• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Polijsten: Sierlijsten, Logo's, trims

M1997

Detailing rookie
1 apr 2020
8
15
Goedemorgen,
Ik ben nieuw op dit forum.
Ik heb al een hoop informatie kunnen vinden, helaas vind ik niet alles wat ik zoek. Dit komt mogelijk omdat ik niet alle exacte benamingen weet van sierlijsten etc.
Ik rij zelf met een zwarte Mercedes e klasse van 2014.

Als beginner en groentje in de Detailwereld ben ik van plan mijn eigen auto te gaan polijsten, deze zit vol met ''carwash'' krassen.
Na enkele dagen op internet rond speuren en filmpjes kijken heb ik mij de DAP Evo aangeschaft in combinatie met Monello Compounds en als afplaktape: blauwe 3M.
Nu ik voor mijn auto sta begint mijn hoofd toch licht te kraken.. wellicht dat jullie mij hier antwoord op kunnen geven.
- Hoe om te gaan met logo's (deze wil ik liever niet verwijderen) hoe plak je ze dan goed af of kan ik ze mee polijsten?
- Hoe om te gaan met chrome sierdelen (plastic?) zoals: chroomstrip op kofferbak, chrome grill, chrome lip onder bumper.
- hoe om te gaan met de sierstrips die een beetje alluminiumachtig/ chroomachtig uitzien op de deuren?
- Hoe om te gaan met de knipperlichten, deze zitten verwerkt in de spiegel (afplakken?)
- de deurklinken zijn van boven ook voorzien met een chromelaag ook hier weer de vraag: afplakken of meenemen?
- deurstijl gespoten kunstof? meepolijsten of niet?

ik weet dat vele vragen vast terug te vinden zijn op het forum, maar zoals aangegeven heb ik veel gezocht maar helaas niet alles kunnen vinden.
ik heb enkele foto's toegevoegd ter verduidelijking, foto's zijn van hetzelfde model auto maar niet van mij.
ik zie jullie reacties graag tegemoet komen, alvast bedankt!
uiteraard zal ik enkele foto's van het resultaat posten als ik klaar ben!
 

Bijlagen

  • d85eeabd-7d66-4683-9fd2-001ab2bcd102_95e200a3-2392-4832-8574-d03ce8543595.jpg
    d85eeabd-7d66-4683-9fd2-001ab2bcd102_95e200a3-2392-4832-8574-d03ce8543595.jpg
    83,3 KB · Weergaven: 0
  • IMG_0573.jpg
    IMG_0573.jpg
    29,9 KB · Weergaven: 0
  • maxresdefault.jpg
    maxresdefault.jpg
    107,4 KB · Weergaven: 0
  • Mercedes-E300-Hybrid-6-630x337.jpg
    Mercedes-E300-Hybrid-6-630x337.jpg
    49 KB · Weergaven: 0
- Hoe om te gaan met logo's (deze wil ik liever niet verwijderen) hoe plak je ze dan goed af of kan ik ze mee polijsten?

Logo's polijst ik altijd mee. Tenminste, op de achterklep. Aan de voorkant word het in jou geval wat lastiger met de ster in de grille. Let wel op. Gebruik niet teveel polijstmiddel op je logo's. Want dan gaat dat weer tussen je logo's zitten.

- Hoe om te gaan met chrome sierdelen (plastic?) zoals: chroomstrip op kofferbak, chrome grill, chrome lip onder bumper.
Deze polijst ik altijd ook. Maar wel met een fijne polijstpasta en pad. En soms met de hand als ik er machinaal moeilijk bij kan. Monello Finale doet het hier prima op!

- Hoe om te gaan met de sierstrips die een beetje alluminiumachtig/ chroomachtig uitzien op de deuren?

Monello Finale / Poorboys Professional Polish. Gewoon voorzichtig met het handje!

- Hoe om te gaan met de knipperlichten, deze zitten verwerkt in de spiegel (afplakken?)

Deze zal ik zelf lekker afplakken. Swirls ga je hier toch niet snel op zien. Dus gewoon afplakken.

- de deurklinken zijn van boven ook voorzien met een chromelaag ook hier weer de vraag: afplakken of meenemen?

Monello Finale of Poorboys Professional Polish!

- deurstijl gespoten kunstof? meepolijsten of niet?
Ik neem aan dat je dat hoogglans zwarte pianolak deel bedoeld? Dat kun je gewoon polijsten. Begin wel met een lichte polish en pad!
 
Alhoewel je een Assistent In Opleiding het werk kunt laten doen
Gaat het bij een AIO om een all in one product dat in een keer tot resultaat leidt

Met de machine over een logo kan inhouden dat je de pad verknalt
Persoonlijk doe ik dat stukje met de hand.
 
Tips voor polijsten staan er. Grote stukken 'beschermen' maar ook ter voorkoming van veel poetswerk volgende tips:

Bij de Benz valt het wel mee maar in zijn algemeenheid, grote stukken kun je bedekken met een stuk krant. Bijvoorberld complete ruit of grill. Een wiel bijvoorbeeld met een vuilniszak. Een spiegel met een boterham zak, pedaal emmer zak. Even vastzetten met een stukje tape. Scheelt veel werk en tape

Bij sommige producten krijg je de witte waas op plastic delen, die veel werk geeft met verwijderen. Is afplakken minste werk.
 
Goedemorgen allemaal,
Bedankt voor jullie tips, hier kan ik zeker mee aan de slag!
Ik heb gisteren de kofferbak deksel gepolijst (Oranje Pad: Monello Compound 5/5, Witte pad: Monello Polish 3/5, Zwarte pad: Monello Finish 2/5)
in de volgorde: Horizontaal / Verticaal 4 keer op en neer dit hele proces heb ik 2 keer herhaald omdat de auto dusdanig vol krassen zit dat na de eerste keer nog een hoop zichtbaar was.
Nu zie ik onder het Led licht en in zonlicht op een paar plaatsen nog lichte krassen, deze zijn met het hoog nauwelijks zichtbaar maar toch zou ik deze er graag nog uitkrijgen. De krassen zitten niet door de lak heen, iemand hier nog tips voor?
Vanavond of dit weekend ga ik verder aan de auto.
Nogmaals bedankt voor jullie advies!

Natuurlijk was ik zo slim om geen foto te maken voordat ik ben begonnen.
Foto 1: Gepolijste kofferbak deksel
Foto 2:kofferbak klep zelf, deze heb ik nog niet gedaan.De krassen op de deksel waren net zo erg als op deze foto
 

Bijlagen

  • 20200401_184153.jpg
    20200401_184153.jpg
    107,6 KB · Weergaven: 0
  • 20200402_072655.jpg
    20200402_072655.jpg
    168 KB · Weergaven: 0
Ik zie nu dat je driestaps gepolijst hebt en dit twee maal herhaald hebt (grof - middel - fijn - grof - middel - fijn)?

In eerste instantie begin je niet met je zwaarste polijstmiddel en -pad. Eerst begin je door een zogenaamde testspot te maken. Dat wil zeggen dat je met een fijne combi begint en bekijkt of dit voldoende resultaat heeft. Zo niet, dan schaal je op naar een iets grovere combi, totdat je de juiste combi polish en pad gevonden hebt om (eventueel met meerdere hits) de gewenste correctie te behalen. Dan schaal je weer af om de haze van de zwaardere polijststappen weg te polijsten en voor hoogglans te zorgen. Als je dit bepaald hebt, dan kun je de rest van de auto volgens dit recept aanpakken.
Zowel bij de testspot als bij het overige polijsten is het zaak om tussendoor steeds goed te ontvetten en het resultaat te inspecteren voordat je beslist wat de volgende stap gaat zijn. Maar zolang je de krassen nog niet verwijderd hebt, blijf je dus met je zwaarste combi meerdere hits achter elkaar doen, voordat je weer af gaat schalen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je duidelijke uitleg.
Dus als ik het goed begrijp blijf je grof polijsten tot dat de krassen eruit zijn en vervolgens bouw je af volgens je stappenplan? (uiteraard eerst de testspot maken om te kijken welke combinatie je nodig hebt)