• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Pingi Premium Auto-Ontvochtiger

Nick Bakker

Detailing guru
5 mei 2018
965
158
25
Muntendam
Afgelopen week de pingi premium auto ontvochtiger besteld om eens te testen of dat een beetje werkt.



Tijdens de unboxing heb ik geen foto’s/video’s gemaakt, (dom)

Maar hij is simpel en effectief verpakt, de pingi een lader en een met een amerikaanse stekker, en een haakje.

Niks meer niks minder. Alles wat je nodig hebt.

Het enige nadeel voor mij is dat er een oplaadkabel bij zit van 30cm, dus het werd even zoeken naar een plek waar ik hem neer kon leggen aan de lader.

De pingi voelt degelijk aan, en ook hier zitten korrels of iets dergelijke in want het klinkt als een sambabal

Tijdens het opladen word hij warm, dus eigenlijk is het een normale pingi met ingebouwde magnetron!

Ik ben begonnen met de gebruiksaanwijzing negeren en hem zo ongeveer 22 uur aan de lader gehad (boekje zegt 20-25h) en omdat ik van data houd. Bij deze :D




Vermogen van opladen 10:50 t/m 8:50 (22h)
1701416404038.png



Piek op aansluiten van 28w daarna 16W constant

Totaalverbruuik 0,34kwh
1701416412138.png



Luchtvochtigheid

Ik heb besloten om een luchtvochtigheids sensor in mijn fiesta te leggen, dit is niet de meest accurate sensor. Maar ik denk dat het niet om de exacte waardes gaat maar om de “delta”

Klimt rustig aan naar 91,1% en blijft daar stabiel... blijkt dat rond 21:00 de sensor besloot om stuk te gaan.
1701416441437.png


Om ongeveer 12 uur de pingi om de bestuurdersstoel gehangen, en een niewe sensor in de fiesta gelegd.
1701416458093.png

Als ik kijk naar de data tot 21:00, toen de sensor nog data door gaf, lijkt dat het een lager luchtvochtigheid is. Rond 21:00 91.1% vs 88.54%, niet een groot verschil, maar dit is zonder luchtcirculatie in de auto.

Nu auto gestart rond 12:00 , airco uit, blazers vol aan, luchtcirculatie op intern gezet.
1701416516125.png


En dan valt de luchtvochtigheid heel mooi naar 50%, echter nadat de auto is uit gezet loopt hij ook weer omhoog richting de 90%, maar de 90% haalt hij niet zoals voorgaande nachten!

Vandaag word er weer gewoon gereden in de fiesta, ik zal de airco uit houden, en vanavond hopelijk nog even luchtvochtigheid meten!


Ik vind dit een leuke test om te doen, alleen jammer dat ik niet echt een groot verschil zie, helaas heb ik ook geen gewone pingi dat ik kan vergelijken.

In ieder geval, ik heb geen spijt van de aankoop, en hij blijft mooi in de auto.
 
@RedCat Ik heb een temp and humidity sensor van alie gekoppeld aan mijn Domotica systeem thuis (Homey)
Oh en zo heb ik ook het stroomverbruik gemeten maar dan met een fibaro tussen stekker
 
  • Geweldig
Reactions: RedCat
Afgelopen week de pingi premium auto ontvochtiger besteld om eens te testen of dat een beetje werkt.



Tijdens de unboxing heb ik geen foto’s/video’s gemaakt, (dom)

Maar hij is simpel en effectief verpakt, de pingi een lader en een met een amerikaanse stekker, en een haakje.

Niks meer niks minder. Alles wat je nodig hebt.

Het enige nadeel voor mij is dat er een oplaadkabel bij zit van 30cm, dus het werd even zoeken naar een plek waar ik hem neer kon leggen aan de lader.

De pingi voelt degelijk aan, en ook hier zitten korrels of iets dergelijke in want het klinkt als een sambabal

Tijdens het opladen word hij warm, dus eigenlijk is het een normale pingi met ingebouwde magnetron!

Ik ben begonnen met de gebruiksaanwijzing negeren en hem zo ongeveer 22 uur aan de lader gehad (boekje zegt 20-25h) en omdat ik van data houd. Bij deze :D




Vermogen van opladen 10:50 t/m 8:50 (22h)
Bekijk bijlage 166137


Piek op aansluiten van 28w daarna 16W constant

Totaalverbruuik 0,34kwh
Bekijk bijlage 166138


Luchtvochtigheid

Ik heb besloten om een luchtvochtigheids sensor in mijn fiesta te leggen, dit is niet de meest accurate sensor. Maar ik denk dat het niet om de exacte waardes gaat maar om de “delta”

Klimt rustig aan naar 91,1% en blijft daar stabiel... blijkt dat rond 21:00 de sensor besloot om stuk te gaan.
Bekijk bijlage 166139

Om ongeveer 12 uur de pingi om de bestuurdersstoel gehangen, en een niewe sensor in de fiesta gelegd.
Bekijk bijlage 166140
Als ik kijk naar de data tot 21:00, toen de sensor nog data door gaf, lijkt dat het een lager luchtvochtigheid is. Rond 21:00 91.1% vs 88.54%, niet een groot verschil, maar dit is zonder luchtcirculatie in de auto.

Nu auto gestart rond 12:00 , airco uit, blazers vol aan, luchtcirculatie op intern gezet.
Bekijk bijlage 166141

En dan valt de luchtvochtigheid heel mooi naar 50%, echter nadat de auto is uit gezet loopt hij ook weer omhoog richting de 90%, maar de 90% haalt hij niet zoals voorgaande nachten!

Vandaag word er weer gewoon gereden in de fiesta, ik zal de airco uit houden, en vanavond hopelijk nog even luchtvochtigheid meten!


Ik vind dit een leuke test om te doen, alleen jammer dat ik niet echt een groot verschil zie, helaas heb ik ook geen gewone pingi dat ik kan vergelijken.

In ieder geval, ik heb geen spijt van de aankoop, en hij blijft mooi in de auto.
Duidelijk verhaal! Dank!
 
Als ik het goed begrijp is dit eigenlijk hetzelfde systeem als het oude zakje dat je als het verzadigd is in de magnetron moet stoppen, alleen is de magnetron nu vervangen door een ingebouwd verwarmingselement.

Nog wel een opmerking: als het 's nachts echt afkoelt, kan het zijn dat je nauwelijks verschil (tussen wel of geen vochtvanger in de auto) meet in luchtvochtigheid, maar dat er wel serieus verschil is: als het afkoelt en er meer vocht in de lucht zit, dan de lucht aan kan, slaat dat als condens neer (meestal binnenkant ramen omdat dat het koudste deel in het interieur is). Als je vochtvanger dat vocht dat normaal als condens op de ramen belandt weg kan vangen, betekent dat bij een echte winterse nacht dat je niet de binnenkant van de ramen hoeft te krabben!

Overigens heb ik al jaren zo'n ouderwets Pingi zakje voor in de auto liggen, en een vergelijkbaar zakje in één van de achterportieren, de zakjes gaan hooguit één keer per jaar in de magnetron, maar het houd de binnenkant van de ramen wel droog. Als ik last heb van beslagen ramen, is het altijd aan de buitenkant en altijd kort na het wegrijden, maar gelukkig zijn er ruitenwissers om dat op te lossen.
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Ik heb nu ook weer zo'n normale Pingi in het zonnetje gelegd. Had laatst één keer een laagje ijs aan de binnenkant van de voorruit (verder niet voorgekomen).
Ik weet niet of het behulpzaam is maar ik ben nu iets aan het testen wat op het VW Up! Forum als nuttig werd ervaren: bij het parkeren de luchtcirculatie op binnencirculatie zetten (dan bij het wegrijden niet vergeten de schuif weer om te zetten). Dit zou bij velen het beslaan van de ramen aan de binnenzijde verminderen (het topic had 57 pagina's, het schijnt nogal een groot euvel te zijn van de Up.. ) omdat het vocht van buiten dan niet/in mindere mate in de auto belandt.

@Cordoba ik vroeg me af: je schrijft dat het zo kan zijn dat je nauwelijks verschil meet in luchtvochtigheid terwijl er wel verschil is, namelijk wanneer de Pingi het vocht opvangt dat anders als condens op de ramen zou belanden. Dan zou de meter toch een lagere luchtvochtigheid aangeven, of werkt dat niet zo? Ervan uitgaande dat het opgevangen vocht in de Pingi niet mee gemeten wordt.
 
Nee, zo werkt dat niet: bijna iedere luchtvochtigheidsmeter geeft de relatieve luchtvochtigheid aan, dus als de omstandigheden veranderen (luchtdruk, temperatuur) verandert ook de hoeveelheid water die de lucht maximaal kan bevatten. Als dat in de buitenlucht gebeurt noemen we dat regen/neerslag. Als de luchtvochtigheid bijvoorbeeld bij de ramen (bij de meeste buiten geparkeerde auto's het koudste deel) rond de 100% zit, en het koelt nog iets af, dan condenseert dat. Dat is het lastige bij de relatieve luchtvochtigheidsmetingen. Het vocht dat uit de lucht verdwijnt (in de Pingi, of als condens) wordt niet meegemeten, zolang het niet weer opnieuw in de lucht wordt opgenomen.

Wat ik bij eerdere auto's nog wel eens deed: bij parkeren de lucht niet naar het voorraam maar alleen naar de voetruimte sturen: wat bij parkeren van een warme auto nog wel eens wil gebeuren is dat warme lucht met vocht daarin, vanuit de ventilatieroosters de auto in komt, en het vocht condenseert dan makkelijk tegen de voorruit. Als je de ventilatiegaten bij de voorruit dicht hebt staan, en bijvoorbeeld bij de voeten open, is die afstand naar de (koude) ruiten veel groter, en zal dus minder snel aan de binnenzijde van de ruiten condens geven.
 
  • Leuk
Reactions: Ester en RedCat
@Cordoba helder, dankjewel voor je uitleg!
En ook voor de tip wat betreft over de lucht naar de voetruimte sturen. Je bedoelt dus gewoon de stand (bij mij is dat zo'n draaiknop) op voeten zetten na het parkeren, of al tegen het einde van de rit die je maakt?

Ik weet niet of dit in het verlengde ervan ligt, maar ik had ergens gelezen dat, wanneer je tijdens het rijden de airco aan doet om beslagen ramen te voorkomen, je het beste de airco wat eerder kunt uitzetten dan dat je rit eindigt. Anders zou het vocht vanuit de airco ook weer bij het parkeren in de auto belanden, waardoor het juist averechts werkt (meer vocht in de auto).
Maar ik weet niet of dat klopt?
 
Bij parkeren (net voor je contact uitzet) is goed genoeg, die kleppen zijn vaak elektrisch gestuurd, daarom wel vóór je de motor uitzet. Airco uitzetten is wel van belang om dat iets eerder te doen, ook om muffe geur te voorkomen (door vochtig interieurfilter), dat doe ik normaal altijd een paar km voor ik de bestemming bereik.
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Als ik het goed begrijp is dit eigenlijk hetzelfde systeem als het oude zakje dat je als het verzadigd is in de magnetron moet stoppen, alleen is de magnetron nu vervangen door een ingebouwd verwarmingselement.

Nog wel een opmerking: als het 's nachts echt afkoelt, kan het zijn dat je nauwelijks verschil (tussen wel of geen vochtvanger in de auto) meet in luchtvochtigheid, maar dat er wel serieus verschil is: als het afkoelt en er meer vocht in de lucht zit, dan de lucht aan kan, slaat dat als condens neer (meestal binnenkant ramen omdat dat het koudste deel in het interieur is). Als je vochtvanger dat vocht dat normaal als condens op de ramen belandt weg kan vangen, betekent dat bij een echte winterse nacht dat je niet de binnenkant van de ramen hoeft te krabben!

Overigens heb ik al jaren zo'n ouderwets Pingi zakje voor in de auto liggen, en een vergelijkbaar zakje in één van de achterportieren, de zakjes gaan hooguit één keer per jaar in de magnetron, maar het houd de binnenkant van de ramen wel droog. Als ik last heb van beslagen ramen, is het altijd aan de buitenkant en altijd kort na het wegrijden, maar gelukkig zijn er ruitenwissers om dat op te lossen.
Gevoelsmatig (visueel) waren de 2e dag de ruiten een stuk minder beslagen, dus ja het werkt ook, echter heb ik daar geen data voor dus kan ik het niet bewijzen.

Ja dit is een hard plastic bakje met de pitten en een verwarmingselement. En ik twijfel welke ik voor de auto van mijn vriendin ga kopen, een paar min in de magnetron of 20 uur aan de lader…
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Mijn ervaring met die uit de magnetron, is dat hij soms langer in de magnetron moet dan de aanbevolen 6 minuten op 600W. Soms 2x zo lang voordat de stip weer blauw kleurt (roze = verzadigd en blauw = opgeladen).
Ik weet natuurlijk niet of de premium versie dit ook zal hebben, maar ik hou bij mijne altijd rekening met een langere oplaadtijd.
Misschien helpt dat bij je overweging.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Afgelopen week de pingi premium auto ontvochtiger besteld om eens te testen of dat een beetje werkt.



Tijdens de unboxing heb ik geen foto’s/video’s gemaakt, (dom)

Maar hij is simpel en effectief verpakt, de pingi een lader en een met een amerikaanse stekker, en een haakje.

Niks meer niks minder. Alles wat je nodig hebt.

Het enige nadeel voor mij is dat er een oplaadkabel bij zit van 30cm, dus het werd even zoeken naar een plek waar ik hem neer kon leggen aan de lader.

De pingi voelt degelijk aan, en ook hier zitten korrels of iets dergelijke in want het klinkt als een sambabal

Tijdens het opladen word hij warm, dus eigenlijk is het een normale pingi met ingebouwde magnetron!

Ik ben begonnen met de gebruiksaanwijzing negeren en hem zo ongeveer 22 uur aan de lader gehad (boekje zegt 20-25h) en omdat ik van data houd. Bij deze :D




Vermogen van opladen 10:50 t/m 8:50 (22h)
Bekijk bijlage 166137


Piek op aansluiten van 28w daarna 16W constant

Totaalverbruuik 0,34kwh
Bekijk bijlage 166138


Luchtvochtigheid

Ik heb besloten om een luchtvochtigheids sensor in mijn fiesta te leggen, dit is niet de meest accurate sensor. Maar ik denk dat het niet om de exacte waardes gaat maar om de “delta”

Klimt rustig aan naar 91,1% en blijft daar stabiel... blijkt dat rond 21:00 de sensor besloot om stuk te gaan.
Bekijk bijlage 166139

Om ongeveer 12 uur de pingi om de bestuurdersstoel gehangen, en een niewe sensor in de fiesta gelegd.
Bekijk bijlage 166140
Als ik kijk naar de data tot 21:00, toen de sensor nog data door gaf, lijkt dat het een lager luchtvochtigheid is. Rond 21:00 91.1% vs 88.54%, niet een groot verschil, maar dit is zonder luchtcirculatie in de auto.

Nu auto gestart rond 12:00 , airco uit, blazers vol aan, luchtcirculatie op intern gezet.
Bekijk bijlage 166141

En dan valt de luchtvochtigheid heel mooi naar 50%, echter nadat de auto is uit gezet loopt hij ook weer omhoog richting de 90%, maar de 90% haalt hij niet zoals voorgaande nachten!

Vandaag word er weer gewoon gereden in de fiesta, ik zal de airco uit houden, en vanavond hopelijk nog even luchtvochtigheid meten!


Ik vind dit een leuke test om te doen, alleen jammer dat ik niet echt een groot verschil zie, helaas heb ik ook geen gewone pingi dat ik kan vergelijken.

In ieder geval, ik heb geen spijt van de aankoop, en hij blijft mooi in de auto.
Hele test, leuk gedaan!
Ik heb m ook in de auto liggen en nu voor de eerste keer aan de “lader”.
Inmiddels is er ongeveer 12 uur verder, nog geen bolletje terug naar geel dus ik hoop dat morgenochtend hij weer in de auto kan.
Ik had al niet zo vaak echt beslagen ruiten, maar ik merk wel dat het tijdens rare avondritten de ruit niet meer beslaat. Dus voor mij iig worth it (mits hij herlaad).

Toch heb ik het gevoel dat de magnetronvariant stroomtechnisch economischer is.
 
Uhm magnetron op 600watt voor een uur is 600wh maar je hebt hem maar 10 min aan dus zit je op 100wh = 0.1kwh ipv 0,34 voor de elektrische… dus ja, dat is stroom technisch goedkoper :D