzettend glad en glimt als een spiegeltje!
De rubbers en kunststof strippen kunnen weer ademen en zien er ook weer als nieuw uit. Zeker met deze auto mogen de zeer aanwezige kunststof bumpers niet overgeslagen worden.
Het was weer eens een leuke en bevredigende detaildag!

Gr,

Carl
 
Alweer een prachtig exemplaar en uiteraard ook een super write-up... :)^

Je hebt het meisje toch weer gelukkig gemaakt ,sommige mensen hebben absoluut geen respect voor andermans eigendom. Maar al deze mensen lopen uiteindelijk wel eens tegen de lamp.
 
Zeer mooi werk,en altijd een onwijs goed verslag Paranoya ;) :)^
Krassen weg,en al het kunstof weer lekker zwart:cool:
 
Zeer netjes zeg, mooie glans en dat kunstof is ook goed opgeknapt! Volgende? :)
 
Bedankt voor de complimenten :)^

Ik kan er echt niet tegen als iemand met z’n fikken aan andermans eigendommen zit. Laat staan slopen. Dan zit er echt een steekje los bij je.
Ben blij dat mijn aanbod aangenomen werd en nog blijer dat ze heeft meegeholpen en het nog leuk vond ook.

Wel jammer dat het kunststof van een Twingo een gevalletje apart is, want een maandje later waren de bumpers weer bijna “de oude”… Wel wat egaler moet ik zeggen, dus het helpt wel. Alleen moet je het wel regelmatig bijhouden (wat dus niet het geval is bij deze).

Wat ik altijd wel jammer vind, is het feit dat er altijd wel diepe krassen zijn die je niet weg kan polijsten met de excenter. Voor een detailer een doorn in het oog. Wie weet kan ik me in de toekomst een keertje blij maken met rotary en wetsand speelgoed.
 
Begrijp ik ook niet ,dat je iemand anders ze auto gaat slopen.Ze hebben er bij mij ook een kras en een deukje ingezet,naast elkaar:(

Dat die bumpers gauw weer verkleuren zegmaar,heb ik bij me moeder der auto ook.
Valt denk ik weinig aan te doen,wel jammer.