• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Porsche Cayman volledige beurt

Tiporon

Detailing addict
15 mrt 2009
685
68
62
Hallo poetscollega’s
Dit weekend een Porsche Cayman op bezoek gehad om eens goed te vertroetelen.
Bedoeling was om zowel binnen als buitenzijde een goede beurt te geven.
De auto was vuil(normaal met dit weer)maar bleek in redelijk goede conditie te zijn.
Porschecaymandetailingdec20141_zps935f51d4.webp

Porschecaymandetailingdec20145_zpsa8b8685a.webp

Interieur was heel netjes en moest gewoon de puntjes op de i krijgen.
Direct bij levering gestart met een goede wasbeurt met de twee emmertjes methode.
Monello Washmitt met Prof. Meg’s ShampooPlus(2 dopjes in warm water) en afdrogen met de Delirium orange towel gaf dadelijk zicht op de waxlaag die er bijna niet meer aanwezig was.

Velgen werden aangepakt in drie stappen(was ook echt nodig…)
Porschecaymandetailingdec20148_zpseb75bafd.webp

1 : Velgen inspuiten met Meg's wheelbrighter (1 op 2 verdund)
2 : Iron-X inspuiten en na even intrekken en kleuren terug inborstelen en afspoelen
3 : Om zeker te zijn dat alle produktresten weg waren nog een maal insprayen met Meg’s APC(1 op5) en goed naspoelen.

De wagen binnen gereden en van start gegaan met de voorbereiding op de lak.
De lak heb ik gekleid met Mothers yellow clay in combinatie met Prof. Meg’s Last Touch als glijmiddel in verhouding 1 op 1.
De klei liet zien dat zeker de zijkanten redelijk wat vervuiling hadden maar al bij al viel dit wel mee.
a9037785-b252-45db-a56c-3b01432a6208_zps837be056.webp


Na het kleien de kunststofdelen en voorruit afgeplakt(dit bespaart je toch wat werk en tijd als je geen nadelige vlekken op de rubber moet nabehandelen..)
Porschecaymandetailingdec201414_zps0a276cd3.webp


Nadere inspectie op de lak gaf aan dat er wel redelijk veel fijne swirls aanwezig waren en een klein krasje(te verwaarlozen maar toch…)op de flank zat.
Porschecaymandetailingdec201416_zps806ea900.webp

Na het polijsten was de kras weg
Porschecaymandetailingdec201417_zpscd6cb8ca.webp


De motorkap(of zeg ik nu kofferdeksel??) had wel wat steenslag en bij nader inzien is dit enkel met spotrepair te herstellen.
Een steenslagbeschadiging ziet er echt niet goed uit als je het iets uitvergroot....
Porschecaymandetailingdec201418_zps13db3b82.webp


Mijn polijstwijze moest ik een beetje aanpassen daar de Porsche niet echt een wagen is met veel rechte vlakken.
Mijn eerste beurt begon met Meg’s M105 op een Oranje pad en voor de plaatsen waar je niet bij kan met een grote pad werden bewerkt met een 3,5” gele pad.
Normaal werk ik de laatste tijd met de microfibre pads maar deze zijn zo groot in diameter dat je niet overal geraakt.
Een tweede hit met M205 op een witte pad gaf voldoende resultaat .
De volledige lak werd gereinigd met een microvezeldoek gedrenkt in wasbenzine.
Dit wordt in buitenlucht gedaan en zelf draag ik hier nitril handschoenen daar dit niet echt gezond is.
Na deze behandeling was het tijd voor de “verzegeling” van de lak.
Ik heb eerst een laag PB BlackHole aangebracht met een zwarte pad en doorgegaan tot dat deze volledig uitgebuft was.
Vervolgens deze getopt met de Collinite liquid Insulator(845) met een rode handpad.
Ik wou er zeker van zijn dat ik elk hoekje mee had om toch een goede bescherming te bieden.
De kunststofdelen(en die zijn bijna niet aanwezig)heb ik behandeld met Poorboy’s Trimrestorer.
De velgen zijn nabehandeld met Meg’s MetalPolisch en getopt met PB Wheelsealant.
Porschecaymandetailingdec201429_zpsdefa8ac4.webp

Enkele details niet vergeten..
Porschecaymandetailingdec201430_zps97148c5a.webp

Het uilaatsierstuk in inox heb ik eerst gereinigd met een zeer fijne staalwol en nabehandeld met Meg’s MetalPolisch.
Uitlaat voor.
Porschecaymandetailingdec20146_zps86fca404.webp

uitlaat na...
Porschecaymandetailingdec201450_zpsc007d08c.webp

Porschecaymandetailingdec201449_zpse094b1b2.webp

Het interieur heb ik goed gestozuigd en de matten zijn gereinigd met APC 1/1 met de alleszuiger.
Het leder is behandeld met Mothers cleaner en conditioner met behulp van een MF-handpad en nagewreven met een katoenen doek.
de stuurvelg heb ik eerst met een wonderspons gereinigd en dan nabehandeld met Poorboy’s Leatherstuff.
De kunststof is behandeld met Poorboy’s natural look en dit geeft een warme look.
Het glaswerk is behandeld met Prof. Meg’s glasscleaner (1/1) met MF-handpad en Dodo Juice Mint Merkin cloth.
Alles bij elkaar zijn er bijna 12 uur ingekropen maar het was het allemaal waard!
Dit zijn dan ook projectjes die je echt met plezier doet.
Bedankt voor het aandachtig lezen en nu showtime !!
Porschecaymandetailingdec201431_zps67d14baa.webp

Porschecaymandetailingdec201424_zps2ec7b2e3.webp

Porschecaymandetailingdec201423_zps9dcc5e79.webp

Porschecaymandetailingdec201426_zps2d6248db.webp

Porschecaymandetailingdec201461_zpsa70fdbcc.webp


Het interieur....
Porschecaymandetailingdec201436_zpsa4bb05c3.webp

Porschecaymandetailingdec201438_zpsa70bd03e.webp

Porschecaymandetailingdec201440_zps3236c13e.webp

Porschecaymandetailingdec201441_zps88cfcaa4.webp

Porschecaymandetailingdec201442_zpscbc1f0e9.webp

Porschecaymandetailingdec201444_zpsc39c308d.webp


En dan de dingen waarvoor we het doen hé...
Porschecaymandetailingdec201434_zps974ddd12.webp

Porschecaymandetailingdec201435_zpsc0ff1538.webp

Porschecaymandetailingdec201445_zps72a8c86e.webp


En onze O O O zo belangrijke reflectie's....

Porschecaymandetailingdec201421_zps82506991.webp

Porschecaymandetailingdec201427_zps9bb2c99b.webp

Porschecaymandetailingdec201453_zpse1a0d685.webp

Porschecaymandetailingdec201455_zps4de793e6.webp

Porschecaymandetailingdec201458_zps2aebed88.webp

Porschecaymandetailingdec201457_zpsb4865cee.webp

Porschecaymandetailingdec201427_zps9bb2c99b.webp


Dit was het dan weer.
Een prachtige wagen die deze behandeling wel verdiend heeft...
 
MazdaDave;n408070 zei:
Mooie auto en mooi resultaat!
Waarom heb je gekozen voor wasbenzine i.p.v. IPA, Eraser o.i.d.. Maak je hier de lak niet 'zacht' mee?
Geen bepaalde voorkeur maar uit ervaring weet ik dat wasbenzine zeker niet agressief is en het zijn werk heel goed doet.
Als je wasbenzine bijvoorbeeld op plexiglas aanbrengt zie dat het dadelijk verdampt en geen "witte" vlekken achterlaat.
 
Mooie auto en resultaat! Alleen de kleurstelling van het interieur is niet mijn ding maar goed smaken verschillen en dat staat los van het eindresultaat.
 
Mooi resultaat!

Waarom heb je de velgen met metalpolish behandeld? Ik kan me bijna niet voorstellen dat er geen blanke lak op zit, ondanks het diamond cut effect.

Één opmerking: met een klein stukje claybar kan je de viezigheid/verkleuring tussen de "Cayman" letters op de achterklep vrij gemakkelijk verwijderen, dan ziet die kont er nog net iets beter uit!
 
Ric325i;n408077 zei:
Mooie auto en resultaat! Alleen de kleurstelling van het interieur is niet mijn ding maar goed smaken verschillen en dat staat los van het eindresultaat.

Eerste wat ik ook dacht tav interieur.
Verder klasse werk!
 
Schorem;n408085 zei:
Mooi resultaat!

Waarom heb je de velgen met metalpolish behandeld? Ik kan me bijna niet voorstellen dat er geen blanke lak op zit, ondanks het diamond cut effect.

Één opmerking: met een klein stukje claybar kan je de viezigheid/verkleuring tussen de "Cayman" letters op de achterklep vrij gemakkelijk verwijderen, dan ziet die kont er nog net iets beter uit!
Heb hier niet direct een verklaring voor tenzij dat deze lekker smeuig is en met mijn zelf gemaakte MF-handschoen gemakkelijk werkt.
De korrel is ook zeer zacht maar heeft toch veel kracht..da rijmt...
en ja die Cayman letters..jullie zien ook alles hè. ?.
 
Schitterende auto en dito resultaat. Mooi verslag ook:ja

Maar APC 1:1? Is dat niet wat aan de zware kant? Meestal gebruik ik in vieze interieurs 1:10 en bij ronduit ranzig 1:5.
 
Thunderbird;n408130 zei:
Schitterende auto en dito resultaat. Mooi verslag ook:ja

Maar APC 1:1? Is dat niet wat aan de zware kant? Meestal gebruik ik in vieze interieurs 1:10 en bij ronduit ranzig 1:5.
Daar heb je een punt maar ik heb altijd een verstuiver met 1 op 1 APC voor kleine klussen zoals en kleine automat.
Die verstuif ik op de mat en dan maak ik de mat goed vochig met een grotere verstuiver met water waarna ik ze dan droogzuig met mijn stof/water zuiger.
Ik heb ook een paar verstuivers met de verhouding door jouw aangehaald.