• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Reinigen witte bies Cupra bucket seats (opgelost)

nico111

Detailing chief
26 feb 2011
63
75
Sinds een week ben ik in het bezit van een Seat Leon 5F Cupra. Deze heeft als optie bucket seats. De stoelen zitten echt heerlijk en zien er prachtig uit.
De stoelen bestaan uit leder, alcantara en een witte bies van (het lijkt) een synthetische stof.
De auto is tweedehands en het interieur is redelijk goed onderhanden genomen door de dealer. Alleen hebben ze de witte rand van de stoelen niet goed schoon gekregen.

118927


Ik weet hoe ik het leder moet behandelen, dat doe ik met Gliptoine.
Voor mij is de alcantara wel een nieuwe uitdaging, maar daar heb ik hier al meer dan 10 topics over gelezen dus dat komt ook wel goed.

Maar nu het meest lastige: de witte bies die tussen het leder en de alcantara zit. Deze is door het gebruik vies geworden.
Spijkerbroeken hebben bij de wang van de zitting afgegeven (zie 2 foto's hieronder).

Om dit op te lossen heb ik jullie hulp nodig!
Door de opstaande smalle randen en door de kleur weet ik niet hoe ik dit nu het beste moet aanpakken.
Ook is erg geen onzichtbare plek waar ik wat kan testen, dus het moet in 1x goed gaan.

In het verleden heb ik wel eens een tapijtreiniger gehuurd bij Boels voor mijn bank in huis (APC PB's) en dit werkte perfect.
Maar die zuigmond gaat denk ik niet werken omdat die te groot is voor de smalle rand (3,5cm breed). Ook maakt die dan de Alcantara erg nat wat weer niet kan.
Zelf had ik bedacht om de witte stof nat te maken met APC (1 op 10?) en dit in te laten werken. Daarna met mijn waterstofzuiger en spleetzuigmond (Nilsfisk multi 30) het water weer op te zuigen. Daarna het meermaals weer nat te maken en opzuigen tot alle APC er weer uit is.

Is dit een goed idee of heeft iemand een beter idee?

118930
118931
 
  • Leuk
Reactions: TimW
In zo'n geval helpt alleen ervaring met precies dezelfde stoel en materiaal
Ik heb het nog nooit bij de hand gehad, zou je dus niet durven adviseren

Is dus wachten op een eigenaar met een gelijke auto en positieve ervaring
Of directe advies vragen aan CarClean HeadQuarter via telefoon of mail.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Vooropgesteld dat ik geen ervaring heb met deze stoelen en ik het wel eens ben met @RedCat in de zin dat ik als ik jou was een telefoontje naar CC zou doen.
Dat gezegd hebbende zou ik zelf niet direct met Apc aan de slag gaan maar zou eerder denken aan bv Nanolex interieur cleaner of Gyeon vinyl cleaner.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en PA27506
+1 voor het contacten van CCHQ. ;)

Naast het feit dat je niet precies weet waarmee je de biels kan behandelen, zit het ook wel erg dichtbij je alcantara,
 
Ik heb geen ervaring met zoiets, en denk ook dat je CC moet raadplegen.

Daarnaast denk ik dat ik zou beginnen met kijken of het mogelijk is om het alcantara af te plakken zodat het beschermd is. De behandeling van de bies zou ik met een niet al te grote kwast doen, om zo alleen de bies te behandelen, zelfs als je het met alleen lauw water gaat proberen zou ik zo te werk gaan.
 
Carclean kon zo op afstand geen zekerheid verschaffen. Ik kreeg als advies op een niet zichtbare plek het schoonmaken langzaam op te bouwen.
APC 1:20 > APC sterkere verdunning > interieur reiniger > wonderspons

Gelukkig toch een niet zichtbaar plekje kunnen vinden en begonnen met testen. Het blijkt dat een soort kunststof stof te wezen waar water niet door heen gaat(zeil met een werkje erin). De vieze aanslag geen er met APC 1:15 zo van af.
Op onderstaande foto is het in het midden gedaan. In het echt is het verschil groter. En die daaronder is het weer spierwit.
119079
119080


Alleen de spijkerbroek strepen bleven helaas achter. Sterkere verdunning hielp niks. Deze dus voorzichtig met de natte wonderspons gedaan en zijn helemaal of grotendeels verdwenen.
Voor & Na
119081
119082


Het viel gelukkig dus reuze mee en ik ben erg blij met het resultaat! Bedankt voor het meedenken!
 
Zo deze week ook eens het Alcantara schoongemaakt. Ik had hier al meerdere topics over gelezen, maar nog geen zin in gehad. Ik had namelijk niet verwacht dat er veel te halen viel. Het zag er schoon uit en je kan het toch niet invetten of iets dergelijks zoals bij leder.

Ik heb het gewoon vochtige gemaakt met een doek met warm water. Deze heb ik er gewoon opgelegde en een zacht aangeduwd. Daarna heb ik er een droogdoek opgelegd en ook weer zacht aangeduwd. Helemaal laten drogen en even met mijn hand de vezels los geaaid.
Ik was echt verbaasd over het verschil. Het ziet er weer frisser uit en de vezels lijken weer goed losgekomen.

Ik denk ik deel toch mijn bevindingen maar voor het geval iemand dezelfde stoelen heeft.
 
Laatst bewerkt: