Omdat dit topic toch wat rustiger is deze winter periode, heb ik weer een verslag voor jullie gemaakt :-b
Onderstaand auto detailing project laat de polijst behandeling zien van het exterieur van een 2004 zwarte Peugeot 206 met de excentrische polijstmachine.
De behandeling was vorig jaar augustus gedaan.
De auto is van een collega van mij en ik had een iets te grote mond om te zeggen dat zijn auto vies was…
Vervolgens kreeg ik de sleutels mee om de auto schoon te maken :-"
Gebruikte producten:
Wassen & Drogen
[*]Autobrite SSF Shampoo (1:5) + HD Foam Kit
[*]Megs GC Shampoo
[*]Megs APC (1:10 & 1:4)
[*]Megs Wash Mitt
[*]Megs Water Magnet
Kleien
[*]PB Clay
[*]Megs LT (1:1)
Polijsten
[*]Machinaal: Megs M83 + Megs W8006 Polishing Pad
[*]Machinaal: Megs M80 + Megs W8006 Polishing Pad
Waxen
[*]Handmatig: Megs GC Wax
Ramen
[*]Megs Glass Cleaner
Uitlaat
[*]Megs AMP
Rubber, kunststof, banden
[*]Megs Trim Detailer
Accessoires & doeken
[*]Megs Triple Duty Detail Brush
[*]3M 3434 afplaktape
[*]Bosch PEX 400AE (excentrisch)
[*]Kärcher hogedrukspuit
[*]Megs Microfiber Towels
[*]Megs Applicator Pads
[*]Megs Even Coat Microfibre Applicator Pads
Vóór situatie en lakdefecten
Onderstaande foto’s laten de vóór situatie en de lakdefecten zien van de auto: waskrasjes (oppervlakkige en diepe), willekeurige diepe krassen, ingevreten vogelpoep en oxidatie.
Foamparty
Onderstaand schuimfeest is gecreëerd door een mix van SSF en water met de HD Foam Kit op de hogedrukspuit. De foam weekt het meest vastzittende vuil los, waardoor het maken van waskrassen aanzienlijk wordt verkleind. Tevens een hoog fun factor :-b
Wassen
Eerst zijn de wielkasten, banden en velgen ontvet met een mix van APC en water en daarna gewassen met de CG Shampoo. Het kunststof is gewassen met een mix van APC en water en de Triple Duty Detail Brush.
De auto is gewassen met de GC Shampoo, Washmitt en de twee-emmer methode waarbij de deursponningen, binnenkant benzineklepje en de uitlaat ook gelijk zijn meegenomen.
Drogen is gedaan met de Watermagnet.
Kleien
De auto is vervolgens gekleid met de Poly Elastic Clay in combinatie met een mix van LT en water om de oppervlakte vervuilingen te verwijderen die anders in de polijstpad terecht konden komen en de kwaliteit van het machinaal polijsten sterk kon verminderen. Een schoon en glad oppervlak als resultaat. De klei liet eveneens zien dat zelfs na het wassen van de auto, de lak nog steeds niet schoon was.
Uitlaat
Ondanks dat de uitlaat bijna niet te zien is, gaat het om de details :ja
De uitlaat is met de hand gepolijst tot hoogglans met AMP.
Machinaal polijsten
Om met machinaal polijsten het gewenst eindresultaat te bereiken is een test oppervlak gekozen om verschillende combinaties van polijstmiddelen en -pads uit te proberen met de excentrische polijstmachine. Gestart met de minst schurende combo, is uiteindelijk de volgende combinatie uitgekomen om de lakdefecten de corrigeren met het gewenst resultaat:
M83 op een Polishing Pad om vervolgens te eindigen met M80 op een Polishing Pad om het oppervlak te verfijnen.
Voordat de gehele auto onder handen genomen werd met deze combo, is afplaktape gebruikt om de rubbers en het kunststof te beschermen tegen het indringen van het polijstmiddel. Scherpe en hoge uitstekende randen zijn eveneens afgeplakt.
Resultaat
De waskrasjes (oppervlakkige en diepe) en bijna alle willekeurige diepe krassen zijn succesvol verwijderd.
De randen van de diepe krassen zijn afgerond door het natuurlijk proces van machinaal polijsten waardoor deze krassen minder opvallen door het blote oog, met een heldere lak als resultaat.
Onderstaande foto’s laten de auto zien met het uiteindelijk resultaat. De banden zijn weer zwart gemaakt en de ramen zijn behandeld met NXT Glass Cleaner.
Om de lak te beschermen is de auto voorzien van een laag GC Wax.
Conclusie
Ondanks dat de auto er best goed uitzag, bleek uit de close-ups dat de lakdefecten er niet om logen.
Waskrassen, willekeurige diepe krassen, schade door vogelpoep en oxidatie gaven de lak een wat doffe kleur.
De combo van M83 op een polishing pad gevolgd door M80 gaven de lak zijn mooie originele kleur weer terug. Vooral de M80 gaf de lak een diepe zwarte reflectie dat het meest opvalt.
Auto weer schoon :-b
Gr,
Carl
Onderstaand auto detailing project laat de polijst behandeling zien van het exterieur van een 2004 zwarte Peugeot 206 met de excentrische polijstmachine.
De behandeling was vorig jaar augustus gedaan.
De auto is van een collega van mij en ik had een iets te grote mond om te zeggen dat zijn auto vies was…
Vervolgens kreeg ik de sleutels mee om de auto schoon te maken :-"
Gebruikte producten:
Wassen & Drogen
[*]Autobrite SSF Shampoo (1:5) + HD Foam Kit
[*]Megs GC Shampoo
[*]Megs APC (1:10 & 1:4)
[*]Megs Wash Mitt
[*]Megs Water Magnet
Kleien
[*]PB Clay
[*]Megs LT (1:1)
Polijsten
[*]Machinaal: Megs M83 + Megs W8006 Polishing Pad
[*]Machinaal: Megs M80 + Megs W8006 Polishing Pad
Waxen
[*]Handmatig: Megs GC Wax
Ramen
[*]Megs Glass Cleaner
Uitlaat
[*]Megs AMP
Rubber, kunststof, banden
[*]Megs Trim Detailer
Accessoires & doeken
[*]Megs Triple Duty Detail Brush
[*]3M 3434 afplaktape
[*]Bosch PEX 400AE (excentrisch)
[*]Kärcher hogedrukspuit
[*]Megs Microfiber Towels
[*]Megs Applicator Pads
[*]Megs Even Coat Microfibre Applicator Pads
Vóór situatie en lakdefecten
Onderstaande foto’s laten de vóór situatie en de lakdefecten zien van de auto: waskrasjes (oppervlakkige en diepe), willekeurige diepe krassen, ingevreten vogelpoep en oxidatie.
Foamparty
Onderstaand schuimfeest is gecreëerd door een mix van SSF en water met de HD Foam Kit op de hogedrukspuit. De foam weekt het meest vastzittende vuil los, waardoor het maken van waskrassen aanzienlijk wordt verkleind. Tevens een hoog fun factor :-b
Wassen
Eerst zijn de wielkasten, banden en velgen ontvet met een mix van APC en water en daarna gewassen met de CG Shampoo. Het kunststof is gewassen met een mix van APC en water en de Triple Duty Detail Brush.
De auto is gewassen met de GC Shampoo, Washmitt en de twee-emmer methode waarbij de deursponningen, binnenkant benzineklepje en de uitlaat ook gelijk zijn meegenomen.
Drogen is gedaan met de Watermagnet.
Kleien
De auto is vervolgens gekleid met de Poly Elastic Clay in combinatie met een mix van LT en water om de oppervlakte vervuilingen te verwijderen die anders in de polijstpad terecht konden komen en de kwaliteit van het machinaal polijsten sterk kon verminderen. Een schoon en glad oppervlak als resultaat. De klei liet eveneens zien dat zelfs na het wassen van de auto, de lak nog steeds niet schoon was.
Uitlaat
Ondanks dat de uitlaat bijna niet te zien is, gaat het om de details :ja
De uitlaat is met de hand gepolijst tot hoogglans met AMP.
Machinaal polijsten
Om met machinaal polijsten het gewenst eindresultaat te bereiken is een test oppervlak gekozen om verschillende combinaties van polijstmiddelen en -pads uit te proberen met de excentrische polijstmachine. Gestart met de minst schurende combo, is uiteindelijk de volgende combinatie uitgekomen om de lakdefecten de corrigeren met het gewenst resultaat:
M83 op een Polishing Pad om vervolgens te eindigen met M80 op een Polishing Pad om het oppervlak te verfijnen.
Voordat de gehele auto onder handen genomen werd met deze combo, is afplaktape gebruikt om de rubbers en het kunststof te beschermen tegen het indringen van het polijstmiddel. Scherpe en hoge uitstekende randen zijn eveneens afgeplakt.
Resultaat
De waskrasjes (oppervlakkige en diepe) en bijna alle willekeurige diepe krassen zijn succesvol verwijderd.
De randen van de diepe krassen zijn afgerond door het natuurlijk proces van machinaal polijsten waardoor deze krassen minder opvallen door het blote oog, met een heldere lak als resultaat.
Onderstaande foto’s laten de auto zien met het uiteindelijk resultaat. De banden zijn weer zwart gemaakt en de ramen zijn behandeld met NXT Glass Cleaner.
Om de lak te beschermen is de auto voorzien van een laag GC Wax.
Conclusie
Ondanks dat de auto er best goed uitzag, bleek uit de close-ups dat de lakdefecten er niet om logen.
Waskrassen, willekeurige diepe krassen, schade door vogelpoep en oxidatie gaven de lak een wat doffe kleur.
De combo van M83 op een polishing pad gevolgd door M80 gaven de lak zijn mooie originele kleur weer terug. Vooral de M80 gaf de lak een diepe zwarte reflectie dat het meest opvalt.
Auto weer schoon :-b
Gr,
Carl