• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Polyester zeilboot detailen: goede suggesties welkom (UPDATE 22 MAART)

Teun

Detailing guru
18 jul 2008
2.050
190
Ik ga volgende maand de zeilboot van m'n schoonouders aanpakken, en heb een aanpak bedacht. Graag goede suggesties op tips, of aangeven of de aanpak succesvol zal zijn. Ik heb daar niet de mogelijkheid om de hogedruk te gebruiken, en water via emmers (warm water via het toiletgebouw verderop).

Het is een redelijk onderhouden polyester kajuitzeilboot uit '78, maar er zit wat werk aan. De kuipdelen zijn verweerd en licht bekrast door gebruik, en sommige plekjes zit 'het weer' in. Teakhout is verweerd en uitgedroogd, en aluminium en metaaldelen is nooit wat aan gedaan. Plastic/kunststofdelen zijn sterk verweerd.

Ik dacht aan het volgende

- hele boot inspuiten met APC 1:10, daarna schrobben met borstel
- hele boot wassen met Valma Extreme shampoo met zachte borstel en/of mitt en daarna drogen
- teakhout licht opschuren + teakolie
- polyester delen polijsten met Poorboys SSR2,5 op witte pad
- polyester delen + kunststof/plexiglas ramen polijsten met Poorboys Professional Polish op groene light polishing pad
- polyester delen in Poorboys Whitediamond glaze met zwarte pad
- polyester delen in wax of sealant met rode pad
- plastic/kunststof met Poorboys trimrestorer
- alu/metaal/schroom met Meg nxt all-metalpolish met foam polishball

Kan ik de zogenaamde 'non skid' loopplekken (ruwe delen op het dek) ook polijsten/glaze/sealen?

th_bootalgemeen1.webp

th_bootalgemeen2.webp

th_bootalgemeen3.webp

th_boothout1.webp

th_boothout2.webp

th_bootkunststof1.webp

th_bootkunststof2.webp

th_bootkunststof3.webp

th_bootloopdek1.webp

th_bootloopdek2.webp

th_bootmetaal1.webp

th_bootmetaal2.webp

th_bootpolyester1.webp

th_bootpolyester2.webp

th_bootpolyester3.webp

th_bootpolyester4.webp
 
Kan ik de zogenaamde 'non skid' loopplekken (ruwe delen op het dek) ook polijsten/glaze/sealen?
Die zou ik niet aanraken ,kan mss heel glad worden en dat is niet de bedoeling denk ik ,gewoon reinigen en natuurlijk laten drogen.

De rest van je stappen plan ziet er wel goed uit..! :-)^
 
zo martijn,.gaan we dat in een dag redden? Staat ie buiten? Dan moet het wel een beetje knap weer wezen!
 
Meguiars heeft toch ook een speciale lijn voor boten? marine ofzo dacht ik? Zal er wel speciaal voor ontwikkeld zijn.
Iemand ervaring mee misschien?
 
Klopt, de meeste producten zijn echter identiek aan de normale lijn, maar dan in een ander flesje.

Ik zag op een ander forum dat er gezegd werd dat je op moest passen met gelcoat, omdat dat geen lak zou zijn. Ik kan je gerust stellen. Alle PB's producten kan je op gelcoats gebruiken. ;)
 
:jippie

We hebben in de chat het er al over gehad, dus dat ga ik aanhouden.

Maar wellicht dat iemand nog goede tips had :-d

Hierna ben ik de botenspecialist ]d~^

Zit alleen nog met de afwerking: wax of sealant. en welke dan?
En wel/niet een glaze zoals Whitediamond na de prof.polish
 
Toevallig was ik al de boten specialist]d~^ 8d :lol

Hier mijn ervaring en advies;-) :
Ik zal beginnen met het wassen:

Als de boot een tijd in het water heeft gelegen dan heb je van die gele aanslag, deze kan je niet verwijderen met APC. de aanslag is een combinatie van kalk, algen, en olien. Meguiars heeft een Marine-lijn. Uit deze lijn kun je de gelwash gebruiken. De shampoo heeft meer bite dan de andere shampoo's die voor de auto industrie wordt gebruikt.

Cleanen: om de zware aaslag te verwijderen heb je aan de srr2 teweinig ik weet niet hoe jou boot er uit ziet??. Ik heb de gehele boot eerst in de safe degraser 1:4 in gespoten, vervolgens met een borstel in geboend, alles afgespoten met een HD. maar die van mij viel enorm mee en kon gelijk met de m80 aan de slag. ( tip begin altijd met de lichtste combinatie!!)

plan van aanpak op mijn project:
- daarna de boot gewassen met shampoo +
- de gehele boot gekleid met de rode klei
- de buiten kant rondom met de M80 en de W8006 Pad
- de binnenkant met de hand gecleand ivm het antie slip profiel!
- de gehele boot in de M21 2.0 gezet, deze ongv 2 uur laten curen
- al het croom en RVS met de All metal polish uit de Marine Line behandeld.
- de m21 uit gepoetst.
- 2e laag M21 ongv 45 min in laten werken
- motor behuizing behandeld met Plastix man wat zat dat ding onder de krassen.
- de m21 weer uitgepoetst
- daarna in de Jetseal 109 gezet van Chemical Guys
- de gehele boot in de M16 gezet

MAAR!!! let wel op dat als je met de rotery aan de slag gaat je de gelcoat niet verbrand!! dit gaat een stuk sneller dan op een auto!.

hier wat foto's

foto's Voor


Afbeelding030-1.webp

Afbeelding018-1.webp

Afbeelding031-2.webp

Afbeelding032-1.webp



NA
Afbeelding038-2.webp

Afbeelding037-1.webp

Afbeelding036-3.webp

Afbeelding035-1.webp

Afbeelding034-1.webp

Afbeelding033-1.webp

Afbeelding021-2.webp

Afbeelding020-2.webp

Afbeelding019-2.webp



Toch gezien ik meer boten te doen krijg ben ik wel voornemens om de gehele marine lijn aan te gaan schaffen, omdat deze producten beter aansluiten op de werkzaamheden en het materiaal.

Succes :cool
 
Vandaag testspots gedaan met SSR3/Wolfgang finishing glaze/dualaction+rotary

Ik ging voor het vergelijk tussen een rotary en een dualaction in een aantal 50/50's op de boot.
Met DA en rotary met dezelfde soort witte pad de SSR3, en beiden finishing glaze op een zwarte pad. Links bij de 50/50's de DA (DAP500), rechts de rotary (Festool).

Op de foto's zie je weinig verschil tussen de resultaten, maar de rotary kwam overal als winnaar uit de bus. Wat een power zo'n ding, en polyester verbrandt inderdaad een stuk sneller dan autolak... :schaam (niet doorvertellen, was maar een klein plekje en die heb ik weggekregen met de dap :-d )

Kleien (Carclean middle clay+Poorboys spray&wipe):
kleivoorkant.webp

Kwam niets/weinig af, ook niet op de bovenkant.

Voorkant voor behandeling:
voorkantvoor.webp


Voorkant na behandeling:
voorkantna.webp


Verschil in resultaat tussen DA (links) en rotary (rechts):
voorkantverschilexcenter_rotary.webp


De onderkant van de boot is niet zo slecht, maar het verschil met onbehandeld is niet in een oogopslag te zien. Een man die toevallig langsliep vroeg eerlijk of ik nog moest beginnen ]d~^ :-d

Het bovendek dan maar; die is een stuk doffer/verweerd.

Kajuit voor behandeling:
hutvoor.webp


Kajuit na behandeling:
hutna.webp

hutna_2.webp


Het achtersteven voor behandeling:
plechtvoor.webp


Het achtersteven na behandeling van het linkervak (dualaction):
plechtnalinksgedaan.webp

Het rechtervak met de rotary was iets beter.

Conclusie:
De resultaten vind ik nog een beetje mager, en dit vraagt om grover geschut. Een rotary is wel aan te raden, en ben blij dat ik er nou een heb. Ik denk dat ik overga op schaap op rotary met redelijke compound (weet nog niet welke; goede tips iemand?), en afwerken met een mildere compound a la SSR2 op heavy polishing. Daarna light finishing pad met poorboys prof.polish, en daarna lekkere glaze+wax.

Iemand betere gedachten?
 
Een tussentijdse update: een 50/50 wat wetsanden en polijsten met Meguiars Onestepcompound met lamswol op rotary doet. Dit gaf voor mij aan dat dit de juiste methode is om door te gaan.

wetsanden (links wetsand, rechts onbehandeld):
nawetsanden.webp


na wetsanden EN polijsten (midden in behandeld, links en rechts ervan onbehandeld):
napolijsten.webp


Vrijdag en zaterdag weer verder ;-)