• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke schuimloze pre wash bevelen jullie aan voor mijn grijze audi a3?

jax

Detailing rookie
23 mei 2023
6
2
Ik heb mijn auto meerdere keren proffesioneel laten reinigen en zie dat ze dan een water druk sproeier gebruiken om de auto te pre washen. Ook de dorpels en de deur en kofferbak randen werden daarmee eerst ingespoten. Daarna gingen ze er met een hoge druk spuit overheen.

Nu wil ik zelf met auto poetsen en ben op zoek naar dat magische gloedje. Inmiddels weet ik dat het pre wash genoemd wordt. Wie kent er een goede?


_1592570584_2-600.jpg
 
Sowieso Bilt Hamber Autofoam of Touch Less als je echt puur prewash met goede cleaning eigenschappen wil!
Hier zelf, op het forum veel mensen en op youtube ook genoeg reviews, met hele goede ervaringen ;)!
Zie bijvoorbeeld de test van John van Forensic Detailing Channel:

Overigens is er geen enkel prewash, dat zo magisch dat al het vuil verdwijnt en de auto dus 'volledig' schoon is.
Een prewash gebruik je voornamelijk om dus zoveel mogelijk vuil van je auto te laten weg'glijden' voordat je begint aan de contact/Handwash.

Maar BH Autofoam/Touchless gebruiken in een foamer of drukspuit even met HD afspuiten, geeft bij een auto in de bescherming/coating echt al heel schoon resultaat hier!
 
  • Leuk
Reactions: jax
@DownstarNL is die wel schuimloos? Ik zoek er een zonder dat schuim. Eigenlijk zoek ik een middel net als in het youtube filmpje van mijn bericht.
 
@jax; Kijk even wat video's op youtube zou ik zeggen, maar Bilt Hamber autofoam of Touchless (zijn dus beide verschillende producten, al komt het redelijk op het zelfde neer qua cleaning eigenschappen, maar zit wat verschil in PH level, Bio degreable etc.) zijn in principe schuimloos ja.
Bilt Hamber AF of TL kun je dus op meerdere maniere aanbrengen, in een Hand Foamer zoals een Kwazar (Dan schuimt het dus wat meer), met een Foam Canon (Veel dikker schuim, al zijn de BH producten niet echte show foams en nog steeds wel wat dunner dan andere prewashes) of dus zoals jij voorstelt met een drukspuit het verneveld aanbrengen. Dan heb je vrijwel geen schuim maar dus net zoals in jouw video.

Voor een echt vervuilde auto kun je 4% van het BH product aanhouden in de hoeveelheid water dat je in zon drukspuit doet.
Dit aanbrengen, enkele minuten laten inwerken (Niet laten drogen op de lak) en daarna grondig afspuiten met Hoge druk.
 
Welkom op het forum @jax
Waarom zoek je een foam die niet schuimt? Alleen vanwege dit filmpje? Ik zou me hier niet blind op staren. Het ziet er natuurlijk heel mooi uit, maar ik zie behalve in de wielkasten niet dat er direct (optisch) alle vervuiling van de auto gespoten wordt. In alle scenes waar de lak wordt afgespoten, zou deze al eerder schoon gespoten kunnen zijn.
Daarnaast gaat het in dit filmpje specifiek over modder. Dit is relatief gemakkelijk van een auto af te spuiten - misschien zelfs wel zonder een prewash... De meeste typische vervuiling op een auto (road film) laat zich over het algemeen iets minder gemakkelijk wegspoelen dan modder.

Verder zou ik sowieso niet teveel waarde hechten aan een clipje van 30 seconden waar een niet nader te noemen product gebruikt wordt voor een "schitterend resultaat"... o_O

Een foam die niet schuimt is dus erg waterig en loopt vrijwel direct van de auto. Het idee van een snowfoam is juist dat deze een tijdje blijft plakken en zo de kans krijgt om vervuiling los te weken zodat deze weggespoeld kan worden. Ook de titel van het door jou aangehaalde filmpje impliceert dat men hierna ook nog een snowfoam gaat gebruiken.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Hey @The Joy Of Detailing , bedankt voor je berichtje. De reden is dat ik op zoek ben naar iets wat minder opvalt. Ik ben van plan om het te gaan gebruiken in de normale hand wasstraat van een benzinepomp bij mij in de buurt. Ik denk dat de benzinepomp en degene die in de rij staan wachten niet echt zitten te wachten op een uitgebreid foam wasbeurt met veel schuim :p. Ik heb eerder gezien dat er bij dit soort plekken dus van die druk water sproeiers worden gebruikt wat meer discreter is en minder opvalt.

Tijdens mijn zoektocht heb ik al het volgende gevonden. Ben benieuwd wat jullie hier van vinden of kunnen aanvullen.

  • Het gene wat ik zoek wordt ook wel "pre-treat" genoemd
  • Mogelijke reinigingsmiddelen zijn
    • Valet pro citrus pre wash
    • Cartec Royal Forte
 
Er zal bij zo'n wasbox toch ook wel een soort prewash foam ("aktief schuim"?) beschikbaar zijn?
Als je eigen producten wil gebruiken, dan zou ik vooral kiezen om op de rustigere momenten te gaan. Als je zelf met een drukpomp in de weer gaat, dan valt dat toch wel op voor mensen die staan te wachten - ongeacht of je auto daarna vol schuim zit of niet.
 
Het is toch niet zo'n probleem om even je auto in de sprayen met een eigen foamer/drukspuit in een washbox?
Die paar minuten inwerk tijd na het sprayen kunnen ze toch ook wel op wachten en wat maakt de hoeveelheid schuim hier dan nog bij uit..?
Een ander zal in die tijd misschien wel met een krasborstel van de washbox zijn auto 'lekker' lopen boenen en daar moeten mensen ook op wachten..

Het is hoogstens voor de eigenaar van de box zelf misschien een minder prettig idee dat jij je euro's niet verpruts aan wat niets zeggend schuim uit zon foamlans van de box ;). Maar je bent toch immers gewoon je auto aan het wassen net als een ander, dus hij verdient er toch ook gewoon aan.

Ben zelf ook aangewezen op een wasbox, maar spray daar gewoon met een Kwazar Foamer gevuld met BH Autofoam mijn auto in. Laat die een paar minuten intrekken en reinig dan intussen mijn velgen/banden. Dan spoel ik de auto met HD van de box af. Daarna start ik gewoon een handwas met eigen mee gebrachte emmers/water in Jerrycan. Daarna nog naspoelen met de hoge druk van de box en op de plek droog ik dan ook weer mijn auto met droogdoek. Afhankelijk van de bescherming zet ik hem daarna ook gewoon in de wax of loop ik hem nog na met Beadmaker. Kan zo een uur á anderhalf bezig zijn.
Kijk wel vaak of het niet te druk is, maar er zitten hier 4 boxen naast elkaar die eigenlijk nooit allemaal tegelijk vol zijn, Dus dat moet prima kunnen vind ik.
Daarnaast was ik vrijwel wekelijks 2 auto's daar, dus ze kennen me inmiddels wel :)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Josie
Pre-wash is één, hoge drukspuit is twee. Even twee dingen die ik aan wil stippen n.a.v. je filmpje:
  1. Er komt een professioneel drukpistool in beeld waar een sterke waaier uit komt. Aan de nozzle te zien is het ook nog eens een 25 graden nozzle die dus nog geconcentreerder het water bundelt. Ik meen af te leiden dat er een redelijk serieuze hogedrukreiniger aan vast zit.
  2. Hij spuit van behoorlijk dichtbij.
Deze twee punten geeft aan dat er dus meer speelt dan alleen de pre-wash. Met hoge druk spuit je al veel van het oppervlak af een pre-wash weekt vuil los van het oppervlak zodat het nog makkelijker afgespoten kan worden.

Zoals hierboven aangehaald is een pre-wash helemaal effectief als het de traffic film weet te breken of zelfs deels weet af te breken. Een sterkere (alkalische) pre-wash doet precies dat. Nanolex pre-wash (concentrate), Bilt-Hamber Auto-foam of Bilt-Hamber Touch-Less zijn uitstekende middelen die je in een 2-4% mengsel via een handdrukspuit kunt aanbrengen. Ze zullen dan niet sterk schuimen maar wel doen wat gewenst.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen en jax