• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Poetsen / Detailen slecht voor je autolak?

Roeland

Detailing rookie
8 okt 2009
141
0
Met deze vraagstelling begeef ik me in het hol van de leeuw denk ik.
Even een kleine intro:

Ik ben een beginnend maar wel fanatieke poetser / detailer aan het worden.
Had al de nodige Meguiars spullen gekocht en deze met volle tevredenheid gebruikt maar na het actief gaan lezen op dit forum bemerkt dat ik evengoed (of zelfs beter...) andere producten had kunnen kopen, maar ja gedane zaken nemen geen keer , echt miskopen zijn het niet maar er is meer dan Meguiar's heb ik wel ontdekt ..........
Nou heb ik een aantal collega's zo gek gekregen dat zij ook aan het detailen zijn geslagen maar met andere krijgen we nou de discussie over de "schade" die je aan je lak toebrengt door al dat gedetail!
Deze discussies roepen ook wel twijfel op, toch.
Tot in hoeverre haal je van de dikte van je blanke lak af als je de auto een "complete beurt" geeft en is dit met handmatig detailen minder dan met bijv. de DAP?
Haal je helemaal niets van de blanke lak af of praat je dan over microns?
Is er een maximum hoe vaak je je auto kunt detailen zonder dat je op den duur door de blanke lak heengaat of mag je net zoveel detailen als je wilt?
Ik zit al een tijdje stevig aan een DAP te denken maar door de hoeveelheid informatie op het forum ben ik de weg in het bos een beetje kwijtgeraakt en DAP nog steeds niet dus.
Het lijkt me zo ideaal om van dat handmatige gedoe af te zijn en je kunt door een DAP langer door gaan voor een goed resultaat, waar je met de hand gewoon stopt omdat je het niet meer op kunt brengen om nog een keer hit te maken voor het beste resultaat.
Wie kan een zinnig respons geven over bovenstaande vragen / stellingen?
 
Allereerst: slecht voor je autolak? Totale onzin! :no
Die woorden komen vaak van mensen die een hekel hebben aan poetsen/detailen of niet weten wat het is.

Met de hand praat je over halve microns denk ik, als je het al kunt meten, met een DAP hooguit 1 micron schat ik, is lastig te zeggen omdat dit per lak kan verschillen, pad en product spelen ook een rol. Gemiddelde lakdikte is tussen de 100 en 150 micron. In de jaren dat jij de auto in bezit hebt zul je die lak heud niet wegpoetsen! :no

En over de DAP? Gewoon doen! het scheelt je een hoop zweet en en resultaat is beter/mooier! :-)^
 
Toevallig ook vandaag hele discussie op mijn werk gehad over poetsen en zelfs ook
meerdere malen met mijn vader deze discussie gevoerd...Je moet je auto niet te vaak waxen of poetsen dat is slecht voor je lak, ben je nou alweer aan het poetsen "je houd geen lak meer over" enz enz enz op een gegeven moment houd het op. En elke vrijdagmiddag krijg ik te horen op mijn werk: jij gaat zeker weer je auto dit weekend schoonmaken....

Ik vind het prima, hoe vaak ik het ook probeer uit te leggen.
 
Hier ook elk weekend: alweer aan het auto wassen/poetsen... En die DAP: gewoon DOEN! Krijg je echt geen spijt van!
 
Ach het is met detailen net zoiets als met Harley rijden:
If i had to explain you wouldn't understand.




(en kom der maar in Adrie:-" )
 
tegen lastige omstanders verkoopt Carclean ook T-shirts ;)

Over de DAP moet je niet nadenken, die moet je gewoon kopen (neem het Raffini starterspakket dan heb je gelijk bijna alles wat je nodig hebt). Eenmaal aan de DAP snap je niet meer waarom je überhaupt over de aanschaf hebt getwijfeld :)

En poetsen slecht voor de lak? Denk eens aan de wasborstels vol vuil en zand die anderen in de wasbox over de auto sleuren. Een keer raden wat slecht is ......
 
Dat soort lastige omstanders noemen ze bij de oosterburen klugscheissers (iemand die zelfs slim kan poepen)

Een quote van Johan Cruijff doet het ook vaak goed;
"Als ik zou willen dat je het begreep, zou ik het wel beter uitleggen"

Hans
 
Als ik de vraag of constatering te horen krijg "poetsen is toch slecht voor je lak" luid mijn antwoord steevast.... Inderdaad als JIJ het op mijn auto doet is dat erg slecht voor m'n lak en tevens ook voor jou :lol

@ Hans, die gaan we d'r in houden :-)^
 
Dennis (Dibbuz) heeft een paar keer metingen bijgehouden op zijn eigen auto, hij polijst zijn auto meestal erg licht en ik geloof dat na 2 jaar er amper iets van de lak af is.

Onze testkappen die krijgen wetsanding, compounding en andere mishandelingen te verduren en pas na vele clinics zie je hier en daar een plek door de lak heen, maar dat is echt zware mishandeling.
 
Het is echt wel slecht, daarom geven we met z'n allen tonnen uit aan detailingmiddelen ;)
Denk dat dat diegene op je werk die zeggen dat het slecht is, nu net diegene zijn die elke week door de krasstraat heen scheuren en op een mooie zomerdag met turtlekwak aan de gang gaan :)
 
Tim zei:
Dennis (Dibbuz) ...blablabla
Klopt, minstens 2x per jaar polijsten en ik kan nog geen echt verschil ontdekken omdat het soms 1-5 micron kan schelen als je een paar mm verderop meet.
Dus totaal GEEN zorgen dus...
 
Tuurlijk is het slecht voor je portemonnee.

(Soepergrover leest de topic titel nog eens goed :eyes )

O, wacht je lak... :| Dacht dat we het met zijn allen deden om die nou juist in goede conditie te houden/krijgen.
 
Ga je elke maand grof polijsten of schuren, ja dan is het snel afgelopen.
Je moet wel je gezonde verstand gebruiken natuurlijk.
 
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

hier een voorbeeld als bij aflevering even een paar krassen uit de motorkap gepoets worden .dus te veel poetsen en niet weten wat je doet schaad dus wel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is slecht te zien, maar dit lijkt eerder verkeerd gepoetst. Als de blanke lak weg zou zijn dan zie je meestal kleurverschil, maar de glans is veelal gelijk.
 
Roeland, je hebt volgens mij genoeg antwoord gekregen hierboven, dus daar ga ik maar niets aan toevoegen.

Ik hoop wel, dat je het ook gelooft, omdat je zoals je zelf al zei, je natuurlijk wel "in het hol van de leeuw" bevindt :-b . Maar als je met beleid detailt, dan is dat de beste optie om je lak in goede staat te houden, beter dan niets doen of de krasstraat.

Ik wil nog wel even zeggen dat ik het heel goed vind, dat je deze vraag gewoon hebt gesteld. Veel anderen zullen het misschien hebben willen vragen, maar hebben het hier niet gedurfd. Gewoon vragen wat je op je hart hebt dus!:-)^
 
Je hoeft niet bij elke detailbeurt grof aan het polijsten te gaan. Ik polijst mijn auto eenmaal per jaar volledig. Hierbij maak ik gebruik van een middelhoge cuttingfactor. Daarna houd ik mijn auto bij met producten met geen of een minimale cuttingfactor. Hiervoor gebruik ik meestal handmatig Swissvax Cleaner Fluid, waarna ik mijn auto in de wax zet. Mocht het nodig zijn door bijvoorbeeld een bal van spelende kinderen in de straat, dan werk ik deze plekken plaatselijk bij.
 
SpeeDJ, ik heb inderdaad voldoende antwoord gekregen om mijn vraag.
Uiteraard detail ik er vrolijk op los (mijn wensenlijstje bij Carclean staat nog vol genoeg) maar het leek me zinvol om antwoorden te krijgen van pro's en fanatieke amateurs die eigenlijk voor een pro door kunnen gaan.
Kan ik m'n collega's een flink om de oren slaan met alle bovenstaande reacties!
Bedankt allemaal voor jullie input!

Groeten,
Roeland.
 
Ik ben ook nog een leek wat poetsen betreft, maar het is leuk om te horen dat andere mensen precies het zelfde meemaken als ik.:-b

Alweer aan het wassen en poetsen? je poetst er nog een gat in, dat soort opmerkingen.:lol
 
marco verkerk zei:
....je poetst er nog een gat in, dat soort opmerkingen.:lol

Het kan wel hoor. Ik had in mijn studententijd een flatgenoot die altijd met commandant (groene blikje) aan de gang ging.
Na een jaar of wat zat hij in de kofferklep toch echt op de grondlak.

Hans