• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Peugeot 206 CC black

JW206

Detailing chief
15 aug 2013
95
75
Eindhoven
Hallo.

Heb toch maar de stoute schoenen aangetrokken om ook iets op het forum te schrijven. Had me wel al voorgesteld vorig jaar maar zelf een project schrijven is wat anders.

Ben nu krap een jaar in het bezit van een Peugeot 206 CC. Toen ik deze kocht zaten er veel krassen en andere zaken in de lak. Na wat rondsnuffelen op internet ben ik toen op dit forum terecht gekomen. Na een clinic bij CC heb ik wat materialen, waaronder een DAP 900, aangeschaft.

Dit om de lak en de gehele auto een mooiere uitstraling te geven.

Hieronder zoals hij er bijstond bij aanschaf. Niet te dichtbij ziet hij er prima uit.

206_zpsab536262.webp

Het meest storende vond ik de verroestte remklauwen en die heb ik dan ook als eerste aangepakt.

Van dit
IMG_1004_zpscc1ba4f1.webp

via
IMG_0998_zpsacf28478.webp

naar
IMG_1000_zps2aa37c96.webp

Dat beviel al een stuk beter.

Dit heb ik gedaan door eerst de remklauwen een beetje schoongemaakt met sopje (afwasmiddel) en wasbenzine. Dit zodat ik het vet en vuil niet zou verplaatsen als ik met de roterende staalborstel aan de gang ging. Nadat ze roestvrij genoeg waren ontvet met remmenreinger (spuitbus) en gespoten met een paar laagjes hittebestendige lak. Daarna alles weer netjes ingevet wat ingevet moet worden. Ben daar een kleine zaterdagmiddag mee bezig geweest.

Daarna was het tijd om mijn beperkte kennis van auto's "poetsen" wat bij te spijkeren op het CC HQ.

IMG_20130928_135825_zpsb682dd80.webp

Mijn auto werd als vrijwilliger aangewezen als test object. Ik vermoed dat dit niet geweest is omdat de lak er zo goed uitzat. Voordeel was wel dat ik wist welke pads, etc het beste te kopen. Ik moet zeggen een erg leuke en leerzame dag.

En toen moesten we het alleen doen en ja waar begin je dan. Had besloten om eerst maar eens mijn winterauto te polijsten. Ben daar wel aan begonnen maar nooit afgemaakt. Het kriebelende toch te veel om aan de 206 te beginnen.

Eerst maar eens het spatbord waar best wel flinke krassen op zaten.

IMG_2134_zps3884f096.webp

Heb deze krassen er bijna helemaal uitgekregen met een wolletje en Veloce.

Ook zat er veel verf gesmeerd aan de onderkant van dit spatbord. Dit heb ik met wetsanden er helemaal afgeschuurd en daarna gepolijst. (Wist toen nog niet dat dit ook met nagellak remover had gekund.)

IMG_2135_zps5c0b8dd5.webp

Onder de verflaag zaten eigenlijk geen beschadigen alleen is het plaatwerk daar niet 100% strak meer. Je ziet daar echter weinig van, mede door de plaats onder aan de auto.

Heb daarna nog de hele auto met een wolletje en Veloce gedaan. Verder ben ik niet gekomen ivm tijdgebrek en daarna heb in de auto weer in de stalling gezet. In de stalling heb ik nog wat verder geklungeld. Zo vond ik zelf de spleten tussen de achter- en voorbumper te groot en wilde kijken of deze kleiner konden. Eerst eenzelfde 206 opgezocht en foto's gemaakt van de daar wel kleine spleetjes. Zie hieronder als voorbeeld het smalle spleetje, dit terwijl je er bij mij met een pink tussen kon.

IMG_1033_zps59f3f3c9.webp

Heb helaas geen foto's van voor, wel van tijdens en na bij de voorbumper.

Om vast te stellen hoe op te lossen een paar onderdelen gedemonteerd.

IMG_1059_zps283d4539.webp

Het bleek dat de zwarte balk (de "echte"bumper die onder de zeg maar, over bumper zit) de boosdoener was. Deze moest iets omhoog. Dat ging natuurlijk niet dus er een hard rubberen strook aan de onderkant ondergelegd en weer vast schroeven. Dit scheelde behoorlijk.

Omdat ik toch alles los had heb ik meteen de beugel van de claxon bijgebogen en claxon gespoten. Normaal zie je die niet bij een 206 maar deze is volledig in 206 RC trim dus daar zie hem achter het "gaas" zitten.

IMG_1061_zps58727c91.webp

Aan de onderkant van de carrosserie zat een klein beetje roest. Dit zat onder de vulopening van het ruitenspoeier reservoir dus vermoedelijk heeft dat er iets mee te maken. Normaal zie je dat niet omdat de modderkuipen dat afschermen.

IMG_1046_zps3d2b1f77.webp

Beetje zinkspray en twee laagjes roestwerende verf en hopelijk is het roesten vertraagd. Heb dit niet echt netjes gedaan omdat je dat toch niet ziet. Achteraf gezien had ik dit liever toch wat netter gedaan. Dus iets geleerd voor een volgende keer.

IMG_1053_zpsfad14b13.webp

Heb eigenlijk alle plekjes waar roest een kans heeft even behandelend op dezelfde (niet zo nette) manier.

To be continued.

Heb eerst de remklauwen een beetje schoongemaakt met sopje en was benzine. Dit zodat ik het vet en vuil niet zou verplaatsen als ik met de roterende staalborstel aan de gang ging. Nadat ze roestvrij genoeg waren ontvet met remmenreinger (spuitbus) en gespoten met een paar laagjes hittebestendige lak. Ben daar een kleine zaterdagmiddag mee bezig geweest.

Verder alles goed schoongemaakt en losgemaakt wat los te maken was.

Heb daar helaas weinig foto's van. Dit terwijl ik er toch van overtuigd was dat ik veel foto's gemaakt had. :-( Leerpunt voor een volgende keer

IMG_1055_zpsb360795f.webp

en schoon. (ja, is idd foto van de andere kant van de auto, begrijp zelf ook niet waarom)

IMG_1056_zps696f87e2.webp

Ook de parafaan nog even los gemaakt omdat deze soms wel eens willen roesten. Hier gelukkig niet.

IMG_1101_zps8b075ac5.webp

Na het schoonmaken begonnen met het opvullen van diepere krasjes en de steenslag op de motorkap.

Motorkap

IMG_1090_zpsdf727365.webp

Hier is het helemaal goed mee gekomen. Je ziet er werkelijk niets meer van. Helaas wel boven op de motorkap waar ik niet goed genoeg geschud had, daar zit wat meer metaaldeeltjes uit de verf maar echt opvallen, nee dat doet het niet. Maar ja, als je weet waar die zit .....

Vervolgens aan de slag met een diepe kras over de stootstrip. Die goed opgevuld gekregen maar toch niet tevreden met het resultaat. Dus stootstrip eraf en met een spuitbus op kleur en een 2k blanke lak over laten spuiten.

IMG_1074_zps3bd7237e.webp

Na de buitenkant moest ook de binnenkant onder handen genomen worden.

Het leer over de kilometerteller was door de jaren van warmte los geraakt aan de onderkant. Dit even vast gelijmd en te drogen gezet.

IMG_1111_zps62008d3e.webp

Ook nog wat antidreun platen tegen de binnenkant van de deuren geplaats. Ik vond hem toch een beetje blikkerig dichtvallen. Dat is nu beter maar een Mercedes geluid is het niet geworden helaas.

IMG_1095_zpsc0491b98.webp

To be continued

Omdat de auto toch binnen stond / niet gebruikt werd omdat het winter was konden de velgen naar de hersteller worden gebracht. De auto werd bij aanschaf afgeleverd met behoorlijk wat stoeprandschade.

velgv_zpsc4d811a2.webp

Na het opknappen de banden er weer om en nieuwe leeuwtjes geplakt omdat de oude niet helemaal fris meer waren. Vond de prijs van de nieuwe leeuwtjes behoorlijk tegen vallen, het is dan maar wat verchroomd plastic met een stukje dubbelzijdige tape

Tevens is op onderstaande foto te zien dat de krassen uit het spatbord zijn die eerst inzaten.

IMG_1203_zps93e39119.webp

Hierboven staat de auto nog hoog op zijn poten maar dat komt omdat deze net opgekrikt is geweest om het wiel er onder te zetten.

To be continued