• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Professionele keramische coating of zelf regelmatig een spray gebruiken

Theovv

Detailing addict
11 nov 2016
21
50
37
Wat is beter voor je lak en geeft een mooiere glans en betere bescherming?
Is het het geld waard om een professionele keramische coating aan te laten brengen en blijft die echt 5 jaar goed? Moet je dan ook met onderhoudsspray's aan de gang?

Of kan je net zo goed af en toe een spray gebruiken? Ik krijg veel reclames de laatste tijd over allerlei keramische sprays voor glans en bescherming van je lak, die volgens mij op basis van Sio2 zijn.

Wat is beter? Is het de meerprijs waard van een professionele behandeling en hoe weet je of echt een goede partij hebt?

En beschermt het ook tegen steenslag, of is het daar niet hard genoeg voor?
 
Een coating is echt wel top, maar geen wondermiddel en die vijf jaar lijkt me een tikkeltje overdreven.
Steenslag zal het echt niet tegen helpen. Daar is de mechanische impact gewoon veel te groot voor.
 
Het aanbrengen van een coating gaat gepaard met een lakcorrectie. Dus de lak wordt in goede staat gebracht voor de looks, maar ook zeker om de coating beter te kunnen laten werken.

Steenslag is killer voor vrijwel alle soorten bescherming.

Of iets "beter" is of het "geld waard" is persoonlijk. Verdiep jezelf eens in de voor-en-nadelen van verschillende soorten bescherming. ;) De één kiest voor een coating en dus volledige behandeling zodat de auto weer strak is én lang beschermd, de ander wik juist elke maand lekker waxen en prutsen met allerlei producten.
 
Ik ben vooral benieuwd wat het beste resultaat geeft.

Als een professionele coating echte zo'n 5 jaar mee kan en een betere glans en bescherming geeft dan wanneer je zelf regelmatig een keramische sealerspray met sio2 aanbrengt, dan zou ik daar voor gaan.

Maar als een professionele coating maar een paar jaar zn werk blijft doen, je meerdere malen onderhoudsspray aan moet brengen, en een keramische sealerspray met sio2 (mits vaak genoeg aangebracht) net zoveel glans geeft en net zoveel beschermt, dan kies ik liever daar voor.

Ik kan dat uit eigen praktijkervaring niet zeggen en hoor graag jullie ervaring :)
 
  • Leuk
Reactions: schaef
Ik denk dat je het verschil moet zien in wat anders qua duur of goedkoop. Een goede coating of een goede spraycoating scheelt elkaar niet veel qua prijs. Het grote verschil zit in de voorbereiding. Als je een coating laat smeren doet men de auto vooraf glad polijsten. Hier haal je de glans uit. Een defect vrij oppervlak glimt meer dan een bekrast oppervlak. Als je alleen gaat spraycoating smeren dan is je auto niet gepolijst en dus ook niet glad en glimmend.
 
Coatings van met een duurzaamheid van 5 jaar bestaan in mijn ogen niet. De fabrikant weet niet hoe jij met je auto omgaat in die 5jaar. De meeste fabrikanten die dit beloven “eisen” ook een jaarlijkse controle. Vaak wordt er dan tegen betaling een topcaoting extra aangebracht.

ik breng bijna wekelijks de Gyeon coatings aan en die redden, het bij goed onderhoud, echt wel 2 a 3 jaar. Maar dan is goed onderhoud, wat wil zeggen op de juist manier wassen, noodzakelijk. Vaak adviseer ik het gebruik van een detailer.

Om inhoudelijk je vraag meer te beantwoorden; een coating is echt wel duurzamer dan de regulieren waxen, sealants of sprays.
Kijk dit filmpje, gemaakt door CarClean eens:
Onderwerp 'CleanRiders aflevering: Glascoatings verschillen, fabels & feiten uitgelegd!'
https://forum.carclean.com/threads/...gs-verschillen-fabels-feiten-uitgelegd.26026/
 
  • Leuk
Reactions: Stefan O
De nieuwe evo coatings van Gyeon zouden een wat langere standtijd hebben.
De oude coatings hadden al een betere standtijd als dat Gyeon opgeeft al merk je op een gegeven moment wel dat de hydrofobische eigenschappen wat afnemen en juist dan hebben spaycoatings meerwaarde vind ik.

Maar nou komt het , je kan wel een coating willen hebben die 5 jaar zit alleen verzamel je dan ook voor 5 jaar swirls omdat het gewoon heel lastig is om je auto lang netjes te houden.
Mijn visie is dat je met een coating je auto langer een stuk netter kan houden als dat ie in de wax staat persoonlijk wil ik voor nu niet anders. Wanneer je gewoon een laagje Cancoat aanbrengt kun Je eigenlijk alweer een hele poos vooruit.
 
Ik ben vooral benieuwd wat het beste resultaat geeft.

Als een professionele coating echte zo'n 5 jaar mee kan en een betere glans en bescherming geeft dan wanneer je zelf regelmatig een keramische sealerspray met sio2 aanbrengt, dan zou ik daar voor gaan.

Maar als een professionele coating maar een paar jaar zn werk blijft doen, je meerdere malen onderhoudsspray aan moet brengen, en een keramische sealerspray met sio2 (mits vaak genoeg aangebracht) net zoveel glans geeft en net zoveel beschermt, dan kies ik liever daar voor.

Ik kan dat uit eigen praktijkervaring niet zeggen en hoor graag jullie ervaring :)
Het product geeft niet de "glans", maar een lak die in goede staat is.

"Maar een paar jaar" is enorm voor een product dat je maar één keer aanbrengt en eigenschappen heeft waar waxen sprayjes niet aan kunnen tippen. (Beading/sheeting/krasbestendigheid/etc)

Die 'onderhoudsspray' hoeft niet als je dat niet wilt. Vaak bevatten goede onderhoudsproducten Si02 en hiermee kan je de coating helpen c.q. ontzien. (Of als standalone, maar dan veel vaker nodig)

De "keramische sealerspray met Si02" is dus zo'n onderhoudsproduct of standalone. Dit om de week aanbrengen gaat niet meer glans en/of bescherming opleveren dan de auto polijsten en een volwaardige coating aanbrengen.

(Producten kunnen Si02 bevatten, maar zijn dan geen keramisch product of sealer ;) )
 
Ik ben het mee eens dat een eind product niet direct verantwoordelijk is voor de glans, maar een product als Gyeon Pure Evo geeft toch echt wel een boost op de glans.
 
  • Leuk
Reactions: Roland_M
Dank voor het filmpje, ga ik zeker kijken!

Diventa Bella doet mooie dingen, maar ze geven zelf aan dat de coating ongeveer 1,5 jaar aanhoud. Dat is wel eerlijk en realistisch. Maar ik denk niet dat ik er elke 1,5 jaar zo veel geld aan uit wil/ga geven.

Ik heb op mn vorige auto ook een keramische coating gehad (maar dat was denk ik niet de beste) en dan verdween de glans en beading toch vrij snel en dan kreeg ik zo'n flesje onderhoudsspray mee wat ik er 2 keer per jaar op moest doen. Ik vond wel dat daarna de lak weer veel meer glanste en ook de waterresistance en beading was dan weer veel beter. Naar mijn idee was dat flesje onderhoudsspray hetzelfde als dit soort producten:


[mod] Commerciële links verwijderd; zie forumregels [/mod]

Ik wil een nieuwere auto kopen waarvan de lak nog goed is, dus dan hoeft er minder "schade" weggewerkt te worden, wat wel het grote voordeel is als je een professionele coating aan laat brengen. Maar omdat dat nu wat minder nodig is kwam ik op het idee om dan misschien de coating niet te doen en alleen het sprayen te doen. Dat zou ik bijvoorbeeld na elke wasbeurt kunnen doen.

Ik mag het vast niet zeggen op dit forum :D Maar ik ga nu altijd naar Loogman en kies de showroom finish met verschillende waxlagen en dan komt de auto er enorm glanzend en mooi uit. Maar ik zou dan de waxlagen weg kunnen laten en zo'n ceramic sealer aan kunnen brengen.

Ik heb ook wel met het hele twee emmer systeem zelf staan wassen, maar dat was niks voor mij en dan kreeg ik ook swirls.

Ik ben er nog niet helemaal uit, want ik vind de glansgraad van de lak wel een heel belangrijk element van een auto en van een nieuwere auto wil ik die juist beschermen en behouden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, die zaten erop na de keramische coating en ik had sinds die tijd alleen zelf gewassen.

Bij Loogman kom ik pas heel kort. Het is wel 1 van de beste wasstraten van NL, maar het blijft een wasstraat, dus een compromis. Toch komt de auto daar minstens zo uit als dat ik het zelf zou doen. Als ik het beter wil zou ik meer tijd en energie in zelf poetsen moeten stoppen en dat wil ik niet.

Ik zou ook kunnen starten met een goede professionele coating incl. polijsten etc om een zo goed mogelijke startsituatie te creeren en die dan onderhouden door na elke wasbeurt een spraybottle ceramic sealant aan te brengen.

Ik vind de prijzen van Diventa alleen niet helemaal duidelijk. Een coating kost 250 a 450 euro, wat me goedkoop lijkt. Dus ik ga er vanuit dat je er ook nog de exterieur behandeling vooraf moet laten doen, van 550 a 2500? Dan wordt het me wel al gauw te duur. Wat is eigenlijk een reele prijs voor een goede keramische coating door een pro, incl polijsten en wassen etc, dus alles wat nodig is als voorbereiding?

Zijn er mensen die ervaring hebben met het soort producten van mijn vorige posts, van die keramische sealant sprays? Wat vinden jullie daarvan en zou dat een goede eindstap na het wassen kunnen zijn om glans te bevorderen/beschermen? En is dat nou hetzelfde als de onderhoudsspray die je meekrijgt na een keramische coating?
 
Ik ben het mee eens dat een eind product niet direct verantwoordelijk is voor de glans, maar een product als Gyeon Pure Evo geeft toch echt wel een boost op de glans.
De kers op de taart, dat kan zeker. ;) Maar dat zou een wax in meer of mindere mate ook kunnen doen.


@Theovv - Vergeet niet dat je op het forum van Carclean.com zit en de genoemde/gelinkte producten niet door hen aangeboden worden. Diventa Bella is ook onderdeel.

Ja, er zal naar je auto worden gekeken en bepaald worden wat nodig is. Het exterieur wordt in goede staat gebracht en dan is er ook garantie dat een coating zijn beloftes nakomt. Tarieven zullen dus ook verschillen.


Wat betreft de producten; Staar je niet blind op het ''keramische'', ''Si02'' en andere termen. Een onderhoudsproduct of ''boostend product'' is er in vele vormen; Sprays die je met een doek aanbrengt en afneemt, sprays die je op een natte auto aanbrengt en weer goed afspoelt, foams die een bescherminglaag achterlaten of shampoos die een beschermlaag achterlaten, etc.
Enkele voorbeelden hiervan zijn; Gyeon - Cure / Gyeon - Wetcoat / Gyeon - Bathe+ foamen of mee handwassen.

Wat betreft eigen inzet of uitbesteden; Een wasstraat maakt nooit zo goed schoon dan wanneer je het zelf zou doen. Uiteraard is er dan verschil tussen een wasstraat versus iemand die met twee kleine bouwemmertjes, een shampootje en een simpel washandschoentje aan de gang gaat en een wasstraat versus iemand die het goed aanpakt middels de juiste materialen, methodes en producten.

Of jij het waard vind om het ene te doen of het ander, dat kan alleen jij bepalen.
Wel een opvallend dingetje is dat je aangeeft dat de auto na de wasstraat er weer glanzend uitziet. Dat zegt mij dat de lak de nodige voeding kan gebruiken en dus zal baten bij een goede polijstbeurt. ;)
 
Ik zou het persoonlijk op mijn eigen auto zonde vinden om een dure coating aan te laten brengen als je door de wasstraat gaat of zelf niet goed wast; in de coating komen dan ook swirls die de glans negatief beïnvloeden. Als je tevreden bent over het resultaat na de wasstraat is dat wel de goedkoopste oplossing.
 
Voor het juist aan laten brengen van een coating ben je denk ik minimaal 1000 euro kwijt, afhankelijk van de staat van de lak, de coating en je eigen wensen.

Echter, als ik je verhaal zo lees dan krijg ik het idee dat je niet de tijd/geld/energie wil/kan steken in het (beter) leren wassen van je auto. Dat is volkomen begrijpelijk, want het kost nou eenmaal veel tijd en moeite om dat te leren, nog los van de kosten die het met zich meeneemt om een hele zwik aan spullen te kopen (HD reiniger, doeken, mitts, shampoo, emmers, etc). Aan de andere kant is dat wel de enige manier om je auto mooi te houden (op een manier die recht doet aan de coating).

Daarnaast geef je aan dat je tevreden bent met hoe de auto uit de wasstraat komt.

Mijn advies zou daarom zijn om geen coating aan te laten brengen, want het is zonde om zoveel geld uit te geven als je na 1 wasbeurt in de wasstraat de krassen erin trekt en je toch tevreden bent over het resultaat van de wasstraat. Als ik tevreden zou zijn over de wasstraat dan zou ik daar ook naartoe gaan. Had me een hoop kopzorgen en geld bespaard ;)
 
In mij optiek is een coating het vooral waard als je de onderlaag zo goed mogelijk en zo lang mogelijk mooi wilt houden gezien je zojuist iets van 20+ uren besteed hebt aan het polijsten van het lakwerk. Ja coatings “kunnen” ervoor zorgen dat de auto langer mooi blijft maar het is geen wondermiddel, helemaal gezien de wasstraat regelmatig voorkomt in het leven van deze bolide.

Ik denk persoonlijk dat je beter af bent met een glaze, en iets van een spraywax of sealant gezien de moeite die je erin wilt stoppen, daar is niks mis mee zoals anderen eerder hebben gezegd.

Je kan wel een coating laten zetten maar vind het persoonlijk het niet waard behalve als je daarna van plan bent om zelf aan de slag te gaan en de auto goed te onderhouden. Dat laten zetten is voornamelijk als je zelf wel de energie hebt om bijvoorbeeld wekelijks een wasje te doen maar niet om echt een lang weekend ervoor uit te trekken voor het hele proces.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen en Juffer1
Al mijn auto's staan in een coating en vooral omdat het poetsen achteraf zo gemakkelijk is.
Zeker nu in "bug" seizoen hoef ik geen middeltjes te gebruiken om de aangedroogde insecten te verwijderen.
In de winter worden de auto's ook opvallend minder snel vuil omdat het vuil er minder snel op hecht.
Omdat het vuil minder snel hecht maak je ook minder krassen bij het wassen maar voor de rest zal je niet veel meer bescherming hebben dan zonder. De glans is bovendien ook veel dieper met een coating.
Onder een professionele coating versta ik een twee componenten coating, base coat en verharder.
Dit soort coatings gaat echt wel langer dan 5 jaar mee.
Gyeon is vooral voor de DIY, hoewel er ook wel professionals mee werken omdat deze dummyproof zijn.
My two cents
 
  • Leuk
Reactions: RedCat
Het gewogen advies hierboven is: geen coating nemen als je hem toch door de wasstraat trekt. Zonde van je geld en de levensduur van de coating kun je wel gedag zeggen. Als je de glans zo lang mogelijk wilt behouden zul je over moeten op de juiste manier van wassen.

Als je de wasstraat blijft gebruiken dan kun je naderhand de lak nalopen met een mooie detailspray. Dit geeft de glans nog een lekkere zet met behulp van de nodige oliën. Blijft niet lang zitten maar na de volgende wasbeurt breng je het toch weer opnieuw aan. Aanbrengen met de ene doek, uitvegen met een ander.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Riez