• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Producten voor beginnend mobiel detailing bedrijfje

alex93

Detailing rookie
30 aug 2022
14
15
Hallo!

Ik zit er aan te denken een detailing bedrijfje te starten voor op locatie. (Werk locatie, auto's in parkeer garages, aan huis etc)

Aangezien niet het kapitaal aanwezig is om direct een bus aan te schaffen, wil ik mijn prive auto hiervoor gebruiken. (Eventueel bestickert met logo's van het bedrijfs dan etc)

Nu zou ik graag willen weten of dit de juiste apparaten zijn om mee te beginnen? Het gaat hier puur om de apparaten zelf.

Wat ik tot nu toe in mijn hoofd heb:
Ik wil graag het principe 'wassen zonder water' aanhouden. Dit wil ik gaan doen met de producten van Chemical Guys.
Om het interieur te reinigen zit ik aan de stoomreiniger van Karcher te denken. (SC3/SC4/SC5?)
Voor het stofzuigen wil ik de Karcher WD 6 nat/droog stofzuiger gaan gebruiken, deze kan dus ook de natte stoelen van het stoom reinigen droog zuigen.
Uiteraard een aggregaat van genoeg wattage om bovenstaande apparaten te voeden van stroom.

Ik hoor graag nog tips, aanvullingen etc van jullie!

Alvast erg bedankt!

Alex
 
Laatst bewerkt:
Aanhanger geen mogelijkheid, is makkelijker alleen zakelijk te gebruiken.
Dan heb je ook plaats voor een 50L tank en een HD reiniger
Desnoods zuig je dat water ook weer op.
 
Welkom op het forum, Alex.

Probeer eens de zoekfunctie om te zoeken naar ''bedrijf starten'', ''nieuwe machine'', ''stoomreiniger'', ''stofzuiger'', etc etc.
(Extractor i.p.v. nat/droogzuiger of combi van beide, waterpomp o.i.d. om je vuilwater af te voeren/op te vangen, etc etc)

Ik neem aan dat je niet alleen wilt autowassen en interieurs wilt reinigen, dus dan heb je nog polijstmachines en dergelijke nodig.

De 'Chemical Brothers' is een muziekband. Ik denk dat je de ''Chemical Guys'' bedoelde en dat is een merk die Carclean.com niet in huis heeft. ;)
 
  • Leuk
Reactions: DetaiLeo en Cordoba
Haha, typfoutje. Klopt ik bedoel Chemical Guys.
Ik zal ook even inderdaad het forum doorspitten.

Voor het polijsten wil ik graag binnenkort een cursus doen om de nodige kennis op te doen voordat ik daar mee aan de slag ga.

@RedCat Het idee om juist voor wassen zonder water te kiezen is omdat ik mij ook op klanten wil focussen die aan het werk zijn en hun auto in een parkeergarage hebben staan. Daar mag ik geen water gebruiken.

Heb ik een extractor nodig als ik vlekken o.i.d. eerst met de stoomreiniger behandel? Een extractor is toch niets anders dan een stofzuiger die eerst vloeistof spuit? Maar aangezien ik het eerst met de stoomreiniger ga behandelen, lijkt mij dit niet nodig toch? Of wel?

Ik zit dan in dit geval naar de Kärcher SE 4001 te kijken. Is dat wat? En wat voor product moet ik aan denken om van te voren de stoel bijvoorbeeld mee in te sprayen/schoonmaken?

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Begrijp ik het nou goed; Heb ik geen stoomreiniger nodig als ik gewoon een extractor gebruik? Of zie ik dat verkeerd?
 
Het voordeel van een stomer is dat er minder water in het kussen/Foam van de stoel geblazen wordt. Een extractor spuit veel meer water op de stoel, waardoor je een veel nattere stoel hebt. Tuurlijk zuig je er veel vocht mee uit, maar overall zal er meer vocht achter blijven dan bij een stomer. Niet echt ideaal als je na een uurtje de auto aan de klant wilt terug geven o_O

Greetz Emiel
 
Duidelijk, dus als ik het goed begrijp heb ik geen extractor nodig voor wat ik wil doen? Zaken zoals de matten schoonmaken kan toch ook goed met een stoom reiniger?
 
Het is niet zo dat ik ervaring heb als mobiele detailer, kleine disclaimer dus :p

Misschien kan het handig zijn dat je een stofzuiger hebt met als extra functie een extractor, mocht het nodig zijn. Ik heb op YT meerdere detailer voorbij zien komen die idd matten met een stomer schoon maken. Ook kan een car dryer handig zijn, zag ik laatst. Die kan je dan gebruiken om het hardnekkige vuil weg te blazen voor het stofzuigen.

Greetz Emiel
 
Een stoomapparaat maakt het vuil los maar haalt het niet weg (blaast het vaak dieper).
Met een extractor kan je spoelen (opspuiten en gelijk wegzuigen)
Wegzuigen kan je met een vochtbestendige stofzuiger (dus zonder zak) ook

Dus stoom met een droog/natzuiger is een prima combinatie
 
Als je bij klanten langs gaat, is de kans groot dat je regelmatig behoorlijk vuile auto's krijgt aangeboden als detailing job. Wassen zonder water is in dergelijke gevallen ongeveer een garantie op waskrassen. Als ik dan ook lees dat je nog een cursus polijsten wil gaan volgen, vraag ik me af hoe je op het idee van dit bedrijfje gekomen bent? Ik kan me vergissen, maar krijg voor het idee dat je denkt dat je redelijk makkelijk geld verdient met een dergelijk bedrijfje. Mijn advies zou zijn eerst eens hobbymatig wat ervaring op te doen, eventueel kijken of je bij een detailer of een detailingbedrijfje mag meelopen, zodat je een idee krijgt wat het werk inhoudt, voor je een bedrijf op gaat zetten, waar na heel korte tijd al blijkt dat het niet past bij wat je kunt/wilt. (Mensen onderschatten bijvoorbeeld vaak de fysieke belasting van detailen, zeker als je dat beroepsmatig dagelijks moet doen).

Mijn reactie lijkt misschien vervelend, maar is vooral bedoeld om je een kater te voorkomen als je 'zinloze' investeringen hebt gedaan, en niet verder kunt met het bedrijf.
 
Ik begrijp jou reactie heel goed hoor. Ik heb het een en ander al besteld (simpele dingen zoals wat brushes, spullen van Meguiar's & waterless wash van Chemical Guys om te proberen) om het voor mij hobbymatig eerst weer op te pakken. Ik heb jaar of 10 geleden bij een autowas/poetsbedrijf gewerkt als bijbaan in het weekend, vond dat altijd leuk werk, kreeg er een voldaan gevoel van.

Ik wil dit dan ook naast mijn normale baan gaan beginnen (ik werk part time).

Bedankt voor je reactie iniedergeval!


EDIT:

Ik zie nu zelfs een droog/nat zuiger van karcher. Ook prima om mee te beginnen?

Dan zou het dus eerst de stoelen/vloer in de auto met de karcher stoomreiniger reinigen en daarna water opzuigen met deze: https://www.praxis.nl/gereedschap-i...ärcher-nat-en-droogzuiger-wd-3-1000w/10085821
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Ik ken de Kärcher niet, maar je ziet nog wel eens dat een waterzuiger ook als nat-/droogzuiger wordt geadverteerd, die laat toch wel heel veel meer water achter dan een goede extractor. Als ik mijn extractor op een stoel zet, krijg je wel een licht vochtige broek als je er direct op gaat zitten, maar als je er een handdoekje oplegt heb je zelfs dat niet. Ik doe dergelijke klussen bij voorkeur met zonnig weer, en redelijk rondom het zomerseizoen (vanwege de zonkracht), na 2-3 uur in het zonnetje is een auto zo goed als droog. Bij tapijt is het iets minder vervelend als dat nog licht vochtig is, als je de auto hebt afgeleverd maar ook dan is droger gewoon beter.

Met vrijwel alle extractors kun je ook gewoon droog zuigen, dus daar heb je geen extra apparaat voor nodig, alleen de ketel even leegmaken voor je water gaat zuigen en bij sommige merken/modellen een stoffilter weghalen als je nat gaat werken.
 
  • Leuk
Reactions: Heijneker
Heya Alex!

Ik heb wel ervaring met mobiel detailen in het eerste jaar van mijn bedrijf. Ik gebruikte daarvoor Optimum No Rinse om de auto's te wassen, maar dan gebruik je dus wel emmers met water, wat in jouw geval misschien lastig is. Zoals @Cordoba al zegt zal je waarschijnlijk ook vuilere auto's moeten aanpakken. Dan kost het (bij mij in ieder geval) een stuk meer moeite als je waterless/rinseless wast en geen hogedrukreiniger kan gebruiken. Iets om rekening mee te houden. Verder als wassen en stofzuigen ging ik eigenlijk niet tijdens het op locatie werken, maar is vast en zeker goed te doen.

Het is al top dat je bedenkt om mensen te bedienen die aan het werk zijn. Daar maak je ze hartstikke blij mee en dan heb je in een keer meerdere potentiële klanten. In een parkeergarage is het ook een stuk fijner werken als in de zon, regen of wind (of alles tegelijk). Dus dat is ook top!

Als stofzuiger gebruik ik inmiddels een Flex VCE 21 naar volle tevredenheid. En een dyson V15 voor de matjes en kofferbak. Ik heb geen extractiemachine. Ik gebruik een microvezel scrub mitt met een emmer water en een textielreiniger. Insprayen, scrubben met een vochtige mitt en droogmaken met een doek. Mitt vervols schoonspoelen in de emmer en weer door. Werkt fenomenaal bij mij, veel beter dan toen ik spray & extractie gebruikte.
Ik zou zeggen dat een compressor noodzakelijk is voor interieurtjes detailen, maar probeer het vooral eerst zonder. Ik gebruik ook wel regelmatig de Rotador Beast voor vieze tapijtjes. Een stoomreiniger heb ik nog nooit gebruikt en ik heb er ook 0 verlangen naar.

Ik zou zeggen, nog even goed bedenken hoe je alles denkt aan te pakken. Als je dat een beetje rond hebt, lekker gaan testen en zo snel mogelijk beginnen. Je leert (hierbij) zo enorm veel door het gewoon te doen. Wie weet waar het toe leidt! And keep us updated natuurlijk.

En nog een goede tip is om DIY Detail op Youtube te bekijken en zeker Detailer's Business Acadamy!
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
@Heijneker Bedankt voor je bericht!!
Ik heb een test potje van waterless wash van Chemical Guys gekocht, wil dat toch als eerst gaan proberen. En heb daarnaast een Karcher SC3 stoomreiniger en Karcher SE 4001 extractor gekocht.

Dan kan ik dit weekend alvast mooi aan de slag! :)
 
  • Leuk
Reactions: Heijneker
Hier niet zo te spreken over de SE4001, bij gebruik langer dan 20 minuten wordt hij erg warm en begint hij ook ligt te ‘roken’. Laatst ons tapijt in huis schoon gemaakt en toen ik de machine opgeruimd had en de kamer weer binnen kwam zag ik dat de hele kamer blauw stond. Schijnt ‘normaal’ te zijn bij ‘langdurig gebruik’. Voor mij geen Kärcher weer
 
  • Verbluft
Reactions: Cordoba
Ben ik helemaal met je eens Redcat. Dit was het antwoord wat ik van Kärcher kreeg.. vandaar dat ik dus ver weg blijf van Kärcher vanaf nu