• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Audi A3 van Adrie

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.988
193
47
Den Haag
Afgelopen weekend (eigenlijk alleen de zaterdag) stond er een full detail op het programma samen met detailer van het eerste uur, namelijk @stimpy68 a.k.a. Adrie.
Hij heeft recent deze A3 aangekocht en vroeg mij of ik de auto samen met hem onder handen wilde nemen. Echt wel! Dus een afspraak was snel gemaakt.
Zaterdagochtend om 7 uur afgesproken, eerst nog even een bakkie koffie achterover gekieperd en dan gaan met die banaan foamlance.

De auto bij aanvang:
op zich was de auto niet schokkend vies, eens in de zoveel tijd werd deze afgespoten in de wasbox en een enkele keer door de wasstraat geduwd, want hey, hij moest toch nog een keer onder handen genomen worden.

foto 01.jpg


Pre-wash, foamen, wassen:
de auto kreeg een dikke laag foam over zich heen gestort zodat het vuil los kon weken.

foto 02.jpg


Tijdens het wassen nam Adrie de velgen onder handen. Heel veel vuil kwam er niet vanaf, een paar pufjes de-ironizer, een wheel woolie en ze waren weer schoon.

foto 03.jpg


Nadat de auto grondig was afgespoten, alle wasspullen waren opgeruimd, nog een bak koffie gedronken, kon de auto naar binnen om daar verder behandeld te worden.

Kleien:
bij het kleien kwam er tot onze verbazing weinig vuil vanaf. Adrie vertelde dan ook dat voordat hij de auto kreeg, deze was behandeld door een detailer poetser. Dat is mooi, dat scheelde ons heel veel werk o_O

foto 04.jpg


Lakdiktemeting:
Adrie vermoede dat delen, met name de voorkant en motorkap waren overgespoten want deze vertoonde bijna geen steenslag. Dat is vreemd want bij een (ex huur) auto van 2 jaar oud met ruim 60K op de teller zou je toch verwachten dat de voorkant een krater landschap zou zijn.
De lakmeter liet toch anders zien, overal op de auto nagenoeg dezelfde waardes zonder gekke uitschieters.

foto 05.jpg


Staat van de lak:
geen schokkende lakdefecten gezien. Her en der een wat diepere kras, de welbekende swirls, hologrammen enz.

foto 06.jpg


Polijsten:
over het algemeen staan Duitse lakken bekend als hard tot zeer hard. Bij de lak van de Audi viel het best mee. Ik had recent een fles Menzerna Cut Force Pro gekocht samen met een setje Sam's Detailing pads (grof, middel en fijn).
Bij een testspot op de motorkap was de verbazing dan ook groot dat na een pass Menzerna en witte Sam's pad op de D/A de lak zo goed als strak is en de finish dermate goed, dat nabewerking eigenlijk niet eens nodig was. 1 stap op een Duitse lak, wie had dat gedacht... :eek:

Uiteindelijk heb ik de lak in 2 stappen gepolijst:
- Menzerna Cut Force Pro
- Gyeon Polish
- diverse Sam's pads
- Monello LDA1000
- Rupes Bigfoot
- Flex PXE80 met diverse pads


De Menzerna Cut Force Pro stoft nauwelijks, neemt echt makkelijk af t.o.v. andere Menzerna pasta's. Die voelen nogal wat vettig aan waarin de doek vaak blijft hangen en wat stroef af neemt.

foto 09.jpg


foto 07.jpg


De stijlen zijn zeer gevoelig maar met een paar hits medium en fijne pad/pasta zijn ze weer netjes.

foto 08.jpg


Bescherming:
Nadat al het polijsten gedaan was, de lak ontvet ter voorbereiding op de wax.
We wilden eerst een Waxaddict smeren maar aangezien het in de hal een goede 28 graden was, hebben we die geskipt want een Waxaddict verwerken met deze temperaturen is vragen om ellende :eyes:

foto 010.jpg


De glans en reflectie zit er weer goed in.

foto 011.jpg


Omdat de gezondheid van Adrie het niet toeliet om zwaar fysiek werk te doen, heb ik het polijsten op mij genomen terwijl Adrie zich stortte op de andere klussen in en rondom de auto.
- velgen in de PB wheel sealant gezet
- banden en trims DJ Dark Matter dressing aangebracht
- interieur gestofzuigd
- interieur schoon gemaakt
- leder behandeld met Gyeon Leathercoat
- onder de motorkap schoon gemaakt

Na bijna 23 manuren kon de auto weer naar buiten. Is de auto dan helemaal 100%? Zeer zeker niet maar de basis is nu gelegd. Gezien de krappe tijd en de hoeveelheid werk zitten er her en der nog wat diepere krassen die ooit een keer wat meer aandacht krijgen.
Voor mij is dit resultaat al meer dan acceptabel, dat zegt al genoeg :blush:

Adrie, het was weer ouderwets gezellig, lekker staan keuvelen over vroegâh, oude herwinningen ophalen, kortom, een leuke dag!


foto 013.jpg


foto 014.jpg


foto 015.jpg


foto 016.jpg


foto 017.jpg


foto 019.jpg


foto 020.jpg


foto 018.jpg


foto 022.jpg


foto 024.jpg


foto 023.jpg


foto 021.jpg


foto 025.jpg


foto 026.jpg
 
Thanks @nicknameless voor de gezellige dag, zoals vroegâh Even weer de nodige herinneringen e.d. ophalen :cool:
Huurauto geeft misschien een verkeerd beeld, hij blijkt op naam van een verhuurbedrijf te hebben gestaan, maar is door 1 persoon gebruikt, en is een Audi Select Plus occasion. Voor de liefhebbers, het is een 1.5 TFSI MHEV, volledig S-line met S-Tronic en blacked out trim optie :) En deze vorige eigenaar heeft m in ieder geval erg netjes bijgehouden!
Alleen de dealer heeft m door de wasstraat gehaald en voor oplevering een "professionele" poetsbeurt gegeven *kuch*, ja de sporen daarvan waren inderdaad aanwezig in de vorm van de nodige hologrammen o_O Ik had dus de DISO (Dealer Installed Swirl Option) er gratis bij gekregen :joy:
 
Laatst bewerkt: