• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Plastic Komplampen v.s Monello

bassiequick

Detailing rookie
1 dec 2009
144
0
Goedendag,

Ik kwam niet zo snel op een antwoord via google en de zoekmachine, dus vandaar mijn vraag.

Ik vroeg me af of er iemand is die ervaring heeft met verweerde plastic koplampen die bestreden zijn met Monello Raffini producten?
Ik lees veel over wetsanden maar deze spullen heb ik niet tot mijn beschikking en het lef ben ik bang ook niet.

Is er wat van te maken denken jullie met bijv inizio? En wat is het ergste wat me kan gebeuren?

Grt Bassiequick

3 x ik:-"
 
Ik heb geen ervaring met koplampen maar wel met achterlichten. De achterlichten van mijn RS heb ik met Mezzo op wit en licht groen/zwart met Finale. Je moet wel erg oppassen met de warmtontwikkeling, vooral met een rotary. Zou eerst een testspot maken voordat je met Inizio aan de slag gaat. Plastic is uiteraad veel zachter dan glas.
 
Ik heb de koplampen van een Citroen Saxo op deze manier gedaan.
Mezzo op een oranje Spott Buff pad
Hierna nabewerkt met Mezzo op een witte pad (heb hier geen spotbuff van).
Resultaat was subliem....

Zal eens kijken of ik een fotootje heb.
 
Hey Paulus,

Sorry ik zal wat duidelijker zijn, ik ga eerst testpot maken met finale/mezzo en verschillende pads en dan evt gele pad en inizo als het echt niet wil.
Ik ga gebruik maken van me dap500.

Goede tip van de warmte ontwikkeling!
Ik was benieuwd of er mensen waren met ervaring van het ''dappen'' met monello op lampenplastic.
 
Voor de achterlichten heb ik ook de DAP gebruikt:

DSC_000987.jpg


Dit is het resultaat van een half uurtje werk. Had de lampen wel gedemonteerd.
 
Monello werkt prima,maar ik heb ze eerst met waterproof geschuurd.
Denk erom niet zomaar wat schuurpapier gebruiken. Te grof is niet goed.
Probeer het eens op een oude koplamp van een schade auto ofzo,zo heb ik het ook eerst geprobeerd.
Succes ermee.
 
Ik heb twee weken terug voor het eerst een set behoorlijk verweerde koplampen aangepakt op een 10 jaar oude Audi A6.

Destijds heb ik bij carclean om advies gevraagd en het volgende mee gekregen:


1 100876 Meguiar's Professional - Unigrit Finishing Paper - 2500 Grit - 1 vel € 2,49 € 2,49
1 100895 Meguiar's Professional - Unigrit Finishing Paper - 1200 Grit - 1 vel € 1,99 € 1,99
1 100886 Meguiar's Professional - Unigrit Finishing Paper - 1500 Grit - 1 vel € 1,99 € 1,99
1 100780 Wolfgang - Plastik Surface Sealant - 236ml € 21,99 € 21,99

Ik heb ook nog een Megs sanding blokje te leen meegekregen omdat er geen op voorraad waren.

Wetsanden was eigenlijk heel goed te doen. Kostte wel veel tijd maar je kunt redelijk weinig fout doen op koplampen (behalve te weinig schuren) met deze materialen.
De stappen waren.

1200 grit horizontaal schuren totdat de lamp egaal opgeschuurd was, en er geen verwering meer zichtbaar was
1500 grit verticaal schuren totdat alle horizontale sporen weg waren
2500 grit horizontaal totdat alle verticale sporen weg waren.
Bij alle stappen de boel nat gehouden met PB Spray & Wipe 1:1 verdund. En niet vergeten alles goed af te tapen van tevoren!!!

Daarna met de DAP aan de slag:

Inizio op oranje, Mezzo op wit en Finale op Zwart.

Uiteindelijk nog een laagje Wolfgang Sealant er overheen ter bescherming. Dit moet iedere 3 maanden herhaald worden omdat de affabriek beschermlaag weggeschuurd is.

Het resultaat was verbluffend. Glashelder en vele honderden Euros bespaard op een nieuwe set!
 
bassiequick zei:
Ik was benieuwd of er mensen waren met ervaring van het ''dappen'' met monello op lampenplastic.

Gaat prima hoor ! Eerst clayen en dan net als bij auto lak gewoon DAP'pen van zwaar naar licht.
Heb het nu gedaan op :
- Opel Astra's (G & H),
- Mercedes Vito,
- Kia Sorento,
- Nog wat modellen (moet ik even terugzoeken)


Wat "Paulus" zegt over warmte icm een rotary klopt wel, met een DAP hoef je je daar niet teveel zorgen over te maken als je maar niet (veel) te lang op een hoog toerental met een te grove combi door blijft gaan.
Mijn ervarig is wel wel dat je vaak minimaal oranje icm Mezzo nodig hebt om een begin te krijgen, kan best zijn dat dat bij jou lichter of zwaarder moet zijn.

Let wel even op dat je alle hoeken om de lampen goed afplakt, laatste wat je wilt is dat de backingplate van de DAP tegen een hoek van je lak aankomt.

Om wat voor auto gaat het trouwens ?
 
bedankt allen voor jullie reacties.

Het gaat om een toyota yaris, deze heb ik al vaker gespot met doffe lampne:confused: .
Ga jullie tips meteen over 30 min al testen en laat dan weten hoe het gegaan is of evt miss foto's erbij.

vind ik deze ineens https://forum.Carclean.com/cc_postst9365/Koplampen-Toyota-Yaris-99.aspx

super ! blijkt zacht kunstof te zijn
 
Hey ik helaas geen foto's genomen maar ik heb de lamp kunnen herstellen met 70%.
Meer was gok ik mogelijk geweest met wetsanden maar eigenaar was tevreden!
Combi: Oranje pad met inizo.
witte pad mezzo.
Zwarte pad finale.