Afgelopen weekend (eigenlijk alleen de zaterdag) stond er een full detail op het programma samen met detailer van het eerste uur, namelijk @stimpy68 a.k.a. Adrie.
Hij heeft recent deze A3 aangekocht en vroeg mij of ik de auto samen met hem onder handen wilde nemen. Echt wel! Dus een afspraak was snel gemaakt.
Zaterdagochtend om 7 uur afgesproken, eerst nog even een bakkie koffie achterover gekieperd en dan gaan met diebanaan foamlance.
De auto bij aanvang:
op zich was de auto niet schokkend vies, eens in de zoveel tijd werd deze afgespoten in de wasbox en een enkele keer door de wasstraat geduwd, want hey, hij moest toch nog een keer onder handen genomen worden.
Pre-wash, foamen, wassen:
de auto kreeg een dikke laag foam over zich heen gestort zodat het vuil los kon weken.
Tijdens het wassen nam Adrie de velgen onder handen. Heel veel vuil kwam er niet vanaf, een paar pufjes de-ironizer, een wheel woolie en ze waren weer schoon.
Nadat de auto grondig was afgespoten, alle wasspullen waren opgeruimd, nog een bak koffie gedronken, kon de auto naar binnen om daar verder behandeld te worden.
Kleien:
bij het kleien kwam er tot onze verbazing weinig vuil vanaf. Adrie vertelde dan ook dat voordat hij de auto kreeg, deze was behandeld door eendetailer poetser. Dat is mooi, dat scheelde ons heel veel werk
Lakdiktemeting:
Adrie vermoede dat delen, met name de voorkant en motorkap waren overgespoten want deze vertoonde bijna geen steenslag. Dat is vreemd want bij een (ex huur) auto van 2 jaar oud met ruim 60K op de teller zou je toch verwachten dat de voorkant een krater landschap zou zijn.
De lakmeter liet toch anders zien, overal op de auto nagenoeg dezelfde waardes zonder gekke uitschieters.
Staat van de lak:
geen schokkende lakdefecten gezien. Her en der een wat diepere kras, de welbekende swirls, hologrammen enz.
Polijsten:
over het algemeen staan Duitse lakken bekend als hard tot zeer hard. Bij de lak van de Audi viel het best mee. Ik had recent een fles Menzerna Cut Force Pro gekocht samen met een setje Sam's Detailing pads (grof, middel en fijn).
Bij een testspot op de motorkap was de verbazing dan ook groot dat na een pass Menzerna en witte Sam's pad op de D/A de lak zo goed als strak is en de finish dermate goed, dat nabewerking eigenlijk niet eens nodig was. 1 stap op een Duitse lak, wie had dat gedacht...
Uiteindelijk heb ik de lak in 2 stappen gepolijst:
- Menzerna Cut Force Pro
- Gyeon Polish
- diverse Sam's pads
- Monello LDA1000
- Rupes Bigfoot
- Flex PXE80 met diverse pads
De Menzerna Cut Force Pro stoft nauwelijks, neemt echt makkelijk af t.o.v. andere Menzerna pasta's. Die voelen nogal wat vettig aan waarin de doek vaak blijft hangen en wat stroef af neemt.
De stijlen zijn zeer gevoelig maar met een paar hits medium en fijne pad/pasta zijn ze weer netjes.
Bescherming:
Nadat al het polijsten gedaan was, de lak ontvet ter voorbereiding op de wax.
We wilden eerst een Waxaddict smeren maar aangezien het in de hal een goede 28 graden was, hebben we die geskipt want een Waxaddict verwerken met deze temperaturen is vragen om ellende
De glans en reflectie zit er weer goed in.
Omdat de gezondheid van Adrie het niet toeliet om zwaar fysiek werk te doen, heb ik het polijsten op mij genomen terwijl Adrie zich stortte op de andere klussen in en rondom de auto.
- velgen in de PB wheel sealant gezet
- banden en trims DJ Dark Matter dressing aangebracht
- interieur gestofzuigd
- interieur schoon gemaakt
- leder behandeld met Gyeon Leathercoat
- onder de motorkap schoon gemaakt
Na bijna 23 manuren kon de auto weer naar buiten. Is de auto dan helemaal 100%? Zeer zeker niet maar de basis is nu gelegd. Gezien de krappe tijd en de hoeveelheid werk zitten er her en der nog wat diepere krassen die ooit een keer wat meer aandacht krijgen.
Voor mij is dit resultaat al meer dan acceptabel, dat zegt al genoeg
Adrie, het was weer ouderwets gezellig, lekker staan keuvelen over vroegâh, oude herwinningen ophalen, kortom, een leuke dag!
Hij heeft recent deze A3 aangekocht en vroeg mij of ik de auto samen met hem onder handen wilde nemen. Echt wel! Dus een afspraak was snel gemaakt.
Zaterdagochtend om 7 uur afgesproken, eerst nog even een bakkie koffie achterover gekieperd en dan gaan met die
De auto bij aanvang:
op zich was de auto niet schokkend vies, eens in de zoveel tijd werd deze afgespoten in de wasbox en een enkele keer door de wasstraat geduwd, want hey, hij moest toch nog een keer onder handen genomen worden.
Pre-wash, foamen, wassen:
de auto kreeg een dikke laag foam over zich heen gestort zodat het vuil los kon weken.
Tijdens het wassen nam Adrie de velgen onder handen. Heel veel vuil kwam er niet vanaf, een paar pufjes de-ironizer, een wheel woolie en ze waren weer schoon.
Nadat de auto grondig was afgespoten, alle wasspullen waren opgeruimd, nog een bak koffie gedronken, kon de auto naar binnen om daar verder behandeld te worden.
Kleien:
bij het kleien kwam er tot onze verbazing weinig vuil vanaf. Adrie vertelde dan ook dat voordat hij de auto kreeg, deze was behandeld door een
Lakdiktemeting:
Adrie vermoede dat delen, met name de voorkant en motorkap waren overgespoten want deze vertoonde bijna geen steenslag. Dat is vreemd want bij een (ex huur) auto van 2 jaar oud met ruim 60K op de teller zou je toch verwachten dat de voorkant een krater landschap zou zijn.
De lakmeter liet toch anders zien, overal op de auto nagenoeg dezelfde waardes zonder gekke uitschieters.
Staat van de lak:
geen schokkende lakdefecten gezien. Her en der een wat diepere kras, de welbekende swirls, hologrammen enz.
Polijsten:
over het algemeen staan Duitse lakken bekend als hard tot zeer hard. Bij de lak van de Audi viel het best mee. Ik had recent een fles Menzerna Cut Force Pro gekocht samen met een setje Sam's Detailing pads (grof, middel en fijn).
Bij een testspot op de motorkap was de verbazing dan ook groot dat na een pass Menzerna en witte Sam's pad op de D/A de lak zo goed als strak is en de finish dermate goed, dat nabewerking eigenlijk niet eens nodig was. 1 stap op een Duitse lak, wie had dat gedacht...
Uiteindelijk heb ik de lak in 2 stappen gepolijst:
- Menzerna Cut Force Pro
- Gyeon Polish
- diverse Sam's pads
- Monello LDA1000
- Rupes Bigfoot
- Flex PXE80 met diverse pads
De Menzerna Cut Force Pro stoft nauwelijks, neemt echt makkelijk af t.o.v. andere Menzerna pasta's. Die voelen nogal wat vettig aan waarin de doek vaak blijft hangen en wat stroef af neemt.
De stijlen zijn zeer gevoelig maar met een paar hits medium en fijne pad/pasta zijn ze weer netjes.
Bescherming:
Nadat al het polijsten gedaan was, de lak ontvet ter voorbereiding op de wax.
We wilden eerst een Waxaddict smeren maar aangezien het in de hal een goede 28 graden was, hebben we die geskipt want een Waxaddict verwerken met deze temperaturen is vragen om ellende
De glans en reflectie zit er weer goed in.
Omdat de gezondheid van Adrie het niet toeliet om zwaar fysiek werk te doen, heb ik het polijsten op mij genomen terwijl Adrie zich stortte op de andere klussen in en rondom de auto.
- velgen in de PB wheel sealant gezet
- banden en trims DJ Dark Matter dressing aangebracht
- interieur gestofzuigd
- interieur schoon gemaakt
- leder behandeld met Gyeon Leathercoat
- onder de motorkap schoon gemaakt
Na bijna 23 manuren kon de auto weer naar buiten. Is de auto dan helemaal 100%? Zeer zeker niet maar de basis is nu gelegd. Gezien de krappe tijd en de hoeveelheid werk zitten er her en der nog wat diepere krassen die ooit een keer wat meer aandacht krijgen.
Voor mij is dit resultaat al meer dan acceptabel, dat zegt al genoeg
Adrie, het was weer ouderwets gezellig, lekker staan keuvelen over vroegâh, oude herwinningen ophalen, kortom, een leuke dag!