• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Polijsten met de hand - Welk middel?

VW-fan

Detailing addict
10 dec 2017
94
63
46
Dag allemaal,


Ik werk al even met mijn stappenplannetje, maar begin wat te twijfelen over het polijsten en voeden. Wie denkt even met mee?

Na het wassen en kleien gebruik ik meestal Poorboy's world professional polish, daarna de Poorboy's world black hole voor het voeden. Voor ik de auto in de Collinite 845 wax zet.

Volgens mij is de Poorboy's world professional polish overbodig als ik daarna de Poorboy's world black hole gebruik.. Klopt dit? Ik merk geen verschil en volgens mij is de werking bijna het zelfde?

Welk middel kan ik eventueel als alternatief gebruiken om de auto handmatig licht (fijne korrel) te polijsten? En is voeden na het polijsten überhaupt nog nodig?

Ik hoor het graag van jullie!
 
Ik neem aan dat je handmatig 'polijst' en niet met een machine. Je kunt een heel klein stapje grover gaan door Professional Polish 2, of bijvoorbeeld Monello Finale te gebruiken in combinatie met een witte handpad. Met de gewone PB-PP heb je weinig of geen correctie, dus heeft de Black Hole wel een functie, maar als je na het gebruik van PP niet de boel ontvet voor een grondige inspectie, verhult de olie in de PP kleine defecten en dat is dus hetzelfde effect als Black Hole.
 
  • Leuk
Reactions: VW-fan
Ik neem aan dat je handmatig 'polijst' en niet met een machine. Je kunt een heel klein stapje grover gaan door Professional Polish 2, of bijvoorbeeld Monello Finale te gebruiken in combinatie met een witte handpad. Met de gewone PB-PP heb je weinig of geen correctie, dus heeft de Black Hole wel een functie, maar als je na het gebruik van PP niet de boel ontvet voor een grondige inspectie, verhult de olie in de PP kleine defecten en dat is dus hetzelfde effect als Black Hole.
Ah ok!

Professional Polish 2 is dus ook goed met de hand aan te brengen?

En waarom het gebruik van een witte handpad?
 
Hallo MusicFreak :D

Pro Polish: Paint cleaner (De lak chemisch reinigen)
Black Hole: Glaze (Bevat veel olien om de lak te ''voeden'' en meer glans te creëren, bevat ook paint cleaner)
Polijstmiddel: Een minuscuul laagje blanke lak verwijderen, dus ook krasjes en verwering.

Je stappenplan is prima. ;) De wast de auto, hardnekkige vervuiling verwijder je met kleien, vervolgens reinig je de lak, voeden van de lak en dan afwaxen.


Als je een stapje verder wilt, kan je inderdaad gaan polijsten. (In dit geval handmatig). Persoonlijk zou ik dan een fijn polijstmiddel nemen i.c.m. een witte handpad van Monello. Deze heeft de juiste stevigheid om een fijn polijstmiddel te verwerken.
Dit polijsten doe je dan om fijne krasjes en verwering definitief te verwijderen c.q. weg te slijpen, in tegenstelling tot de lak reinigen en daarna met een glaze de boel ''verhullen''.

Als je een vrij harde lak hebt, (je hebt een VW?), dan zal een fijn polijstmiddel misschien té fijn zijn en zal je misschien wat meer hoogglans creëren, maar heb je niet genoeg power om krasjes weg te slijpen. Om deze reden is het dan ook handig om meerdere combinaties van pad en polijstmiddel-gradaties in hus te hebben en te kijken wat goed voor je werkt.
 
  • Leuk
Reactions: VW-fan
Om echt wat polijstkracht te krijgen moet je een combinatie hebben van een polijstmiddel en een pad die hard genoeg is. Als je bij wijze van spreken in plaats van een polijstpad een pak watten gebruikt verdwijnen de polijstkorrels in de watten en oefen je met de polijstkorrel geen kracht uit op de lak. Een witten handpad is de zachtste pad waar je nog mee kunt polijsten, alleen als je auto's hebt met hele zachte lak kun je soms polijsten met een iets zachtere pad.

Om serieuze krasjes/krassen te behandelen moet je naar middelgrof polijstmiddel met een hardere pad, (en dan afschalen naar fijn polijsten) maar begin gewoon met de fijnste polijststap, dan zie je wat het doet. Overigens hoef je bij fijn polijstmiddel niet bang te zijn dat je veel lak weg haalt, als je daar 1 micron mee weg polijst, ben je handmatig echt wel een dagdeel aan het polijsten op een klein stukje. (Normale dikte van de blanke laklaag ligt normaal in de tientallen microns)

Grover dan middelgrof polijsten moet je met de hand niet doen: bij grof polijsten hou je een lichte waas (kleine krasjes) over, die je daarna door fijnere stappen te polijsten weer weghaalt, maar hiervoor zijn enorm veel polijstbewegingen nodig, dus handmatig niet te doen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: VW-fan
Thanx voor jullie reacties! Het is me nu weer een stuk duidelijker!

Dan laat ik het echte polijsten voorlopig wel even zitten en ga ik gewoon door met het stappenplan zoals bedacht/geadviseerd.

De VW (inderdaad) is vorig jaar volledig machinaal gepolijst bij een carcleaner nadat hij bedorven was met kalkvlekken (zie mijn draadje) door een schoonmaakbedrijf.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba