Hallo.
Heb toch maar de stoute schoenen aangetrokken om ook iets op het forum te schrijven. Had me wel al voorgesteld vorig jaar maar zelf een project schrijven is wat anders.
Ben nu krap een jaar in het bezit van een Peugeot 206 CC. Toen ik deze kocht zaten er veel krassen en andere zaken in de lak. Na wat rondsnuffelen op internet ben ik toen op dit forum terecht gekomen. Na een clinic bij CC heb ik wat materialen, waaronder een DAP 900, aangeschaft.
Dit om de lak en de gehele auto een mooiere uitstraling te geven.
Hieronder zoals hij er bijstond bij aanschaf. Niet te dichtbij ziet hij er prima uit.
Het meest storende vond ik de verroestte remklauwen en die heb ik dan ook als eerste aangepakt.
Van dit
via
naar
Dat beviel al een stuk beter.
Dit heb ik gedaan door eerst de remklauwen een beetje schoongemaakt met sopje (afwasmiddel) en wasbenzine. Dit zodat ik het vet en vuil niet zou verplaatsen als ik met de roterende staalborstel aan de gang ging. Nadat ze roestvrij genoeg waren ontvet met remmenreinger (spuitbus) en gespoten met een paar laagjes hittebestendige lak. Daarna alles weer netjes ingevet wat ingevet moet worden. Ben daar een kleine zaterdagmiddag mee bezig geweest.
Daarna was het tijd om mijn beperkte kennis van auto's "poetsen" wat bij te spijkeren op het CC HQ.
Mijn auto werd als vrijwilliger aangewezen als test object. Ik vermoed dat dit niet geweest is omdat de lak er zo goed uitzat. Voordeel was wel dat ik wist welke pads, etc het beste te kopen. Ik moet zeggen een erg leuke en leerzame dag.
En toen moesten we het alleen doen en ja waar begin je dan. Had besloten om eerst maar eens mijn winterauto te polijsten. Ben daar wel aan begonnen maar nooit afgemaakt. Het kriebelende toch te veel om aan de 206 te beginnen.
Eerst maar eens het spatbord waar best wel flinke krassen op zaten.
Heb deze krassen er bijna helemaal uitgekregen met een wolletje en Veloce.
Ook zat er veel verf gesmeerd aan de onderkant van dit spatbord. Dit heb ik met wetsanden er helemaal afgeschuurd en daarna gepolijst. (Wist toen nog niet dat dit ook met nagellak remover had gekund.)
Onder de verflaag zaten eigenlijk geen beschadigen alleen is het plaatwerk daar niet 100% strak meer. Je ziet daar echter weinig van, mede door de plaats onder aan de auto.
Heb daarna nog de hele auto met een wolletje en Veloce gedaan. Verder ben ik niet gekomen ivm tijdgebrek en daarna heb in de auto weer in de stalling gezet. In de stalling heb ik nog wat verder geklungeld. Zo vond ik zelf de spleten tussen de achter- en voorbumper te groot en wilde kijken of deze kleiner konden. Eerst eenzelfde 206 opgezocht en foto's gemaakt van de daar wel kleine spleetjes. Zie hieronder als voorbeeld het smalle spleetje, dit terwijl je er bij mij met een pink tussen kon.
Heb helaas geen foto's van voor, wel van tijdens en na bij de voorbumper.
Om vast te stellen hoe op te lossen een paar onderdelen gedemonteerd.
Het bleek dat de zwarte balk (de "echte"bumper die onder de zeg maar, over bumper zit) de boosdoener was. Deze moest iets omhoog. Dat ging natuurlijk niet dus er een hard rubberen strook aan de onderkant ondergelegd en weer vast schroeven. Dit scheelde behoorlijk.
Omdat ik toch alles los had heb ik meteen de beugel van de claxon bijgebogen en claxon gespoten. Normaal zie je die niet bij een 206 maar deze is volledig in 206 RC trim dus daar zie hem achter het "gaas" zitten.
Aan de onderkant van de carrosserie zat een klein beetje roest. Dit zat onder de vulopening van het ruitenspoeier reservoir dus vermoedelijk heeft dat er iets mee te maken. Normaal zie je dat niet omdat de modderkuipen dat afschermen.
Beetje zinkspray en twee laagjes roestwerende verf en hopelijk is het roesten vertraagd. Heb dit niet echt netjes gedaan omdat je dat toch niet ziet. Achteraf gezien had ik dit liever toch wat netter gedaan. Dus iets geleerd voor een volgende keer.
Heb eigenlijk alle plekjes waar roest een kans heeft even behandelend op dezelfde (niet zo nette) manier.
To be continued.
Heb toch maar de stoute schoenen aangetrokken om ook iets op het forum te schrijven. Had me wel al voorgesteld vorig jaar maar zelf een project schrijven is wat anders.
Ben nu krap een jaar in het bezit van een Peugeot 206 CC. Toen ik deze kocht zaten er veel krassen en andere zaken in de lak. Na wat rondsnuffelen op internet ben ik toen op dit forum terecht gekomen. Na een clinic bij CC heb ik wat materialen, waaronder een DAP 900, aangeschaft.
Dit om de lak en de gehele auto een mooiere uitstraling te geven.
Hieronder zoals hij er bijstond bij aanschaf. Niet te dichtbij ziet hij er prima uit.
Het meest storende vond ik de verroestte remklauwen en die heb ik dan ook als eerste aangepakt.
Van dit
via
naar
Dat beviel al een stuk beter.
Dit heb ik gedaan door eerst de remklauwen een beetje schoongemaakt met sopje (afwasmiddel) en wasbenzine. Dit zodat ik het vet en vuil niet zou verplaatsen als ik met de roterende staalborstel aan de gang ging. Nadat ze roestvrij genoeg waren ontvet met remmenreinger (spuitbus) en gespoten met een paar laagjes hittebestendige lak. Daarna alles weer netjes ingevet wat ingevet moet worden. Ben daar een kleine zaterdagmiddag mee bezig geweest.
Daarna was het tijd om mijn beperkte kennis van auto's "poetsen" wat bij te spijkeren op het CC HQ.
Mijn auto werd als vrijwilliger aangewezen als test object. Ik vermoed dat dit niet geweest is omdat de lak er zo goed uitzat. Voordeel was wel dat ik wist welke pads, etc het beste te kopen. Ik moet zeggen een erg leuke en leerzame dag.
En toen moesten we het alleen doen en ja waar begin je dan. Had besloten om eerst maar eens mijn winterauto te polijsten. Ben daar wel aan begonnen maar nooit afgemaakt. Het kriebelende toch te veel om aan de 206 te beginnen.
Eerst maar eens het spatbord waar best wel flinke krassen op zaten.
Heb deze krassen er bijna helemaal uitgekregen met een wolletje en Veloce.
Ook zat er veel verf gesmeerd aan de onderkant van dit spatbord. Dit heb ik met wetsanden er helemaal afgeschuurd en daarna gepolijst. (Wist toen nog niet dat dit ook met nagellak remover had gekund.)
Onder de verflaag zaten eigenlijk geen beschadigen alleen is het plaatwerk daar niet 100% strak meer. Je ziet daar echter weinig van, mede door de plaats onder aan de auto.
Heb daarna nog de hele auto met een wolletje en Veloce gedaan. Verder ben ik niet gekomen ivm tijdgebrek en daarna heb in de auto weer in de stalling gezet. In de stalling heb ik nog wat verder geklungeld. Zo vond ik zelf de spleten tussen de achter- en voorbumper te groot en wilde kijken of deze kleiner konden. Eerst eenzelfde 206 opgezocht en foto's gemaakt van de daar wel kleine spleetjes. Zie hieronder als voorbeeld het smalle spleetje, dit terwijl je er bij mij met een pink tussen kon.
Heb helaas geen foto's van voor, wel van tijdens en na bij de voorbumper.
Om vast te stellen hoe op te lossen een paar onderdelen gedemonteerd.
Het bleek dat de zwarte balk (de "echte"bumper die onder de zeg maar, over bumper zit) de boosdoener was. Deze moest iets omhoog. Dat ging natuurlijk niet dus er een hard rubberen strook aan de onderkant ondergelegd en weer vast schroeven. Dit scheelde behoorlijk.
Omdat ik toch alles los had heb ik meteen de beugel van de claxon bijgebogen en claxon gespoten. Normaal zie je die niet bij een 206 maar deze is volledig in 206 RC trim dus daar zie hem achter het "gaas" zitten.
Aan de onderkant van de carrosserie zat een klein beetje roest. Dit zat onder de vulopening van het ruitenspoeier reservoir dus vermoedelijk heeft dat er iets mee te maken. Normaal zie je dat niet omdat de modderkuipen dat afschermen.
Beetje zinkspray en twee laagjes roestwerende verf en hopelijk is het roesten vertraagd. Heb dit niet echt netjes gedaan omdat je dat toch niet ziet. Achteraf gezien had ik dit liever toch wat netter gedaan. Dus iets geleerd voor een volgende keer.
Heb eigenlijk alle plekjes waar roest een kans heeft even behandelend op dezelfde (niet zo nette) manier.
To be continued.