• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Polijsten VW Polo

Daantje050

Detailing trainee
8 sep 2019
10
35
Beste mede detailers,

Vandaag ben ik voor het eerst begonnen met het polijsten van mijn witte VW Polo.

Ik ben aan het compounden met scholl S3 icm witte spiderpad. Ik maak ca 3 hits maar behaal weinig correctie. Techniek en ervaring zal daarbij een rol spelen. Nu ben ik op de helft maar kom er achter wanneer ik harder duw (wel wat gewicht op de DA) ik een betere correctie heb. Ik ga er daarom maar vanuit dat de vw een (zeer)harde lak heeft.

Ik denk dus dat ik de helft van de auto te "licht" heb gecompound. Wanneer ik wat harder duw en dus wel correctie behaal komt er tevens aardig wat stof vrij, klopt dit ook ?

Ik heb mij redelijk ingelezen qua polijsten (youtube etc...) het is puur de ervaring die ontbreekt, graag jullie mening / advies!
 
Hey Daantje :D

3 hits met een Sandwich Spiderpad + compound is een vrij grove combi. Dat je harde lak zal hebben is stiekem ook mijn vooroordeel.
(Maar techniek zal er ook vast in meespelen)

Harder gaan drukken op je machine is een optie, maar bedenk je wel dat de pad sneller zal slijten, je waarschijnlijk de rotatie van de pad tegenhoud (Let op - roterende beweging, niet de excentrische beweging) , er meer warmte gecreëerd wordt en je polijstmiddel inderdaad sneller zal gaan stoffen.

Hoeveel meer correctie behaal je als je op de machine gaat duwen? Lijkt mij niet dat je dan ineens wél binnen 1 hit klaar bent. ;)
 
Bedankt voor je reactie Quantoxx,

Ik had bijna geen druk op de machine, meer de machine het werk laten doen. Later dus wat meer druk gegeven. Ik merk ook dat de spiderpad "uitzet" / breder wordt namate je harder drukt, krasjes en swirls verdwijnen beter en er komt meer een glans tevoorschijn. Qua machine gebruik ik een 650w DA met 9mm uitslag. Lijkt me niet dat de machine te zwak is, echter dat het allemaal gewoon wat langer duurt.

Als je meer roterende beweging krijgt door harder te drukken krijg je meer warmte en dus een "grovere" aanpak. Voor hardere lakken zou dit dan toch juist goed zijn ?

Misschien wat meer druk proberen met een lager snelheid tijdens passes?
 
Als je meer roterende beweging krijgt door harder te drukken krijg je meer warmte en dus een "grovere" aanpak
Nou, als je harder drukt VERLIES je juist de rotatie. ;D

Bijna geen druk op de machine en hem het werk laten doen is de basisregel. Wat deed je daarvóór dan? :p
Ik zet de machine op de lak en de enige druk die ik zet is wat nodig is om de machine onder controle te houden. Ik zet met stift een streepje op de backingplate zodat je de rotatie van de backingplate/pad in de gaten kunt houden.
Bij teveel druk zal het midden van de pad warmer worden omdat de warmte minder goed weg kan. Je behaalt dus niet veel meer correctie, maar je pad zal sneller gaan imploderen (Foam in het midden van je pad wordt week), je polijstmiddel zal gaan rullen en stoffen.

Een lagere machinesnelheid werkt averechts als je ook nog eens harder gaat drukken. Om te slijpen beweeg jij langzaam, de machine snel. ;)
 
Harder drukken helpt alleen je materiaal om zeep. Op een liggend oppervlak zoals motorkap of dak, is het gewicht van de machine voldoende druk.
Ik denk dat je óf de pad niet goed vlak op het oppervlak plaatst (en daardoor een deel van de pad in de lucht fietst), óf je bewegingssnelheid is niet goed, óf hoeveelheid polijstmiddel klopt niet (meestal te veel), óf je vergeet om tussendoor de pad te reinigen, en natuurlijk kan een combinatie van bovenstaande ook nog.
 
Mijn ervaring met de genoemde pad is dat ze enkel fijn werkt wanneer ze warm wordt. Wanneer ze koud is voelt te stug aan. Blaas er met je mond wat warme lucht doorheen en ze gaat open en wordt zachter. Ga je dan te hard drukken dan slijt het pad veel sneller, ik zeg sneller omdat ze sowieso verslijten. Dus de clou is een verwarmde omgeving en een warme wagen en niet teveel drukken, zoals hierboven gezegd.
Werk je in een verwarmde omgeving? Is het koetswerk warm? Of stond de wagen eerst buiten?
Wanneer de wagen in een verwarmde garage staat en er al een paar dagen binnen staat zul je zien dat het pad veel soepeler is. En dus icm. Scholl 3 haar werk kan doen.
Hoe reining je het pad?