• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Polijsten van tussenlagen ???

Leonneke

Detailing addict
29 nov 2008
639
68
60
Waalre
Hallo Cleanende Cleaners;

Een ietwat afwijkende vraag deze keer, maar wel eentje waar jullie je gedachten over kunnen laten gaan.

Mijn grootste hobby is het zelfbouwen van luidsprekers. Het afwerken is meestal het moeilijkste. Veel zelfbouwprojecten worden dan ook gespoten. Op 1 van de zelfbouwfora zag ik echter, dat iemand de luidsprekers gewoon zelf in de lak zette.
De tussenlagen werden telkens gepolijst met korrel 1000 - 1500.
Vervolgens werd de laklaag gepolijst met 3M Finesse-It of met 3M Gele Dop. Voordeel van de 3M producten is, dat er geen residu achterblijft en er dus gemakkelijk een volgende laag verf opgezet kan worden.

Welk polijstmiddel uit de shop van Carclean is daarvoor geschikt ???

Dus de bedoeling is:
4 lagen grondverf ( die zitten er al op bij mijn laatste project )
afwerken met Sigma Krasvrije Lak ( hoogglans )
3 lagen Sigma is de bedoeling ........

Welk polijstmiddel is geschikt om "tussen" de 3 toplagen te gebruiken en om mee af te werken zodat een perfecte hoogglans ontstaat, zonder te spuiten ...........

De "bouwer" die de 3M gebruikte behaalde overigens zeer indrukwekkende resultaten. Spiegelgladde pianolak. Gewoon met de roller opgezet in de woonkamer.

Of is het juist die 3M die daar meer geschikt voor is ?????

Alvast dank .......... Leonneke
 
Een kennis gebruikt hiervoor (speakers en meubilair) Farecla. G3 of G4.
Ik ken de Farecla produkten verder niet.
 
Tussen de lagen beetje opschuren met een fijne korrel, doe je om de volgende laklaag 'houvast' te geven en om stofjes kwijt te raken.
Je zou korrel 2000 papier kunnen gebruiken ipv 1000-1500.
Na het opbrengen van de laatste laklaag fijn afschuren met 2000 papier. Stofjes verwijderen ed.
Om de lak tot hoogglans te polijsten kun je beginnen met de Poorboys SSR 2.5 op een oranje of witte pad, gevolgd door PB SSR 1 of PB Professional Polish op een witte of zwarte LC-pad.
Ik zou dus niet tot hoogglans gaan polijsten tussen de lagen in... Waarom zou je dat doen?
 
Ga je een 2K lak gebruiken?
Deze laat zich nl. veel makkelijker schuren aangezien deze sneller uitgehard is en een grotere eind hardheid heeft.
Een Sigma S2U bijvoorbeeld laat zich pas na weken ECHT goed schuren / polijsten.
 
Leonneke zei:
Voordeel van de 3M producten is, dat er geen residu achterblijft en er dus gemakkelijk een volgende laag verf opgezet kan worden.
En waarom zou 3M produkten geen residu achterlaten en bv Menzerna wel? Het kan wel zijn dat het produkt geen siliconen bevat en dat het daarom overspuitbaar is.
In dat geval zou alles waar geen siliconen in zitten kunnen gebruiken en op een fles met Menzerna staat een groot NO SILICONE symbol in ieder geval.

De 3M met de gele is dop is een erg fijn polijstmiddel (niet grof dus). Op gewone lak kom je niet weg om met een fijn polijstmiddel 1500gritt sandingmarks weg te halen.
 
Er komt een nieuwe krasvaste hoogglans van sigma op de markt in 2009.

Maar hoe je het ook draait of keert als je de Sigma S2u (zowel solvent als watergedragen) gebruikt duurt het echt lang vooraleer deze echt bikkelhard is.
Solvent mag je rekenen op minstens 2 weken (bij normale kamertemp en luchtvochtigheid).
Watergedragen minstens 3weken.

Wat ook goed is (is bijna net zo krasvast als de S2u) is de sigmacolor (gloss) daarmee heb ik nog kappen gespoten van een scooter en deze is nog steeds heel strak en net.

Heb laatst eens een testje gedaan met de s2u gloss (solvent) en daar met de M83 over gegaan en je zag wel degelijk verschil, alleen de laklaag moet echt door droog zijn (zoals eerder aangehaald) want bij een nog te zachte laklaag crieer je direct swirls (hoe fijn het middel ook is).

Doet me trouwens plezier om hier als schilder te ervaren dat er nog andere mensen zijn die voor kwaliteit kiezen.
 
corradoke zei:
Doet me trouwens plezier om hier als schilder te ervaren dat er nog andere mensen zijn die voor kwaliteit kiezen.
Ikzelf vind Rubbol SB nog net iets beter qua duurzaamheid en kleurechtheid (buitenschilderwerk).
 
Laat ik beginnen met iedereen alvast te bedanken voor de reacties:

Met residu bedoel ik inderdaad vooral dat er geen resten achterblijven die het overschilderen onmogelijk maken. Silliconen of olieachtige oplossingen enzovoorts.

Het polijsten tussen de lagen wil ik doen om zo min mogelijk verf weg te hallen, dus liever zo weinig mogelijk met schuurpapier tijdens de laatste lagen. Met polijsten haal je de stofresten weg die gegarandeerd aanwezig zullen zijn omdat ik niet over een echt goede ruimte beschik.

Voor wat betreft de Sigma en de Rubbol. Wat mij betreft nagenoeg eender. Zeker voor binnen. Sigma is naar mijn mening wat "rol" en "strijk" vriendelijker.

Maar nu een vraag aan de 2 Komponenten specialist.
Welke merken komen hiervoor in aanmerking en vooral, hoe verwerk je dat goedje. Ik heb geen ervaring met 2K lakken, maar het feit dat deze snel uitharden spreekt me zeker aan.

Kwaliteit van verf is voor mij zeer belangrijk. Vroeger gebruikte ik nog wel eens Flexa of Histor. Maar Sigma en Rubbolverven zijn toch wel ietsje beter. En aan het einde van de rit even prijzig .........

Dus graag een nadere uitleg over de 2 K lakken. Leonneke
 
Dibbuz zei:
Daar kan ik je helaas niet bij helpen :-(

Is al niet meer nodig.
Twee komponentenlakken mogen NIET over 1 komponentlakken heen gezet worden.
Aangezien ik al 4 - 5 lagen grondverf heb opgezet, voornamelijk om de sterke zuigende eigenschappen van MDF teniet te doen, kan ik niet meer met een twee K lak verder gaan. De bestande grondverf zal gaan oplossen als er 2 K lak opkomt. De verharder werkt namelijk als "oplosser" voor de 1 K lak.

Met dank aan enige Jacht Fora ( boten dus ) ..............

Thankx again ........ Leonneke
 
Tenzij je een 1k ets laag of een 2k epoxy grondlaag gebruikt dan kan je wel verder met een 2k systeem.

Natuurlijk werkt dit niet altijd, heb zelf al meegemaakt dat alles perfect ging (kasten waren in 1k lak geschilderd bij aankoop, maar de klant wou ze in auto lak, 2k epoxy grondlaag (ets't zich zelf ook een beetje) en afgespoten met 3lagen metallic en 2 lagen vernis.

Andere keer mocht je doen wat je wou vorige lagen losten gewoon op (vermoedelijk waren de voorgaande lagen niet voldoende door droog).
 
corradoke zei:
Tenzij je een 1k ets laag of een 2k epoxy grondlaag gebruikt dan kan je wel verder met een 2k systeem. Natuurlijk werkt dit niet altijd, heb zelf al meegemaakt dat alles perfect ging (kasten waren in 1k lak geschilderd bij aankoop, maar de klant wou ze in auto lak, 2k epoxy grondlaag (ets't zich zelf ook een beetje) en afgespoten met 3lagen metallic en 2 lagen vernis. Andere keer mocht je doen wat je wou vorige lagen losten gewoon op (vermoedelijk waren de voorgaande lagen niet voldoende door droog).

Ik heb inderdaad begrepen dat een epoxylaag een goede voorbereiding is op een 2 K lak..... Maar het risico dat er een en ander mis gaat is me te groot. Over het algemeen ben ik zeer te spreken over Sigma en Rubbol. Kan altijd nog afwerken met een keiharde botenlak ( transparant ).

Het drogen van de lagen is geen probleem. Het project waar ik nu mee bezig ben, 2 baskasten en 2 topkasten, neemt al maanden in beslag.
Geen probleem de lak telkens te laten harden. Bij het bouwen van luidsprekers is haastige spoed meestal funest. Ik neem altijd de tijd en werk de zaakjes rustig en 1 voor 1 af.............. Meestal werk ik af met massieve laagjes. Nu echter met lak. Vandaar. Thanxksx !!!! Leonneke