Ok, dus het word excentrisch. Dat heeft ook mijn persoonlijke voorkeur.
Even om het simpel te houden, zoals ik het zie qua de
stappen die je kan nemen;
DAP500 --> DAP900 --> DAP900 Plus --> Rupes 15 --> Rupes 21.
De mate van snelheid komt dus voornamelijk uit de combinatie van type pad + type polijstmiddel en uiteraard de uitslag van de machine.
Zo kan je bijv. een DAP900 gebruiken met bijv. een harde foampad + een grof polijstmiddel. (Zo doen de meeste mensen het)
Zo kan je bijv. ook een Spiderpad + grof polijstmiddel gebruiken en al meer/sneller correctie krijgen.
Volgens de tweede manier gaat een DAP900 al richting de volgende stap; DAP900 Plus. Echter zal je nooit uitkomen op het resultaat van die volgende stap, dus zal je de volgende machine moeten kiezen. Eveneens zal je met de DAP900 Plus ook weer grovere combinaties van pad + polijstmiddel kunnen proberen, maar je al nooit betere presteren als de volgende stap; Rupes 15. Enzovoorts...
De Rupes 21 zal de meeste correctie en finish hebben, maar door die grote uitslag zal je hele kleine panelen niet altijd even goed kunnen raken. In mijn geval komt het niet vaak voor, maar mocht het toch té lastig worden, pak ik mijn DAP900 V3 erbij met kleine backingplate.
In jouw geval kan je de DAP500 erbij pakken, maar bij harde lakken kan dat lastig worden. --> Ik heb dus altijd een back-up machine.
Idealiter neem je dan de Rupes 15 die dan breder inzetbaar is, minder corrigeert als de Rupes 21, maar veel meer corrigeert als jou huidige DAP500 én ook de DAP900.
Echter ligt de prijs van een Rupes 15 (€425,-) veel hoger als een DAP900 V3 (€185,-) Mijn ervaring zegt mij dat je met een DAP900 V3 prima resultaten behaalt, zoals ik zelf een jaar lang heb kunnen doen, maar je met een Rupes 15 dit sneller en nét wat meer kan behalen. Daarbij is de Rupes simpelweg van een hogere kwaliteit.
... De dure BMW van de ene buurman kan de 220 km/u halen. De goedkopere Fiat Panda van de andere buurman ook, duurt alleen wat langer...
... Beide gingen van A naar B...