• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Polijsten van curves in paneel

BOBO

Detailing trainee
8 dec 2018
49
30
Wat is de beste techniek om curves in een paneel te polijsten?
Vb zie foto, motorkap Alfa Romeo.
Screenshot_20181209-150954_Gallery.jpg
 
Een DA stopt bij dit soort rondingen. Als ie dit niet zou doen ga je uiteindelijk te makkelijk door de lak heen.

Een kleinere pad/machine is een oplossing of een Rotary met beleid. Rotary's stoppen niet op dit soort rondingen.
 
Als je de DA kantelt en druk geeft op de curve lukt het, maar weet niet of dat de bedoeling is.
 
Ik polijst deze ''randen'' inderdaad met een kleine pad, maar als de verhoging niet heel groot ga ik met de pad vanaf het vlakke deel over over deze rand. Ik raak hem dan in een hoek van zo'n 45 graden. De draaiing stopt dan niet. (Excentrische machine - Foam pads)

Ik doe dit nadat ik hier op het forum een filmpje zag van (ik dacht Kevin Brown) waarbij hij deze verhogingen schuin benaderde. Ik kan het filmpje echter niet terugvinden. :S
 
Laatst bewerkt:
Als je van het vlakke deel over de rand gaat, riskeer je niet om met de zijkant van je pad (zonder product) de rand te raken?
 
Kan nog steeds het filmpje niet vinden... :S

De zijkant van je pad ga je niet tegen deze rand aan krijgen. Daar is de hoek van het schuine stuk niet scherp genoeg voor. Daarbij benader je de schuine zijde ook in een hoek en niet haaks erop. Zo buigt je foam geleidelijk wat omhoog en kan je de schuine zijde meepakken. Je maakt dan ook je banen schuin op deze schuine rand in een hoek van zo'n 45 graden of net wat nodig is.

Op jouw tweede foto zie ik aardig wat opvallende krassen. Deze zou ik eerst lokaal aanpakken met een kleinere pad. Als je met een grote pad deze langer wilt raken, om de kras aan te pakken, betekent dat je ook met de rest van je grote pad delen van je lak raakt die geen grotere correctie nodig hebben. :D (Dat is zonde)

Met een kleinere pad de rand aanpakken is het strakste. Zorg er dan wel voor dat je pad groter is dan je backingplate. Op de motorkap-afbeelding zie je de beweegrichting, op de zijaanzicht-afbeelding zie je bij de bovenste afbeelding dat de pad groter is dan de backingplate en je dus niet de laagliggende lak kunt raken met de backingplate. Op het middelste zijaanzicht zie je dat dit dus kan gebeuren.

Op het onderste zijaanzicht zie je dan je dat je nooit haaks op de rand moet polijsten. Je creëert dan flink wat wrijving op een klein oppervlak waar de lak ook nog eens wat dunner is. Dat geeft nogal veel risico op door de lak heen gaan.

Highrise Polish.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: D!m!tr!
Naja... Deskundig :p Paint-wonderen zijn de wereld nog niet uit, haha!

Heb je ook een DAP o.i.d waar je een kleinere backingplate op kan zetten> Of alleen die Rupes?
 
Ik benader zulke vouwen altijd vanaf het lager liggende vlakkere deel. Dat loopt de pad tegen de vouw op waardoor je vrijwel de gehele vouw kan polijsten zonder dat de machine stopt met draaien.
Hierbij zo min mogelijk druk zetten helpt bij mijn bf15mk2 in iedergeval.

Teven kom je op die manier niet steeds op de bovenste rand waar de lak mogelijk dunner is. afhankelijk van hoe breed de vouw is zou het mogelijk met de bf15 lukken, anders een kleinere pad pakken.
 
Kompressor pad nemen en opletten dat de backingplate door blijft draaien
Met een Kompressor op de rotary gaat ook, moet je alleen met beleid doen.
Niet te bang zijn, anders eerst op een slooppaneel ervaring opdoen
 
  • Leuk
Reactions: mk-us