• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

PB Polish (SSR#5 sample kit) of de Monello V2 Rafinni kit

inge

Detailing addict
26 nov 2012
928
65
Ik wil langzaam een beetje gaan beginnen met wat meer te polijsten - ik ga beginnen met de PB prof polish, deze zomer, maar wil alvast gaan nadenken en informatie verzamelen over PB Polish sample kit #5 en de Monello V2 kit (en eventueel op de carcleandag aanschaffen). De Prof polish heb ik staan vandaar dat ik hiermee wil gaan beginnen tenzij jullie aanraden om die alleen te gebruiken als lakcleaner en voor de chroomdelen. Voor nu dacht ik PB Prof polish eerste rondje met oranje handpad en een tweede rondje met de witte handpad (voor de zomer). Daarna wil ik wat zwaarder kunnen gaan werken vandaar de sample kit van PB of de V2 kit van Monello.

De lak van Skoda (zoals alle vag lakken) schijnt hard te zijn - en dus wil ik graag weten met welke polish ik naast de Prof polish het beste uit de voeten kan. Ik ga nu nog handmatig te werk - ook met polijsten voorlopig nog en weet dat ik dan niet hetzelfde resultaat bereik als wat met een dap te behalen is maar wil er voor nu wel het beste uithalen. Dap staat op mijn verlanglijstje maar wil daarvoor eerst een clinic volgen om te weten of het machinale ook daadwerkelijk iets voor me is en welke dap + aanvullingen ik dan het beste kan nemen. Wat ik nu graag wil weten is met welk merk polish ik voor nu (= handmatig) de beste resultaten ga bereiken.

Hoop dat ik enigszins duidelijk ben geweest en dat ik veel adviezen mag krijgen die de keuze duidelijk mogen gaan maken.

Hieronder nog even de verpakkingsinhoud van PB en Monello:
Poorboys (23,99) - Handige sample SSR (Super Swirl Remover) kit met 4 doseerflesjes (120 ml. per stuk!) van de volgende producten:
SSR 1
SSR 2
SSR 2.5
SSR 3

Monello (57,99) - De kit bevat 500ml verpakkingen van:
- Raffini Inizio Forza - Compound Cut 6/5 Gloss 2.5/5
- Raffini Mezzo - Polish Cut 3.5/5 Gloss 3/5
- Raffini Finale - Finishing Polish Cut 2/5 Gloss 5/5
- Raffini Spruzzo - Inspection Spray
 
inge;326163 zei:
De lak van Skoda (zoals alle vag lakken) schijnt hard te zijn - en dus wil ik graag weten met welke polish ik naast de Prof polish het beste uit de voeten kan. Ik ga nu nog handmatig te werk

VAG lakken zijn meestal hard inderdaad, maar dat hoeft niet altijd. Poorboy's kun je weer (beperkt) gebruiken in de zon, Monello gaat dan vrij snel stoffen/gummen.

Zelf denk ik dat ik met handmatig polijsten niet ging beginnen bij een gloednieuwe VAG lak, ik denk dat er weinig uit te halen is, handmatig dan.

Zolang je niet machinaal aan de slag wilt (Een DAP is trouwens behoorlijk foolproof hoor..), zou ik het bij een goede cleaner/glaze/filler houden.

Qua prijsstelling zou ik eerder voor de Monello's gaan, de samplekit van PB's is redelijk aan prijs vergeleken met de hoeveelheden die Monello aanbiedt. De losse normale flessen schelen onderling niet zoveel.
 
Dan ga ik er maar vanuit dat de mijne inderdaad hard is. Het gebruiken in de zon of niet is niet zo belangrijk daar ik als ik het ga doen zo goed als zeker in de garage ga werken en anders is er voor mijn huis altijd een heel lang schaduw.

Ik wil gewoon gaan kijken of er eer aan te behalen is en anders weet ik in ieder geval hoe de producten werken voor als de dap er tzt (vermoed van wel) gaat komen. Met de dap heb ik een lange verlengsnoer nodig (metertje of 30) en dat is dan net weer even wat lastiger. Zag gisteren al wat kleine steenslag putjes onderin de bumper (niet opvallend) maar zou mooi zijn als ik die eruit weet te krijgen.

Dat vind ik een goede reden om voor Monello te gaan ondanks dat de aanschaf prijs dan wat hoger ligt.

Misschien is er dan iemand die in de buurt van Utrecht woont die het leuk vind om mij met een dap te leren omgaan - nog wel even niet de mijne (aangezien ik er dus nog geen heb) maar dan krijg ik in ieder geval een goed idee wat er te behalen valt en wat de mogelijkheden zijn. Ik zie graag altijd eerst dingen alvorens ik ze zelfstandig aan durf te gaan. Zeker omdat ik hier nog helemaal geen kaas van heb gegeten. En ook niet weet wat voor weerslag het op mijn rug zal hebben.
 
De hardheid van de lak is niet iets waar je "klakkeloos" van uit kunt gaan. Op ervaring van anderen kun je afgaan, enkel met het maken van een testspot met verschillende pads en/of middelen kun je vaststellen wat werkt voor jouw lak. ;)
 
Daar heb je natuurlijk weer helemaal gelijk in. Maar voor nu moet ik ergens vanuit gaan vandaar mijn aanname van harde lak. De praktijk zal het inderdaad moeten uitwijzen.
 
Ik heb evt. de Mezzo staan om te proberen?
Die kun je namelijk ook met de hand gebruiken.
 
Dat is een toppie aanbieding van je - waar ik tzt graag gebruik van maak. Dan kan ik het verschil uit proberen en meteen zien hoe het reageert met de lak. Kan ik de Mezzo dan alleen gebruiken of moet ik er daarna dan nog met de PB pro polish overheen ivm de eventuele grofte? Zoals ik eigenlijk in mijn 1e gedachten aanpak had gedacht (oranje met Pro polish en daarna wit met pro polish)
 
Wat ik weet is dat de zwarte metallic lak van de citigo boterzacht is.... Heb ik op het werk al ervaring mee gehad. Nou ga ik er niet vanuit dat dit met de spring green lak ook zo is.
 
Mc Shine, daar twijfel ik af en toe over.

Bart, ik hoop dat je geen gelijk hebt en dat de lak hard is. Wordt tenminste door iedereen op het Skoda forum gezegd. Valt me tegen dat de zwarte lak zacht is - je geeft aan ervaring mee gehad vanuit je werk. Wat doe je dan? Monteur, spuiter?
 
Ik werk bij een skodadealer. We wassen de zwarte citigo's nu met de hand sinds we een auto hebben gehad met een zwaar bekraste motorkap. De rest doen we over het algemeen door de wasstraat.
 
Dat verklaart je ervaring met de zwarte lak.

Vermoed dat de mijne ook door de krasstraat is gegaan - zal ik eens navragen als ik er weer ben. Dat zou mijn twijfel mbt swirls verklaren.
 
Dat ze een keer door de wasstraat gaan betekend niet dat ze gelijk onder de swirls zitten hoor... Nieuwe auto's worden (bij ons in ieder geval) netjes afgeleverd!
 
Dat klopt maar dacht in de zon wat swirls te zien zitten - maar kan me net zo goed vergissen.

Toen ik niet beter wist (oeps wat leer je veel in 6 maanden) dacht ik dat de auto er super uitzag bij aflevering echter nadat ik het de eerste keer helemaal zelf had gedaan was hij 10x mooier zwart en dieper groen van kleur. Ook als ik de mijne nu naast eenzelfde kleur zet bij de garage valt het kleurverschil direct op.
 
Inge, het is geen probleem om Mezzo en PB-PP na elkaar te gebruiken met de hand (heb ik in 1e instantie ook gedaan), maar je moet met de hand niet grover beginnen, omdat je dan na het gebruik van Inizio niet meer alles strak krijgt op de hand (heb ik van anderen, gelukkig zelf geen ervaring). Zeker als je Mezzo op een oranje handpad gebruikt, moet dit voldoende zijn, om met de hand de swirls flink aan te pakken.

Wat gebruik van DAP betreft: je kunt op de Carclean Summer Detail Day, waarschijnlijk ook wel ff een DAP vasthouden en proberen op een testpaneel (heb je gelijk een idee van het gewicht, en in hoeverre het belastend is voor je rug).

Wat het verlengsnoer/kabelhaspel voor een DAP betreft: de DAP heeft zelf een snoer van een meter of 4, dus als je de DAP bij de auto in kunt pluggen is je kabel lang genoeg. (eventueel met een stuk touw of iets dergelijks de benodigde lengte bepalen. Lidl heeft de laatste weken wat acties gehad met 25 meter verlengsnoer (een rode en een zwarte versie, maar de rode blijft langdurig stinken, waarschijnlijk door het gebruikte isolatiemateriaal) en met kabelhaspel van ik dacht 20 meter. Mogelijk dat er nog filialen zijn die er nog hebben liggen.
(prijs iets van 20-25 euro, in bouwmarkten betaal je voor dergelijke lengtes vaak meer dan 30 euro)
 
Cordoba, dat is goed om te weten. :)^ En nee, ik wil ook niet grover beginnen vroeg me alleen af of met mezzo eindigen niet te grof was. Vandaar de vraag of PB PP na de mezzo ook kon (en ik heb ook nog de AF paint prep (ook een soort van fijn polijstmiddel). Mega te weten dat oranje met Mezzo de swirls goed kan aanpakken. Daarna dan de PB PP of Af paint prep op witte pad en het zou klaar moeten zijn voor de AF sealant/ wax. Super! :) Wordt wel een giga karwei maar dat geeft niet kan ik lekker mijn hoofd in het begin van de vakantie leeg laten lopen. :D Hou het me een weekje of 1 1/2 van de straat. Want meer dan een uurtje of 3 per dag zit er niet in - middag nodig om bij te tanken voor de volgende ronde. Zaterdag na de redelijk uitgebreide wasbeurt al weer goed last van de rug gehad en toen heb ik niets bijzonders gedaan (4 uur met de auto bezig geweest).

Hoeveel kracht moet ik ongeveer zetten op de oranje en witte handpad? Is daar een soort van indicatie voor? Of is het gewoon stevig poetsen in ronddraaiende bewegingen?

Dat zou fijn zijn als die mogelijkheid er inderdaad zou zijn. Daar hoop ik dan maar op en weet ik inderdaad ook of de dap met mijn rug kan en of het machinaal poetsen me ligt.

Ik heb nog 2 lange verlengkabels liggen - heb een meter of 30 nodig voor ik bij de auto ben - en vermoed dat ik daar een heel eind mee kom. Moet dan gewoon een heel stuk door de parkeergarage heen. Of kijken of ik tijdelijk een plekje dichter bij het stopcontact mag gebruiken.
 
Ik denk dat machinaal je een stuk beter gaat liggen Inge ;) Ik heb zelf vrij snel last van hernia tijdens het detailen (en dan te bedenken dat ik mijn vorige rode Volvo helemaal met de hánd van roze naar rood heb gemaakt, met een uur of 30 werk, een all-in-one product en een pad zonder cuttingfactor, ik wist niet beter :-b ) maar met de DAP kost alles me vrij weinig moeite. Minder dan handmatig wax aanbrengen in ieder geval. Enige lastige plekken zijn laag gelegen plekken (denk aan bumpers, deur bij de dorpels) en bijv het midden, bovenin op de motorkap. Maar ik moet met 1.92m al vrij vaak voorover bukken om bij de auto te komen ;)

Maar gewoon proberen zoveel mogelijk een rechte houding aan te nemen, dus niet hurken maar op je knieen, niet vanaf de grond je dak doen maar vanaf de deurpost/met een trapje, etcetera ;)
 
Camiel, daar zou je best eens helemaal gelijk in kunnen gaan hebben. Echter wil natuurlijk een dap eerst zien en uitproberen alvorens tot aankoop over te gaan. En wil dan natuurlijk ook weten welke van de uitvoeringen ik het beste kan kopen. In ieder geval zijn jouw opmerkingen een positieve zet in de richting van een dap. Dus als je advies hebt mbt welke dap en uitvoering - ik houd me aanbevolen.

Gelukkig hoef ik niet van roze naar rood ;) maar van groen naar nog groener. Maar petje af als je dat met de hand hebt gedaan. En dan ook nog met een product wat er eigenlijk niet voor was.

Het goed gebruiken van de rug leer ik nu steeds beter te doen bij de revalidatie fysio. Moet nog wel naar de pijnpoli voor triggerpoint omdat mijn heup nu waarschijnlijk een negatieve invloed op de rug uitoefent (heb sinds gisteren een mooie stok om beter te lopen) en we dus niet verder komen in de het stappenplan. Hopelijk gaat na de behandeling de rug ook weer een stuk vooruit. Nu merk ik alleen dat de spieren beter/ sterker worden wat ook goed is. En ja ik let er eigenlijk altijd al op dat rug in een zo goed mogelijke houding is en op mijn hurken zitten kan ik niet goed dus ga automatisch op knietjes zitten.

Trapje had ik inderdaad ook bedacht voor het dak doen - maakt het net een stukje makkelijker en minder belastend.