• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Polijsten RVS delen en bumper klassieker

Arjan Verkade

Detailing chief
16 jun 2009
319
85
Ik wil mijn klassieker binnenkort eens met de machine polijsten.

Hoe moet ik omgaan met het RVS wat op de auto zit?
Ik heb het wel eens met de hand gedaan, dan komt de glans er flink in, alleen is niet voor hele lange tijd. De krassen zijn dan gewoon tijdje minder zichtbaar.

Hoe kan ik daar het beste met de machine mee omgaan? Kan ik hetzelfde polijst middel gebruiken als voor de lak?
Ik verwacht zeker geen 100% resultaat want dan moeten ze echt aangepakt worden te beginnen met schuurmachine waarschijnlijk.

Wat te doen na het polijsten? Wax? Of kan het bijvoorbeeld ook in een coating gezet worden?

Enkele voorbeelden (foto's in TL licht maken het wat erger lijken dan het in werkelijkheid is)

8Ba6fkjjszEBumHookG7_Q=w1769-h1326-s-no?authuser=0.jpg


WEB65a70LGN9D6kSIdt4Fk=w1769-h1326-s-no?authuser=0.jpg


vpr56oJZIEZ50eePIyrNrM=w1769-h1326-s-no?authuser=0.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Weet je zeker dat het rvs is? Lijkt mij meer chroom.

Vergeet de polijstmiddellen voor lak en de metal polish producten want die gaan weinig uithalen. Met deze middelen sta je her materiaal alleen maar te aaien en oppervlakkige vervuiling te verwijderen.

Wat je eigenlijk nodig hebt, is sisal, satineerschijven of katoenen lappenschijven.

Helaas is het niet toegestaan om rechtstreekse linkjes te posten, maar zoek eens op polijstweb. Mark Jorna is gespecialiseerd in het bewerken van metalen.
 
Normaal voor de jaren 50 t/m eerste helft jaren 70 is vaak dun metaal met een laagje chroom voor bumpers en sierlijsten, RVS is voor die periode zeker niet standaard, al hoor je soms dat originele chroomdelen vanwege roest vervangen worden door (imitatie) RVS delen.

In de tijd dat deze auto's tot het normale verkeer behoorden, werd dit chroom door liefhebbers met de hand gepoetst met een chroompolish. Ik vraag me alleen af of je dit met de hand nog echt strak krijgt, en machinaal durf ik niet te zeggen wat je hier nu voor moet gebruiken. Een bol of kegel van foam kun je misschien wel veel oppervlak raken, maar of dat nu ook echt resultaat geeft, en welk polijstmiddel is dan geschikt? De deurgrepen voor zo'n ID19 lijken me ook buitengewoon lastig door het groevenpatroon.
 
  • Leuk
Reactions: Arjan Verkade
Ik denk zelf ook dat het materiaal te hard is. Maar als ik het eerder met de hand deed gaat het wel flink glimmen, ik vermoed dat je vooral het vuil eruit polijst.

Het betreft een DS 23 IE Pallas, vandaar dat er zoveel RVS op zit.
De dakrand, stootlijsten en dorpelplaten zijn allemaal RVS. De bumper lijkt erop, maar schijnt een iets andere legering te zijn waar ik de naam even van kwijt ben.
Er zit ook chroom op, met name de kofferbak scharnier en de handgrepen (binnen en buiten). De scharnieren zijn al eens opnieuw verchroomd en ziet er prachtig uit. De handgrepen zijn verloren zaak, het zalmak materiaal eronder is relatief zacht en gaat dan flink pitten door de jaren heen. Die zullen ooit vervangen moeten worden.

Ben het met jullie eens dat in die tijd bumpers vaak verchroomd waren, zover ik weet is dat bij Citroën nooit gedaan. In Amerika vrij normaal, daar zie je ook vaak pitten of barstjes in het chroom.

Misschien dat ik het gewoon lichtjes mee polijst, de ergste schade die ik kan doen is dat de pad zelf stuk gaat denk ik :joy:
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Ik had gezien dat de deurgreep niet van de bekende DS19 was, en herinnerde me dat een oom van mij destijds een witte ID19 had met electronische brandstofinspuiting en met het stuur meedraaiende koplampen, en die had ook dergelijke deurgrepen, vandaar dat ik het over ID19 deurgrepen had.

Van diverse VW's van mijn vader uit de jaren 60 en 70 weet ik dat die bumpers altijd ellende gaven: bij uiteinden en bevestigingsbouten vaak roest op de randjes, en bij een deukje in de bumper ging dat altijd gigantisch roesten, en doordat het basismetaal dat verchroomd was erg dun was, gaf dat altijd lelijke plekken, die niet meer te herstellen waren.