• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Poorboys Sealant over PB Natty's bleu wax

Golf8

Detailing addict
15 sep 2011
7
60
53
Hoi,

Al een tijdje rondgekeken en tips opgedaan nu aangemeld als rookey!

Ik heb een vraag.

Ik heb vorige week mijn eerste bestelling "echte harde waren poetsmiddelen" binnen gekregen van Carclean.

Namelijk:

Poorboys slick&suds shampoo
Poorboys chenille washmitt
Poorboys Natty's bleu wax.
Poorboys megamega plush
Poorboys worktowel
Monello Concorso UltraSoft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator

Ik heb mijn auto (Polo 2009 zwart metallic) gewassen in een wasbox. Afgespoeld met koud spoelwater, (warm had die box niet), gewassen met 2 emmer systeem. Met een gangetje van 30 1200meter naar huis gereden. Daar gedroogd en Nattys bleu met de Monello pad erop gedaan en uitgepoetst.
Nu merk ik toch al dat niet kleien een super nadelig effect heeft en ik nog veel vuil voelde. Ik heb toch de wax erop gezet maar vind wanneer ik met de rug van mijn hand over de lak wrijf niet een super glad resultaat.
Ben nu van plan nog het volgende te bestellen:

Dodo Juice Claybar
Born slippy clay lube

Monello Raffinei mezzo
Monello witte pad

Mother wax/glaze gold sealer (PB blackhole is tijdelijk uitverkocht in kleien fles vandaar)
Poorboys microfiber aplicator

Poorboys EXP pure sealant.

Nu komt de vraag eindelijk:jippie

Kan ik ipv eerst de sealant en dan Nattys ook eerst de Natty en dan aftoppen met sealent vanwegen de veel langere stand tijd? En helpt de sealant uberhaupt meer gladde lak te krijgen? Of misschien geen nattys meer en alleen EXP?

Ik hoor het graag, alvast bedankt!

Robert

Een pure wax zoals de Natty's heeft een langere standtijd dan een synthetisch product, wat de sealant is.

Door een sealant af te toppen met een wax, combineer je een diepe glans met een lange standtijd.

Al wordt er de laatste tijd flink gediscussieerd over het wel/niet aanbrengen van een glaze/sealant/wax onderling c.q. over elkaar heen vanwege de standtijd.

De langste standtijd behaal je door een wax en/of sealant op een zo schoon en 'kaal' mogelijke lak aan te brengen.

Maar gewoon doen wat je zelf prettig en/of mooi vindt. Niet je mening van anderen laten opdringen of met de grote horde meelopen.

;)

Dank jewel voor je realistische antwoord!

Zou het dus met het niet kleien te maken kunnen hebben gehad dat mijn lak niet zo glijdt met de nattys erop?
Zou nu kleien, glaze en dan nog een keer nattys erop een verschil kunnen maken? Ik heb hem zaterdag gewaxed is dat te snel of mag dat wel?

Vroeger had ik turtle wax voor metallic, op mijn golf 5 en die turtle wax (deed alleen maar wassen) voelde echt super glad als ik erover heen wreef!

Bedankt, groetjes,

Robert

De klei zorgt ervoor dat de lak wordt ontdaan van vastzittende deeltjes vuil in de poriën van de lak. Een wax zorgt niet voor een gladde lak ;)

dc759391.webp

Doordat je deze stap hebt overgslagen, misschien omdat je de klei nog niet had, voelt de lak nog steeds ruw aan ondanks dat je er een wax overheen hebt gezet.

Jeetje kon/kan het nog duidelijker! Ik had de klei inderdaad nog niet. Ik ging ervanuit dat het weer slechter ging worden en alleen aan waxen toe kwam
maar het ziet er voor de aankomende dagen nog steeds goed uit dus heb de klei besteld!

Kun je als laatste nog aangeven hoeang nattys bleu ongeveer zou moeten houden op een schone gladde ondergrond?

Super bedankt,
Robert

Hallo,

Welkom :-"

Ik kan alleen maar beamen dat je idd zal moeten kleien en dat je dan wel resultaat zal hebben,ongeacht of je nu een glaze zet of niet.

Wat die gladheid betreft : (anderen zullen nu weer denken : komt ie wéér !! ) zelf heb ik verschillende waxen en kan dus alleen over deze

waxen zeggen hoe ze bij mij aanvoelen op de auto.

natty's paste wax : voelt (bij mij) niet glad ............als ik vergelijk met de waxen van Mothers(suuuperglad) , maar dit kan bij jouw auto net

andersom zijn :-b .

Wax is een keuze : er zijn er zoveel en ze zullen allemaal hun voor- en tegenstanders hebben , bij mij is dit eerder toevallig mothers

geworden als favoriet(zelf aangeraden door ............... cc :ja )

Danny

Succes met je produkten !

Wat ik twee jaar geleden op dit forum geleerd heb, is dat over het algemeen een sealant (synthetisch)
het langer uithoudt dan een wax. Er zijn evenwel genoeg voorbeelden die het tegendeel aantonen.
Wel is het zo dat een sealant beter hecht op een schone/voorbehandelde lak en niet zozeer op
een laag wax. Voor een wax is het wat minder dramatisch als deze op een sealant wordt aangebracht;
vandaar de volgorde sealant - wax.

Wat Soepergrover zegt is correct: over algemeen genomen kan je er vanuit gaan dat een sealant een langere standtijd heeft dan een wax.
Uiteraard zijn er een aantal waxen die uitblinken in standtijd, ook tov een sealant, maar je kan er toch wel vanuit gaan dat de EXP een langere standtijd heeft dan de Natty.

Een sealant heeft een wat hardere uitstraling dan een wax welk wat zachter/warmer/dieper is.

Kleien haalt de vervuiling weg op de lak. Wil je de vervuiling in de porieën verwijderen dan zal je met een paintcleaner aan de gang moeten gaan
Als je met de klei aan de gang gegaan bent zal je linea recta het verschil voelen tussen een stukje wat je wel en niet hebt gedaan .... wel gedaan is mega veel gladder :jippie

Qua standtijd zal het geen kwestie van maanden zijn als er een glaze onder een sealant of wax zit.
Persoonlijk houd ik het volgende aan als handvat:
Zomertijd - wel glaze: omdat je wat vaker de auto doet / bijhoudt
Wintertijd - geen glaze: omdat je van de optimale standtijd en bescherming wilt benutten