• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Renault Clio 1.4 16V

Thunderbird

Detailing chief
Tester of Bling
1 mei 2012
528
103
53
Het project Clio is weer afgerond.

Een week of zes geleden kwam een collega mijn kantoor binnen met de vraag: " Zeg jij poetst wel eens auto's toch? De clio van mijn vrouw heeft totaal verweerde koplampen, kun je daar wat mee?" Ik:" Ik kan er wel even een keer naar kijken."

Vervolgens is de collega een keer een avond langs geweest en heb ik de koplampen gewetsand, twee hits met inizio op wol, 1 op geel, mezzo op wit en finale op lichtgroen gegeven. De collega was zeer tevreden, maar ik vond het nog niet je van het, maar had niet meer tijd. Nog wel even snel een stukje op de motorkap van 30x30cm even met spray and wipe schoongemaakt en gekleid en een hit met finale op lichtgroen gegeven en EX-P er op gedaan. Verschil met de rest van de auto was al vrij groot:-b

Een week later komt de collega met groot enthousiasme mijn kantoor binnen. "Nou, de rest hoef je niet te doen hoor! Ik ga hem zelf poetsen. Ik heb op marktplaats een echte zware professionele polijstmachine gekocht en ik heb superautowas en cleaner gekocht in de opruiming bij een automaterialenzaak. Op zich juichen wij dat toe natuurlijk als mensen enthousiast worden van het verzorgen van een auto, maar helaas bleek de superpoetsmachine een rotary van het merk Babipangang Fou Young Hai te zijn met drie standen van 1800, 2100 en 2400 toeren en inderdaad een slordige 5kg zwaar te zijn. De cleaner en wax waren op zich niet verkeerd, namelijk Ultimate Compound en Gold Class carnauaba wax. Ik nog heel voorzichtig: Zou je dat nu wel doen, zonder enige ervaring met een vrij onhandelbare rotary aan de slag?" Maar hij was vol overtuiging.

Weer een weekje later komt de man mijn kantoor weer binnen. "Zeg, als jij nu eens mijn polijstmachine overneemt en de middelen, wil jij dan de Clio afmaken? Ik ben even een half uurtje bezig geweest, maar wat een kl.ten werk is dat zeg! En volgens mij vernaggel ik de hele lak, het wordt er in elk geval niet beter van." Ik:" Ik wil de Clio best afmaken, maar dan moeten we even een prijsje afspreken, want de Babi Pangang Fou Young Hai rotary heb ik geen belangstelling voor en de Meguiars kan ik voordeliger bij mijn leverancier (lees onze favoriete webshop) aanschaffen." Uiteindelijk hebben we maar een bedragje afgesproken om hem weer netjes te maken.

De auto had redelijk veel swirls, de gehele rechterachterkant zat onder de onervaren rotary gevolgen, het interieur rook als een overvolle asbak en zat onder de aanslag van de rook. Uiteindelijk bleken beide linkerportieren, beide spatborden voor, motorkap en voorbumper te zijn gespoten. (Deze lak was dan ook beduidend harder dan de rest van de originele lak)

De auto wordt altijd "keurig" eens per maand gewassen met het sopje wat kant en klaar uit de wasbox komt en in één emmer gaat. Dit wordt keurig met een grote spons over de auto ingezeept en daarna weer afgespoeld. En alles wordt met de zeem nagedroogd.:|~*

Genoeg gekletst, de feiten:

Interieur:
- Flink gestofzuigd
- Ingespoten met APC 1:5
- 3x behandeld met extractor
- kunststof interieurdelen gereinigd met APC 1:2
- Kunststof gevoed met Meguiars natural shine rubber and vinyl protectant
- Ozongenerator 15 uur in de auto gehad om de rooklucht te verdrijven
- Sierlijstjes geschuurd en gespoten. Reinigen lukte niet meer (zie topic in Forumdeel Interieur)
- Vloermatten ingesprayed met APC 1:2 en uitgespoeld met hogedrukreiniger

Exterieur:
- Velgen gereinigd met Bilberrys wheelcleaner (en ingeborsteld met diverse borstels)
- Velgen ingespoten met IronX
- Koplampen opnieuw gewetsand met gritt 1200, 1500, 2000, 2500
- koplampen gepolijst met 3 hits Inizio op wol, 2 x Inizio op geel, 1 mezzo op oranje, 1 x mezzo op wit en twee keer Finale op lichtgroen
- Wielkasten gereinigd met APC 1:5 en el cheapo afwaskwast
- Auto twee keer gewassen met Monello Lavare
- Auto ingesprayed met IronX
- Auto nog een keer gewassen met Lavare
- Gekleid met Poorboys klei en Spray and Wipe
- Sponingen, binnenkant deuren etc gereinigd met APC 1:10 en diverse borstels en Gammakwasten
- Motorkap en dak gepolijst met 2x Inizio op wol, 1 x inizio op geel, 1 x mezzo op wit, 1 x Finale op lichtgroen en 1 x Finale op zwart
- Rest van de auto gepolijst met 1 inizio op wol, 1x inizio op geel, 1 x mezzo op wit, 1 x Finale op lichtgroen.
- Hele auto afgenomen met Eraser
- Lakbescherming middels 2 lagen Poor Boys EX-P en afgetopt met Collinite 915
- Trims in de Auto Finessen Revive gezet

(En eh:schaam de nummerplaat voor was erg groezelig en die had ik een hit met inizio op oranje gegeven. Resultaat heel mooi schoon en letters en cijfers weg... Daarna eerst met de hand ingekleurd met zwarte Volvo lak die ik toevallig nog had staan, maar dat leek nergens op. daarom alle letters maar afgeplakt en opnieuw ingekleurd. Leek er meer op.)

En dan nu de bijbehorende plaatjes:

Clio bij binnenkomst:
100_5070.jpg


Een kleine indruk van de interieurvervuiling en aanslag:
100_5085.jpg


Sierlijstjes voor. Resultaat van enige jaren paffen in de auto:-& :
100_5069.jpg

100_5067.jpg


Sierlijsten na:
100_5124.jpg

100_5129.jpg


Interieur voor:
100_5091.jpg


Interieur na:
100_5137.jpg


Dit kwam de eerste keer uit de achterbank:
100_5107.jpg


Eigenaresse woont dichtbij een NS staton, dus werk genoeg voor de IronX
100_5105.jpg


Tja als je geen enkele poetservaring hebt, laat staan met een rotary krijg je een mooie acherkant...:
100_5098.jpg


Enig kras en swirl werk op de motorkap:
100_5112.jpg

Velgje voor:
100_5083.jpg


Velgje na:
100_5130.jpg


Koplamp zoals deze nu binnenkwam. Was drie weken daarvoor al een keer gewetsand en gepolijst:
100_5087.jpg


Koplamp na:
100_5144.jpg


Tja, blauwe tape is niet alleen handig bij het voorkomen van polijstmiddel op de trims, maar ook om de lettertjes weer iets strakker op de nummerplaat te krijgen:D
100_5141.jpg


En na het verwijderen van het plakband ziet het er dan zo uit:
100_5146.jpg


Een 50-50. Welke trim is behandeld met Revive?...
100_5121.jpg


Clio na links voor:
100_5127.jpg

100_5131.jpg


Clio na rechts voor (glans lijkt wat onnatuurlijk door gebruik flits. Was al wat donker en er dreigde regen) :
100_5136.jpg


Clio na rechts achter:
100_5139.jpg
 
Ziet er weer goed uit, die binnenkant was echt heel erg ranzig, dat mensen daar niks aan doen snap je niet... Zou amper iets aan durven raken onder het rijden in die auto..
 
Mooi resultaat! Wat vond de eigenaar ervan? En heeft hij de rotary meteen in de kliko gedumpt? :-"
 
Eigenaar heeft de rotary weer op marktplaats gemikt en er zijn toch altijd weer mensen die dat wel willen hebbenx-]

Eigenaar was zeer tevreden. Ik mag binnenkort een paar krassen verwijderen op zijn laguna. En ik schat zo in.....dat de rest van de laguna wel gaat volgen:-"

De man is nog niet aan de dap, maar gaat in elk geval nu de auto's fatsoenlijk wassen. Ik heb de man aangeraden in elk geval een fatsoenlijke shampo te kopen en met twee emmers te gaan wassen en als hij dan toch met alle geweld met een spons wil wassen heb ik hem de Monello spons maar aangeraden.
 
Mooi resulaat zeg. Hij is behoorlijk opgeknapt.
Die koplampen waren precies weer dof. Is wel raar na 3weken. Zou een sealant hiervoor niet gepast zijn?
Hoe bevalt de revive je? Met wat breng je het aan? Ik twijfel of ik trim restorer van pb zou nemen of de revive.
 
Prachtig verhaal en netjes hoor, ook het interieur... blegh, wil niet weten hoe die mensen uit hun bed komen rochelen :confused:

Leuk om de Revive te zien, heb het gisteren ook opgehaald.
Weet niet waarom, maar iets gaf mij de doorslag voor deze keus in gevoel.

Goed dat je hem gelijk een beetje op weg helpt.
 
Lekker zeg die aanslag.
Dan vraag ik me altijd al af hoe die longen er van binnen uit zien...mjammmm! ;)
Top resultaat geboekt.
Netjes ook weer de koplampen. Je hebt ze nu voor een tweede maal gedaan toch?
Waarmee heb je ze uiteindelijk beschermd als ik zo vrij mag zijn te vragen?
 
@maaike: Ik heb ze nu twee lagen EX-P gegeven. ik heb de koplampen nu voor de twee de keer gedaan, maar eigenlijk afgemaakt waar ik de eerste keer aan begonnen was. De eerste keer had ik gewoon nog (lang) niet ver genoeg geschuurd

Het was overigens niet zo dat ze binnen drie weken al weer verweerd waren. Toen ik ze de eerste keer onder handen kreeg was het gewoon nagenoeg matglas. Het resulltaat wat ik toen behaalde was ongeveer wat je op de eerste foto ziet. Ik was daar zelf nog totaal niet tevreden over, maar had toen niet meer tijd. Maar de eigenaar was toen al erg blij omdat er uberhaupt weer door de lampen heen te kijken was.

Nu maar eens kijken hoe de EX-P zich houdt op de koplampen. Ik zal er over een maand of 4 weer een nieuw laagje op zetten. Ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe zich dat houdt, of dat ik toch toe moet naar een echte glas sealant

@hondasport: Ik gebruik daar een mf apilcator pad van meguiars voor, die ik vroeguh toen ik alles nog met het handje deed, gebruikte om de step1 en step2 aan te brengen. Gaat eigenlijk heel goed. Geeft een mooi egaal resultaat.
 
Ik heb smakelijk moeten lachen om je introductie!
Wel goed dat de eigenaar is gaan twijfelen tijdens zijn werkzaamheden en besloten had dat het beter zou moeten kunnen met die auto.
Een ware transformatie zeg!
 
@Thunderbird: dank voor je reactie.
De keuze voor EX-P is er eentje die ik ook gemaakt heb voor een set kunststof koplampen die ik ergens deze week nog of anders volgende week voor een collega moet doen. Ben benieuwd hoe je dit gaat bevallen.
Soms is het jammer dat je niet meer tijd hebt om af te maken waar je graag een strak resultaat op behaald, maar dat heb je nu ruimschoots goed gemaakt!