• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

PIR berekenen

Bouwe

Detailing trainee
17 jan 2022
14
25
Vanmiddag heb ik geprobeerd om de PIR te berekenen voor BH Autofoam maar kom op best wel grote getallen.

Ik heb een Nilfisk HD met 1;0bar en 7.9L per minuut aan waterdoorvoer. De Monello foamlans heb ik met 1L water gevuld en de knop volledig naar ‘-‘ gedraaid. Als de fles leeg is heb ik 19kg = 19L = 19000ml x 0.04 = 760ml aan BH autofoam. Dat lijkt mij best veel middel wat nodig is voor 1L aan foam. Doe ik iets mis?
 
Vanmiddag heb ik geprobeerd om de PIR te berekenen voor BH Autofoam maar kom op best wel grote getallen.

Ik heb een Nilfisk HD met 1;0bar en 7.9L per minuut aan waterdoorvoer. De Monello foamlans heb ik met 1L water gevuld en de knop volledig naar ‘-‘ gedraaid. Als de fles leeg is heb ik 19kg = 19L = 19000ml x 0.04 = 760ml aan BH autofoam. Dat lijkt mij best veel middel wat nodig is voor 1L aan foam. Doe ik iets mis?

Je doet het prima. Uiteindelijk heb je dan ook geen liter vol nodig in je foamlans gezien je er 19 liter door heen jast voordat hij leeg is. Waarschijnlijk heb je met een halve liter mengsel zelfs over. Bij lichte vervuiling een PIR van 2% en dan heb je nog minder nodig.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Ik ben het spoor even bijster. :) Voor een 1L mengsel heb ik volgens mijn berekening 760ml autofoam nodig en 240ml water. In vergelijking met bijvoorbeeld een Valetpro foam waarbij 1:4 wordt geadviseerd vind ik autofoam dan redelijk oneconomisch. En een liter had ik voor een V70 wel nodig met de Valetpro autofoam. :)
 

Bijlagen

  • 6F2565E0-108F-42C7-8167-10A7065E26CE.jpeg
    6F2565E0-108F-42C7-8167-10A7065E26CE.jpeg
    420,7 KB · Weergaven: 56
Ik meng de BH Autofoam ongeveer 1:10 in de Lancia met warm water. Met 500ml kan ik de auto altijd ruim infoamen.
 
@Istnogferarie 2.0 model :) Máár, ik pak hm net uit de schuur. En de knop is helemaal naar rechts/dichtgedraaid. Is dat dan plus of min? Begin aan mij zelf te twijfelen :p
 

Bijlagen

  • 1602ACFB-2B9D-481E-8BAE-4494E6D0EE94.jpeg
    1602ACFB-2B9D-481E-8BAE-4494E6D0EE94.jpeg
    169,9 KB · Weergaven: 66
Mijn Lancia 1.0 staat vrijwel altijd helemaal naar -. Dus minste verdunning.
Draai ik de knop verder open, dan meer verdunning en wordt de foam dunner/wateriger.
 
En bij mij staat hij dichtgedraaid, dus dan staat hij helemaal naar de min. Dan blijft het apart dat ik bij een PIR van 4% op een mengsel kom van 760ml autofoam en 240ml water. Of wat jij @MTyn en @Cloudie adviseren 500ml, dan kom ik op 380ml autofoam en 120ml water. Wellicht binnenkort toch nog even opnieuw aan de gang met de weegschaal.
 
In plaats van je gek te rekenen kan je beter gaan testen met verhoudingen.

Probeer gewoon een keer 1:10 in je Lancia 2.0. 50ml Autofoam en 450-500ml warm water. 100ml en een liter water kan ook natuurlijk.
Als de BH autofoam na 2-3 minuten ´open trekt´ op de zijkant van je auto dan zit je goed.
Je kan beter 2 of 3x met 1:10 foamen dan er in een paar minuten 760ml autofoam doorheen jagen.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en Bouwe
Met een keramische coating wilde ik, zeker met een niet PH neutrale foam, niet gaan aankloten maar zeker weten wat ik er in moet gooien. Maar met 1:10 kan ik het mij wel permitteren. ;)
 
Je had 19 liter toen je fles van 1 liter leeg was. De puur-mogelijkste PIR van jouw HD-lans-combinatie is daarmee 5,26%.

Wanneer je 1:10 gaat mengen in je fles wordt de daadwerkelijke PIR 5,26%/11 en dat komt neer op nog geen 0,5%. Verwacht daar geen wonderen van.

Doorgaans is 2% voldoende. Voor het gemak kun je 400ml in de fles doen, aangevuld met 600ml water. Dan zit je op 2,1%. Met een liter moet je toch ruim 2x de auto kunnen doen? Het is geen show-foam: bedekken, laten werken, afspuiten.

Ter info: ik gebruik bij 2% PIR, 125ml puur product op een iets kleinere Volvo V60. Andere HD en lans combinatie, dus niet 1-op-1 met jouw sitautie te vergelijken, maar 150-200ml product op een V70 vind ik niet gek.
 
  • Leuk
Reactions: Bouwe
BH is dunner en vandaag 2x mijn auto ingefoamed en voor wat het waard is doet dat spul goed zijn werk.
Pir doe ik niet aan gewoon 100ml BH en 900ml water…
 
  • Leuk
Reactions: Istnogferarie
Heel leuk dat veel mensen zeggen dat ze niets met PIR doen, maar dan betekend nog niet dat hun verhoudingen goed uit komen bij een ander.

Wanneer ik 1 liter in de lancia gooi en volledig in een emmer leeg spuit kom ik op 8,4 liter uit. De uiteindelijke menging is bij mij, met dezelfde 1:10 verhouding, dan 2x zo sterk t.o.v. OP. Dat is de hele reden dat PIR uitrekenen (wat je maar 1x hoeft te doen) helemaal geen slecht idee is. Hoeveel % je uiteindelijk hanteert mag ieder zelf weten en kan ook goed afhangen aan de vervuiling en de snow foam zelf, maar om te stellen dat 1:10 universeel goed is vind ik te kort door de bocht....
 
  • Leuk
Reactions: Jansen en ArnoP
Bij mijn configuratie (Lancia 2.0) en een Nilfisk 180 bar machine heb ik een PIR van iets meer dan 2% wanneer ik onverdund de snowfoam in de lancia doe en de knop op minimaal product zet, en daarmee is het verbruik zeer laag, met een klein laagje product in de lans kom ik een heel eind. Dus niets 1:10 mengen in mijn situatie.
 
Ik haak even in op dit topic. Ik heb ook de Lancia 2.0 aangeschaft en als hoge druk een Parkside PHD 170 B2.

Vandaag wilde ik de PIR berekenen. 500ml water in de fles gedaan. In een emmer gespoten. Na 100ml was de emmer van 10 liter vol. De overige 400ml was op de + stand in ongeveer 5 liter op....

Monello foam 50/50 gemengd.
1. Op de - stand komt er de eerste 2 seconden geen schuim uit. Ook is het extreem waterig dan. Elke keer gebeurt dat dus pistool inknijpen (zelfde sessie).
2. Op de + stand is die enorm dik en geen problemen bij start/stop foamen...

Betekent dit dat ik de kleinere nozzle in de foam gun moet doen?