• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Q2 Rim op 'vers' gepoedercoate velgen

Leonneke

Detailing addict
29 nov 2008
639
68
60
Waalre
Hallo allemaal. Mijn naam is Leon, voor degenen die me niet (meer) kennen. Deze vraag stel ik bewust in dit topic zodat iedereen er uiteindelijk zijn voordeel mee kan doen. Mijn velgen liggen op dit moment bij Wheelcare. De velgen worden chemisch ontlakt, gestraald en voorzien van poedercoating. De velgen zijn komende zaterdag klaar en komen dan dus letterlijk uit de oven. Ze zijn dan 'vers' gepoedercoat. Ze worden afgewerkt met een High Gloss blanke lak. Ook deze laag gaat mee in de oven. Ze worden dus geforceerd gedroogd.

Bij 'vers' spuitwerk wordt in de regel afgeraden daar direct een wax, sealant of coating op aan te brengen. Gespoten lakken dienen namelijk een weekje of 6 met rust gelaten te worden. Dat is althans wat de mij bekende lakspuiters mij altijd hebben aangeraden. Hoe dit bij poedercoating werkt is me nog onduidelijk. Zal deze vraag overigens ook neerleggen bij Wheelcare.

Uiteraard wil ik de velgen direct voorzien van een beschermende laagje. Heb in het verleden (uiteraard) heel het arsenaal al gebruikt. Wheelwax. sealants en meer van dit soort producten. Na vele jaartjes detailen staat bij mij inmiddels de duurzaamheid toch wel voorop. Dus krijgen de velgen een keramische coating. Aangezien Q2 op dit moment één van de betere coatings lijkt te zijn, zal het dus de Q2 Rim worden.

Mijn vragen:

Kan ik de velgen, direct en aansluitend op het poedercoatproces, voorzien van een keramische coating zoals Q2 Rim ?
Dien ik rekening te houden met de 'versheid' van de poedercoating ? Kan de poedercoating direct behandeld worden ? Dezelfde vraag eventueel door te trekken naar velgen die recht van de lakspuiter afkomen.
Mij is niet helemaal duidelijk of de Q2 Rim slechts éénmaal aangebracht hoeft te worden of dat deze eventueel ook geschikt is om te 'layeren'?
Kan Q2 gelayerd worden? Zo ja, hoelang wachten en hoe vaak?

Allemaal alvast bedankt voor het meedenken en de eventuele antwoorden. Greetz Leonneke.
 
Layeren kan sowieso Leon, laag of 2 lijkt me prima.
Wachttijd tussen de lagen weet ik niet.
Poedercoating moet volgens mij ook nog extra uitharden na afbakken, dus ik zou je afraden om ze gelijk te coaten...
De buitenlaag mag dan misschien 'hard' zijn, maar eronder zal het wellicht toch wat moeten uitdampen/'zetten'?
 
Ik begrijp dat de velgen zowel een laag poedercoat krijgen als een laklaag
De poedercoat op mijn Healey onderstel heb ik direct in de coating gezet, maar die lagen al bijna een week te wachten
Met nog een laklaag eroverheen zou ik proberen wat wachttijd in te bouwen
Kan dat niet, neem dan een product wat zich laat verwijderen (iets dikkere niet olieachtige natuurlijke wax)

Tussen de coatinglagen door hoef je niet lang te wachten, het gaat bij de tweede keer vooral om dekking van heel het oppervlak
Als de onderste laag ouder is, hecht de tweede ook wat lastiger. De eerste laag lijkt dan al iets af te stoten. Maar het kan wel.

Overigens wel benieuwd naar het antwoord van de coater

CU soon, Hans
 
Alvast bedankt voor de antwoorden. Ik zie de 'coater' vrijdag of zaterdag weer en ben zelf ook best benieuwd. Het zijn inderdaad meerdere lagen. Één natlag zoals ze dat noemen en die wordt 'gemoffeld' op 180 graden. Daarna een blanke lak poedercoat en die wordt weer volgens het poedercoat principe afgebakken. Ik kan me zelf in ieder geval voorstellen dat een keramische coating niet echt lekker zal reageren op een onderliggende laklaag die nog niet uitgehard is ( beweging ??? ). Denk dat de 'coater' wel een zinnig antwoord kan geven want dat is een echt vakmanneke. (voor RedCat, zo'n typetje als Raymond) ................. Thanks so far !!!
 
VERVOLG :

Vandaag mijn velgen opgehaald bij WheelCare. De poedercoater voorgelegd dat ik de velgen direct wil voorzien van een keramische coating. GEEN ENKEL PROBLEEM !!!
Poedercoating is volledig uitgehard zodra de behandeling klaar is. Je hoeft dus geen rekening te houden met een uithardingstijd. Ook niet van (eventueel) onderliggende lagen. Mijn velgen zijn in drie stappen gecoat. Poedercoat primer. Deze wordt uitgehard. Hierna een natlak. Deze wordt gemoffeld (180 graden). Als laatste een blanke lak poedercoat. Ook deze wordt weer uitgehard. Kortom, gebruiksklaar. Geen 'wachttijd'. Gewoon volklodderen met wax, sealant of keramische coating ............ Hoop dat jullie er verder iets aan hebben.

Greetz Leonneke !
 
Nou nee !!! Ze moesten er vandaag al onder. De leenset moest terug. Bovendien heb ik 4 nieuwe Brdigestone's laten monteren. Je wilt niet weten wat voor een ZOOI dat geeft. Grote klodders groene montagepasta. Heb al weer een uurtje ontvetten achter de rug. Dinsdag gaan de velgen er weer af. Weer wassen! Ontvetten. Ontvetten! Ontvetten! En dan RIM er op !!!!
 
Leonneke;n399005 zei:
... Deze vraag stel ik bewust in dit topic zodat iedereen er uiteindelijk zijn voordeel mee kan doen. ...

Geslaagd !!!! Lang lopende vraag uiteindelijk beantwoord door een kenner. :)^

Ik was in eerste instantie op het verkeerde been gezet door de term lak.
Ik heb inmiddels gehoord dat er ook doorzichtige poedercoat is.
Rustig aan met te sterk ontvetten, het is uiteindelijk kunststof ...
 
Vanavond gaan de eerste 2 velgjes in de Q2 RIM. Ik ontvet eerst met Eraser en daarna met Motip 600. Beiden redelijk mild, de laatste zeer effectief (siliconen).
Kon inmiddels ook nog wat informatie vinden over een eventuele tweede laag. Deze zou het beste na ongeveer één uurtje kunnen worden aangebracht. Vreemd genoeg is deze informatie niet terug te vinden op de bijgesloten gebruiksaanwijzing, dus bij deze .........................
 
  • Leuk
Reactions: ivo's