• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

prep nodig?

WimWerf

Detailing trainee
28 jul 2019
57
40
Hallo allemaal,

Inmiddels al wat polijst momentjes verder met m'n DAP.
Nou heb ik recentelijk van Waxaddict de Vitreo besteld (en nog wat spulletjes).
Tot nu toe heb ik de lak verzegeld met de Colli 845.
Nou las ik ergens dat wanneer ik de lak wil verzegelen met de WA Vitreo, dat de lak schoon gemaakt moet worden met Prep (oid).
In hoeverre is dit perse nodig? Anders moet ik dat ook nog bestellen namelijk.
 
LSP?
Tot nu toe heb ik het gedaan zonder het te ontvetten. De Colli had nog een aardige standtijd (vond ik).
Is dat met de Vitreo niet dan?
ps je bent er als de kippen bij hé met reageren :)
 
Als standtijd je niets uitmaakt hoeft ontvetten niet, als je de instructies wil opvolgen voor een zo goed mogelijk resultaat is ontvetten wel nodig.
Persoonlijk vind ik ontvetten een fijne stap, laat zien wat je polijstresultaat is zonder verhullingen.
 
  • Leuk
Reactions: Emi en WimWerf
Ontvetten voordat je een LSP aanbrengt, is altijd nodig. Hiermee haal je alle oliën weg die invloed kunnen hebben op de standtijd van de LSP
Kleine aanvulling; het is alleen noodzakelijk als het product het vereist. Als het op de verpakking van je wax/sealant/coating staat. In de praktijk komt het echt weinig voor dat je het echt moet doen. Bij coatings is dat volgens mij altijd het geval, bij Sonax Polymer Netshield staat het er ook op.

Staat het niet bij de gebruiksaanwijzing van het product dan is het een keuze. Ja de standtijd kan hierdoor langer zijn maar niemand weet precies hoeveel het nu scheelt. Een week, een maand, 24 uur? Sommige lakken kun je beter helemaal niet ontvetten als het niet moet.Bijvoorbeeld zeer gevoelige lakken zoals piano zwart. Ontvetten maakt het stroef en heb je dus meer wrijven en meer weerstand en dus meer kans op vegen/krasjes.

Ook op hele oude lakken (roze auto's die rood worden) wil je niet ontvetten. Deze schijn al schraal door de tand des tijds en lijkt mij dat een ontvetter op dit soort lakken geen toegevoegde waarde is. Juist een goede glaze en een mooie wax zijn hier naar mijn mening veel beter geschikt voor. Dit soort lakken zijn niet gemakkelijk te onderhouden omdat je ze echt bij moet houden.
 
Ik heb zelf een Volvo v70 bj 2005 in de kleur Magic Blue. Hij lijkt erg donkerblauw maar wanneer hij goed behandeld is, zit er een paarse gloed in.
De lak is erg hard. Wollen pad met Veloce deed eindelijk de spinnen rag krasjes verminderen.
 
Eens met @Dibbuz . Een tijd geleden een zeer verkleurde rode,oranje motorkap van de Daihatsu gepolijst.
Om de boel langdurig te beschermen ontvet met prep om daarna een coating aan te brengen. Tot mijn verbazing kreeg ik toen hele rare vlekken
van het ontvetten. De poriën van de lak waren blijkbaar erg open en gevoelig. Ontvetten op de ouderwetse manier, water met een scheut Dreft,
werkte wel prima, dus daarna alsnog gecoat.
 
Wat ikzelf doe na het polijsten:
-Nanolex pre wash
-wassen met heet water en shampoo
-Gyeon Prep

Ik gebruik veelal een ceramische of Sio2 Wax en ikzelf hecht waarde aan een zo schoon mogelijke wax.
Dat gezegd hebbende denk ik dat wanneer je na het polijsten/afnemen van de Polish alleen zou wassen met heet water en shampoo dat je in principe ook al het grootste deel aan oliën enz kwijt raakt.