• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Polish, cleaner, compound en glaze?!?! snap ik het nou niet meer?

l-roy

Detailing rookie
21 apr 2010
294
0
Heren,

ben afgelopen weekend bij een concullega van Carclean.com geweest omdat ik snel wat spulletjes nodig had.

nou werd mijn kennis een beetje ondermijnd door de verkoper dus wellicht zit ik fout?

naar mijn mening doe ik de volgende stappen:

wassen
kleinen (klei)
polijsten (polish)
voeden (glaze)
Sealen (seal)
waxen (wax)

nu werd mij in deze winkel, welke pretendeert de EERSTE MEGUIERS DETAIL CENTER in EUROPA te zijn het volgende verteld (en ik zat echt helemaal fout?!?)

wassen
kleien
polijsten met compound
voeden met polish?? :-/ "daar ging hij lekker van glimmen"(polish is toch gewoon polijst middel met een duidelijke vertaling van polijsten is het schuren tot er een glans ontstaat)
en vervolgens waxen

Voor mijn gevoel en het resultaat ziende doe ik dus niets fout. Maar waarom raad deze beste man mij dan aan om na te polijsten nogmaals met polish eroverheen te gaan?

even terzijde: ik vertelde dat ik zo'n diepe wetlook verkreeg met wolfgang, maar daar kon turtle ice ook makkelijk tegenop! :lol

Groet,

leroy

Hier is zelfs een sticky van... en is al vaker aangegeven, Meguair's heeft de irritante gewoonte om hun voedende product een "Polish" te noemen terwijl vrijwel alle andere fabrikanten dat een Glaze noemen.... Dit zorgt voor veel verwarring bij beginnende detailers. Het klopt dus wat hij zegt als je dit met de producten van Meguiar's zou doen. ;)

l-roy zei:
de EERSTE MEGUIERS DETAIL CENTER in EUROPA te zijn het volgende verteld (en ik zat echt helemaal fout?!?)
Iemand die dat schreeuwt heeft het kennelijk nodig om overtuigend over te komen... :weetniet

Het lastige is dat termen in detailing niet vastgelegd zijn.

In jouw geval is dat de term "polish", nergens staat vast wat het precies is.
Voor de meeste merken is polish een polijstmiddel vanwege de letterlijke betekenis:
to make smooth and glossy, especially by rubbing or friction
Oftewel, glans door wrijving. Meguiar's gebruikt het woord polish voor glaze maar met glaze vul je het op i.p.v. dat je het polijst.
Helaas niet logisch maar nogmaals, het mag want nergens is de betekenis vastgelegd.

"Wij" hebben dat probleem met het woord "poets", dan kan van alles zijn van chemische cleaners, polijstmiddelen met korrel tot wax.

Bovendien, als je iemand adviseert om te polijsten met compound en vervolgens een glaze(polish bij megs) adviseert dan ben je sowieso een panennkoek want je eindigt niet met een compound, dat moet nog nabewerkt worden. De Ultimate Compound finished (in mijn ogen) zeker niet mooi genoeg om daarna een glaze aan te brengen.

Hoe lang wacht je trouwens je tussen de sealant en de wax?

ik was zelf al redelijk overtuigd dat ik het wel goed deed.

vond het alleen zwaar bijzonder dat hij dit allemaal zo vertelde.

hoelang ik wacht tussen de DGPS en de wax?
12 uur :) nachtje in de schuur en vervolgens mooi waxje erop :)

tenminste, dat is mij hier op het forum aangeraden :party

zijn tip voor mij was, en laat ik even duidelijk zijn: ik had het alleen nodig als kado, zelf heb ik voldoende produkten *lees monello, pb, wolfgang en dodo*

- ultimate compound
- wash&wax
- nxt wax

vond het wel een rare combi!

de vraag of de korrel in de ultimate compound zichzelf afbrak gaf een raar vragend gezicht!

Het auto"poets" verhaal is vechten tegen de bierkaai!

groet,

leroy

Sealant+wax wachttijd is prima!

De korrel in UC breekt juist niet af, daarom vind ik deze niet zo mooi einigen, als je ook dat niet weet als MEGUIAR"S DETAILING CENTER dan kan je beter eerst even verdiepen in je eigen producten.

De bedoeling is om door te gaan tot het lakdefect weg is. Je kan minder grof polijsten (volgens Megs) door hem in te werken, af te nemen en met het restantje in de pad weer verder te gaan.
Zelfde geldt voor de M105 de Mirror Glaze tegenhanger van UC.

Beetje off-topic maar:

Niet alleen Meguiar's gebruikt afwijkende termen.....hier bij ons in Belgie kunnen ze er ook wat van:
- zo heet polijsten hier polieren :ja
- en op de een of andere manier is de merknaam Simoniz hier een werkwoord geworden?: simoniseren. :-d Dit kan afhankelijk van de persoon waarmee je praat waxen ofwel polijsten (polieren) betekenen :weetniet
- het product dat je gebruikt op te simoniseren heet, ongeacht het merk, altijd simonisatie :-d

Rare jongens, die Belgen.... (en ik kan het weten want ik ben er zelf een :lol )

Euhm... een bahco is eigenlijk een engelse sleutel en het eerste een gereedschapsmerk. In de UK noemen ze een stofzuiger een Hoover, wat ook weer een merk is. Zo zijn er nog legio voorbeelden ;)

En weer on-topic! :)_[]

We weten wie het is en het is meer hard schreeuwen om interessant te doen. Beetje jammer.

Dibbuz zei:
We weten wie het is en het is meer hard schreeuwen om interessant te doen. Beetje jammer.

vertelde dat ik eigenlijk alles via CC kocht, hij kende tim inderdaad :-b

moet ook eerlijk zijn dat ik niet zo'n goed gevoel kreeg in het bedrijfje.. donker rokerig hol :(

groet,

leroy