• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Poorboys Typhoon geeft gigantisch veel schuim in de wasmachine, wat gaat er mis?

PeterEs

Detailing trainee
2 jul 2016
12
25
35
Tijdje geleden een fles Poorboys Typhoon aangeschaft en vandaag voor het eerst gebruikt. Al die tijd heb ik mijn doeken met normaal vloeibaar wasmiddel gewassen. Vandaag leek mij een mooi moment om Typhoon in gebruik te nemen.

Eerst een paar Monello Piccolo Nero, Peluche Verde en merkloze microvezel doekjes gewassen. Gewassen met 60ml (2 oz) dat ging prima.
Daarna drie Monello Senza Acqua en een Monello Wash Mitt in de machine. Zelfde programma alleen dan met 30ml (1oz). Machine stopte er na een paar minuten al mee omdat deze vol stond met schuim.

In eerste instantie dacht ik dat dit kwam doordat ik de Wash Mitt vergeten was uit te spoelen en nog shampoo bevatte. Alle doeken meerdere keren uitgespoeld, machine schoongemaakt en opnieuw geprobeerd. Na een aantal minuten de machine weer vol schuim. Het ligt dus aan de Typhoon.

Wat doe ik verkeerd? Is dit product ongeschikt voor droogdoeken, moet ik minder van het product gebruiken of kan mijn wasmachine niet met dit product overweg?

Ik hoor graag jullie ervaringen en advies :)
 
Ik gebruik 1,5 oz. (+/- 40ml) op een volle trommel met doeken en heb geen last van overmatig schuim. De ene keer op 40 graden, de andere keer op 60 graden.
 
Voor 3 doeken en een wash mitt zou ik geen 30ml gebruiken.

Ik gebruik het al een tijdje en ik doe voor een hele volle wasmachine 45ml (20+ doeken), volle wasmachine 30ml (10-20 doeken) en voor een kleine was 15-20ml (5-10 doeken)
 
De typhoon is niet de enige die daar last van heeft. Gyeon towel wash doet dit ook. Ik denk dat je te veel product gebruikt aanbevolen hoeveelheden zijn denk ik gebaseerd op een volle machine.
 
Wat overigens voor elk wasmiddel geldt: liever iets te weinig dan te veel: bij te weinig wasmiddel is er nog steeds reinigende werking van het wasmiddel, bij te veel wasmiddel gaan de moleculen van het wasmiddel alleen verbinding aan met andere wasmiddelmoleculen en niet meer met het vuil. De gedachte dat was die extra vuil is, meer wasmiddel nodig heeft is een veel gemaakte denkfout, vooral omdat men de werking van het wasmiddel niet begrijpt.
 
  • Leuk
Reactions: Rytec en StijnV
Sorry, afdeling van mijn vrouw. :innocent:

Wel een nuance voor wat betreft minder wasmiddel gebruiken als aanvulling op @Cordoba. Wij hebben permanent een waterontharder, dus zacht water, dus minder nodig.
Wij gebruikten echter te weinig, waardoor vette viezigheid niet volledig afgebroken wordt en je in de slang en dergelijke... Advies, toch iets meer gebruiken, nu geen “problemen” meer met de wasmachine.

Ondanks de waterontharder gaat er hier bij kleine hoeveelheden ook tenminste 15ml in.

Ik denk ook dat TS teveel wasmiddel gebruikt.
 
Sorry, afdeling van mijn vrouw. :innocent:

Wel een nuance voor wat betreft minder wasmiddel gebruiken als aanvulling op @Cordoba. Wij hebben permanent een waterontharder, dus zacht water, dus minder nodig.
Wij gebruikten echter te weinig, waardoor vette viezigheid niet volledig afgebroken wordt en je in de slang en dergelijke....

Eerlijk gezegd is dat de vraag Marcel: met name bij kunststof (PVC) waterleidingen, zie je dat na een aantal maanden gebruik, zich in de waterleiding een zogenaamde biofilm vormt. Dat is een slijmerige laag, die gevormd wordt door bacteriën die zich in minimale hoeveelheden gewoon in schoon drinkwater bevinden. Die biofilm is ook een prima voedingsbodem voor legionellabacteriën, vandaar dat in oude gebouwen met oude leidingen er vaak niet of nauwelijks een legionellaprobleem is, maar bij nieuwe gebouwen (vanaf 2005-2010) juist wel. Vroeger werden alleen koperen waterleidingen (en daarvoor loden leidingen) gebruikt, en had je die biofilm niet in de leidingen. In slangen van wasmachines en dergelijke zie je eigenlijk hetzelfde verschijnsel als in kunststofwaterleidingen: een laag biofilm aan de binnenkant van de slang/leiding. Mogelijk dat je door een hogere dosering die biofilm vernietigt, waardoor je ook verschil ziet in je wasresultaat.
 
Af en toe je machine leeg laten spoelen op 90 graden helpt om die bacteriën weg te krijgen. Doen wij toch eens per maand. Minder last van vieze geurtjes.
 
  • Leuk
Reactions: StijnV
Eens per maand op hoge temperatuur kort programma af laten werken
Dat helpt tegen restjes vuil, wasmiddel en of "vetluis"
Persoonlijk doe ik dat met vaatwasmachinereiniger in de wasmachine
En na afloop even de filter schoon maken, zeker als de was niet droog is na centrifigeren

Ontharder heeft hier tot gevolg dat we steeds de halve dosering gebruiken
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: StijnV en BrunoV
Helemaal eens hoor, geen idee waar het bij ons zat, maar begon ineens minder resultaat te hebben na centrifugeren. Of te wel het was nog zeiknat, na een tweede keer alleen centrifugeren was het wel goed.

Mijn reactie was meer als nuance bedoelt. Wij deden er te weinig wasmiddel in, denk ong een derde van wat zou moeten. En ja de was kwam er wel schoon uit

Niet iets in de waterleiding in elk geval, want dan werkt het apparaat verkeerde kant op
Ook hier 90 graden was om schoon te maken etc.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Indertijd gekocht bij een gewone fysieke winkel, waar ze ook nog service geven. Monteur heeft het gefixt, rest nagekeken (hij maakte ook een raar klappen geluid). Er trok iets vacuum, waardoor er niet gecentrifugeerd werd. De rest ook nagekeken en klaar weer.

Monteur heeft z’n koffie gehad en ging weer kantoorwaarts. Service ook na (7 jaar later inmiddels) aankoop. Da’s dan weer het voordeel van wonen in een dorp;).
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Hoe gebruikt iedereen de Typhoon? als enige product of wordt het naast het reguliere wasmiddel in het wasverzachter bakje gedaan? Ik las laatst ergens dat dit soms ook werd gedaan.
 
Bedankt. Echt een geweldige review!
Ik lees dat de ene wel een combinatie van wasmiddel en Typhoon gebruikt en de ander weer niet. Ik haal alleen niet heel duidelijk naar voren wat de voordelen zijn van bv. het toevoegen van wasmiddel.
 
Ik gebruik alleen Typhoon. 30 ml. Verbaas me hoe schoon ze er uit komen.
Laat ze eerst een nacht in een sopje met dreft staan.
 
  • Leuk
Reactions: Boomvalkje